اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آیت‌الله علما پدری معنوی و فرهنگی برای کرمانشاه بود و هست

آیت‌الله مصطفا علما نماینده‌ای از سوی مقام معظم رهبری(مدظله) و پدری معنوی و فرهنگی برای کرمانشاه به قامت 16 سال بود.

آیت‌الله علما پدری معنوی و فرهنگی برای کرمانشاه بود و هست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آیت‌الله علماء نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه در سال 1322 در کرمانشاه در خانواده‌ای مذهبی و اهل علم به دنیا آمدند

پدر بزرگوار او صدرالدین علما از بازاریان خوش‌نام شهر، مشهور به تدین و تقوا و ازجمله وکلای بعضی از مراجع عظام نجف در شهر کرمانشاه بودند.

جد اعلای ایشان از شاگردان برجسته شیخ اکبر، شیخ مرتضی انصاری بوده‌اند که ازجمله آثار ارزشمندشان می‌بایست به حاشیه‌ای بر سرائر ابن ادریس و بخشی از تقریرات فقهی صاحب جواهر اشاره کرد. تمثال مبارک آن مرحوم در زمره‌ی علمای سرآمد روزگار خود و کاشی‌های تکیه‌ مرحوم معاون‌الملک منقوش هست.

جد بزرگوارشان مرحوم حاج شیخ علی علماء مرحوم آخوند ملامحمد باقر بود که از شاگردان برجسته‌ی فیلسوف نامدار عصر مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه بودند. در فقه و اصول نیز از محضر شیخ شهید مرحوم حاج شیخ فضل‌الله نوری بهره‌مند بودند.

آیت‌الله مصطفی علما، تصحیلات مقدماتی را در شهر کرمانشاه و در دبیرستان مرحوم کزازی به پایان رسانده و در سال 1341 جهت تحصیل علوم دینی و حوزوی مشرف به حوزه مقدس قم شدند.

دروس حوزوی را از محضر حضرات آیات فاضل لنکرانی و سبحانی، شیخ یحیی انصاری یاد گرفته و از محضر مرحومه علامه حسن‌زاده آملی و حضرات آیات گلپایگانی و میرزا هاشم آملی بهره‌مند گردید.

همچنین سال‌های اقامت در قم را از محضر حضرات آیات علامه طباطبایی، بهاءالدینی، آیت‌الله بهجت، خوشوقت و سعادت‌پرور استفاده می‌کردند و بهره‌مندی از آموزه‌های اخلاقی و عرفانی این بزرگواران آز آیت‌الله علما عالمی اخلاقی و پارسا ساخته بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1363 طی حکمی از سوی امام(ره) به‌عنوان امام‌جمعه شهرستان سیرجان در استان کرمان مسئولیت یافت و در مدت اقامت 20 ساله در آن شهر و پاسداری در سنگر امامت جمعه منشأ خیرات و برکات در آن زمان سامان بود.

محبت و الفت بسیاری میان وی سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی مربوط به سال‌های اقامت ایشان در شهرستان سیرجان بود.

در سال 1386 طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه منصوب گردید و در مدت 16 سال امامت جمعه و نمایندگی ولی معظم ولی‌فقیه در استان، نقش پدر معنوی استان را به‌خوبی ایفا نموده و به رقم تشتت اقوام و گروه‌های سیاسی فعال در کرمانشاه همگی در سایه‌سار این عالم ربانی جمع شده است و نقش اساسی در ایجاد وحدت، فرق و احزاب سیاسی داشتند.

اهل تسنن در این 16 سال آیت‌الله علماء را به عنوان پدر معنوی و فرهنگی خود دانسته است

ایشان ازجمله علمایی هستند که دستور امام عصر(عج) مبنی بر جلوس بر در دسترس بودن برای مردم را به‌خوبی مراعات فرموده و در طول مدت اقامتشان در کرمانشاه شب‌ها به اقامت نماز جماعت و درس اخلاق عمومی در مسجد حاج شهبازخان مقید بودند.

انتهای پیام/ و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول