دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مؤسس مرکز رشد فناوری هوشمند
نظام تربیت در تمدن سایبری، درگیر پدیده های مختلفی شده، و بافتهای متفاوتی به خود می گیرد. یکی از زوایا و بافتهای مهم نظام تربیت در تمدن سایبری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، بافت نظام تربیت و سایر نظامهای مرتبط با آن را دچار دگردیسی می کند. این موضوع فقط منحصر به حوزه مستقیم تربیت، برنامه درسی و امور آموزشی نیست. از مدیریت در نظام تربیت، تا کسب و کار، صنعت، بازاریابی و اقتصاد تربیت، تا مدیریت شهری و معماری، مطالعات اجتماعی و رفتار شناسی، امنیت در حوزه تربیت، و ابعاد دیگر. در سلسله مقالاتی که استاد بزرگوار، جناب آقای دکتر قاسمی به رشته تحریر در می آورند، به زوایای مختلف کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پرداخته، و به صورت اجمالی به مسائل مهم آن در هر حوزه اشاره می کنند. از این رو، اغلب این مقالات، برای متخصصان طراحی نظام آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت نیز مفید و آموزنده است. تحریریه پنجره تربیت.
مدیریت در سازمانهای دولتی و خصوصی هم با حجم نیروی انسانی و مشتری و حجم سازمانی مواجه هستند و هم ازنظر شاخصهای مدیریتی با انبوهی از شاخصهای نوین مدیریتی مواجه هستند که دائماً بر اساس شرایط بازار تغییر میکنند.
مدیریت در سازمانهای دولتی و خصوصی با حجم نیروی انسانی و مشتری و حجم سازمانی مواجه هستند.
شاخصهای مدیریت منابع انسانی از مدت ماندگاری، میزان نوآوری، موفقیت در آموزش، مشارکت در طرحها، ارتباط کارآمد، اثربخشی، رضایتمندی و ... در زمینه منابع انسانی و شاخصهای بهرهوری، ارزش سرمایه، درآمد، تولید، فروش، جذب سرمایه، صادرات، رضایتمندی، کارآمدی و ... در زمینه خدمات و کالا و مهمتر از آن شاخصهای مدیریتی در زمینه امور مالی، ارتباط با مشتری، تولید و ... که بر اساس نیاز بازار و تغییرات لحظه دانش بشری تغییرات زیادی را در لحظه دارند.
مدیریت در سازمانها با انبوهی از شاخصهای نوین مدیریتی مواجه هستند که دائماً بر اساس شرایط بازار تغییر میکنند.
حجم یک سازمان بیشتر از 7 نفر با مشتری بسیار محدود در یک محله برای مدیریت سنتی شاید مناسب باشد لکن در سازمانهای امروزی با منابع انسانی چندین هزارنفری و با بیش از 4 میلیون عنوان محصول و خدمات با تغییرات فراوان در هرچند دقیقه حتی نرمافزارها هم نمیتوانند کمی در توسعه شاخصها داشته باشند. حجم دادهها بهقدری زیاد هست که حتی بهصورت دستی هم امکان بهروزرسانی آنها در کمتر از یک یا چند سال وجود ندارد درحالیکه مدیران باید در لحظه تصمیم بگیرند.
مدیران در دادههای دستی با چالش عدم دقت و صحت داده مواجه هستند.
نوع دادهها هم تغییرات فراوانی پیداکرده و بسیاری از دادهها به صوت تصویر یا صوت یا فایل هستند که حجم آنها و اهمیت آنها در تصمیمگیری مدیران دهها برابر بیشتر از دادههای متنی مستقیم است.
از کاربردهای مدیریتی مهم هوش مصنوعی نظارت و بازرسی لحظهای بر همه عناصر سازمانها بر اساس شاخصها است.
مدیران البته در دادههای دستی با چالش عدم دقت و صحت داده مواجه هستند که در حکم بالا هرگز قادر به ارزیابی آنها نیستند و بهناچار بر اساس همان دادههای بسیار غلط تصمیمات بسیار غلطتری میگیرند که یکی از مشکلات اساسی در سازمانها و کسبوکارهای ما هست.
از کاربردهای مدیریتی مهم هوش مصنوعی نظارت و بازرسی لحظهای بر همه عناصر سازمانها بر اساس شاخصها است. سازمانهای پیچیده را نمیتوان سنتی یا الکترونیکی مدیریت کرد.
هوش مصنوعی میتواند به همه نوع دادهها دسترسی داشته باشد و آنها در مقایسه با سایر دادههای کلان مورد تحلیل قرار دهد.
هوش مصنوعی میتواند به همه نوع دادهها دسترسی داشته باشد و آنها در مقایسه با سایر دادههای کلان مورد تحلیل قرار دهد و در صورت انحراف از برنامه یا شاخص در همان لحظه اخطار صادر کند.
فسادهای گسترده و از دست دادن سرمایه انسانی و ازدستدادن فرصتهای بازار حداقل خسارت عدم استفاده مدیران از هوش مصنوعی است.
فسادهای گسترده و از دست دادن سرمایه انسانی و ازدستدادن فرصتهای بازار حداقل خسارت عدم استفاده مدیران از هوش مصنوعی است.
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.