اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

خروش طوفان الاقصی بر بام دنیا

عملیات ترکیبی طوفان الاقصی در قلب سرزمین رژیم اشغالگر نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت‌ها در برابر طغیان و ستمگری محسوب می‌شود که از نوع جنبش‌های اجتماعی و انقلاب‌های مردمی متفاوت است. تفاوت عملیات «طوفان الاقصی» از چند جهت قابل بررسی و تامل است.

خروش طوفان الاقصی بر بام دنیا

خبرگزاری فارس لرستان، بهنام فروتن‌نیا جامعه شناس و کارشناس مباحث سیاسی و اجتماعی، در یادداشتی اختصاصی برای این رسانه در خصوص تحلیل اجتماعی طوفان الاقصی نوشت؛ عملیات ترکیبی طوفان الاقصی در قلب سرزمین رژیم اشغالگر نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت‌ها در برابر طغیان و ستمگری محسوب می شود که از نوع جنبش‌های اجتماعی و انقلاب‌های مردمی متفاوت است.

تفاوت عملیات «طوفان الاقصی» از چند جهت قابل بررسی و تامل است.

یکم: عبور تاریخی مجاهدان فلسطین از مبارزه سنتی و سنگ پرانی به جنگ ترکیبی با مدل های پیچیده روز دنیا و برنامه ریزی دقیق و طراحی عملیات دقیق و پیچیده آن.

دوم: شجاعت ستودنی مبارزانی که متهورانه خطرات رویارویی با نظامیان کارکشته،مسلح به ابزارهای فوق سری رونمایی نشده، استحکامات سخت افزاری و نرم افزاری نفوذ ناپذیر، موانع سخت فیزیکی و گنبد آهنین ضد ضربه که حاشیه امن اسرائیل قلمداد می‌شد.

سوم: دستیابی مبارزان فلسطین به فناوری تولید، مونتاژ و بهره برداری از موشک‌های هوشمند و سایر ادوات نظامی که در عملیات ترکیبی طوفان بکار رفت و این یعنی سرآغاز تحول در مبارزات آتی فلسطین.

چهارم: حمایت مردمی غزه از این عملیات که علیرغم اجحاف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی این عملیات از مرحله،طراحی، تجهیز، آماده سازی و اجرا کاملا محرمانه ماند.

عملیات ترکیبی طوفان الاقصی پیامد‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی در پی داشت که محاسبات و برنامه های رهبران برخی کشورها را در سطح منطقه و جهان دستخوش تغییر نمود.

طوفان الاقصی از جهت سیاسی هیمنه پوشالی سلاح‌های پیشرفته و رژیم غاصب را در نوردید و تکنولوژی روز دنیا توسط جوانان مبارز فلسطین تحقیر و تسلیم شد.

از سوی دیگر این عملیات آغازی برای پایان تئوری شکست نا پذیری اسرائیل در برابر اراده ملت مسلمان فلسطین است تا با هویت یابی توان نظامی و اعتماد به نفس بدون پشتوانه خارجی زمینه را برای عملیات‌های آینده مناسب سازی کند.

طوفان الاقصی از جهت فرهنگی بخش مهمی از‌ تمدن نوین اسلامی را نمایان کرد.

نمادهای مبارزاتی با تکیه بر شعائر اسلامی، آزادی خواهی، نفی استعمار، هویت اصیل اسلامی، تحکیم پایه های دینی، شکست تهاجم فرهنگی، صدور انقلاب و جهانی سازی آن، تولید آثارهنری، نگاه جهانی ملت‌های آزاده و هنرمندان به مقوله ایثار و مقاومت مردم غزه در برابر شدیدترین حملات و کمبود امکانات بخشی از پیامدهای فرهنگی این عملیات بود.

طوفان الاقصی از جهت اجتماعی مهمترین و گسترده ترین پیامدها را برای ملت فلسطین به همراه داشته است. غرور ملی و منطقه ایی مسلمانان ،اتحاد ملی و منطقه‌ایی ملت های مسلمان، همراهی قشرهای مختلف مردم جهان با مبارزان فلسطین و مردم غزه، افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به مبارزان فلسطین و کسب منزلت اجتماعی، ایجاد سبک زندگی جدید مبارزاتی، استقلال طلبی و خروش عمومی و فراگیر گروه‌های مختلف در سراسر جهان بر علیه دولت‌های حامی کشتار مردمی «که خود می‌تواند در آینده نزدیک بر ایجاد فاصله بین دولت‌ها و ملت‌ها تاثیر گذتر باشد و مرز انقلاب به فراتر از منطقه گسترش یابد» از پیامد‌های اجتماعی این قیام است.

سخن آخر: جهان و منطقه در دوهفته گذشته شاهد دو پدیده جدید در جغرافیای سیاسی فلسطین بود که سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داد عملیات «طوفان الاقصی» که از این پس کلید واژه پیروزی برای مبارزان فلسطین خواهد بود و کابوسی برای اسرائیل.

دومین پدیده جنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی و حامیان بی تدبیر این رژیم و در راس آن ایالات متحده آمریکا بر علیه مردم غزه و قتل عام کودکان و زنان بی‌دفاع است.

اگر چه خون های پاک و بی گناه هزاران تن از مردم مظلوم غزه کوی و برزن و ویرانه های خانه و کاشانه شان را رنگین کرد و بسیاری از کودکان با رویا ی کودکانه‌شان برای همیشه در زیر خروارها خاک خاموش شدند اما ناله هاشان گویا در گوش جهانیان نجوا می‌دهد که وجدان‌های بیدار بدانید و آگاه باشید که خون‌های ریخته، خون بهایشان آزادی است و پیروزی اگر چه این پیروزی سخت و طولانی باشد. ما نقشه فلسطین را بر بام آسمان حک خواهیم کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول