اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

چرا پیوند خانه و مدرسه مهم است؟

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان در پیامی نوشت: منظور از پیوند خانه و مدرسه، پیوندی همه جانبه و در تمام ساحت‌های تربیتی است که به معنای واقعی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را برای دانش‌آموزان عزیز رقم بزند.

چرا پیوند خانه و مدرسه مهم است؟

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان سال تحصیلی ۱۴۰۲ پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: آغاز هفته بزرگداشت «پیوند اولیا و مربیان» را به همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت، خانواده‌های گرامی و مربیان ارجمند تبریک و تهنیت می‌گویم. برکسی پوشیده نیست که تحقق راستین اهداف متعالی آموزش و پرورش، نیازمند تعامل مؤثر و سازنده خانواده‌ها با این نهاد مقدس بوده و این همکاری به مانند بارانی است که موجب باروری فضای تعلیم و تربیت و شکوفایی استعدادهای بالقوه آینده سازان ایران اسلامی می‌شود.

اگر بخواهیم فرآیند پیچیده و عمیق تربیت و تعلیم، به سهولت و در چارچوبی منطقی و مطلوب انجام شده و در کنار دستاوردهای مهم، موجب پیشرفت و تعالی شود، نیازمند همکاری اولیا هستیم؛ چرا که رسالت تعلیم و تربیت، تنها بر دوش آموزش و پرورش نیست؛ بلکه حضور والدین در عرصه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، بستر مناسبی جهت ارتقای شاخص‌های تعلیم و تربیت فراهم می‌سازد.

بدون شک، به همان میزان که پیوند میان اولیا و مربیان، عمیق‌تر و ناگسستنی باشد، برکات بیشتری نصیب آموزش و پرورش کشور می‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: همسویی خانواده‌ها با نظام تربیتی، رشد و بالندگی دانش‌آموزان در مسائل آموزشی، پرورشی و اجتماعی شدن را به دنبال دارد، لذا در سند تحول بنیادین، خانواده از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده و اهمیت این موضوع تا حدی است که باید با تمام توان بکوشیم تا در برابر مشکلاتی که عدم هماهنگی بین خانه و مدرسه را به دنبال دارد، ایستادگی کنیم.

منظور از پیوند خانه و مدرسه، پیوندی همه جانبه و در تمام ساحت‌های تربیتی است که به معنای واقعی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را برای دانش‌آموزان عزیز رقم بزند.

اولیا و مربیان برای ایفای تعهد و رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود، باید با بصیرت عمل نموده و این امر، نیازمند بهره‌مندی آنان از توانایی‌های فکری، علمی، تخصصی و تجارب مفید یکدیگر در انتقال ارزش‌ها برای تربیت هر چه بهتر نسل آینده است.

به طور یقین، تأمین آسایش جسمی و روانی و فراهم شدن محیط مناسب برای رشد و شکوفایی قابلیت‌ها و توانایی‌های فرزندان در دامن خانواده و مدرسه صورت می‌گیرد و در پرتو همکاری و توسعه روح مشارکت میان این دو نهاد فرهنگ ساز و تأثیرگذار، شاهد تربیت نسلی سالم، پویا و با اعتماد به نفس خواهیم بود که در فردایی نه چندان دور، چهره‌ای به مراتب قوی‌تر و سربلندتر از ایران عزیز را برای جهان و جهانیان، ترسیم نموده و به نمایش خواهند گذاشت.

این پیام می‌افزاید: هفته پیوند اولیا و مربیان، بهترین فرصت برای فراهم آوردن زمینه‌های تحقق همکاری بین خانه و مدرسه است. جلب مشارکت و همکاری مستمر اولیا می‌تواند با بهسازی شرایط آموزشی، پرورشی و ایجاد محیطی شاداب و با نشاط، به رشد متوازن استعدادهای دانش‌آموزان در زمینه‌‎های تربیتی و آموزشی و در نتیجه، افزایش اثربخشی و کارآیی بیش از پیش نظام آموزشی منجر شود.

در همین راستا انجمن اولیا و مربیان مدارس که زیرساخت و پشتوانه‌ای مستحکم برای مشارکت خانواده‌ها در آموزش و پرورش است، باید تلاش کند در سایه شرح وظایف خطیری چون برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل فعالیت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی اثر بخش برای خانواده‌ها، آنان را در ایفای نقش تربیتی بسیار مهم خود یاری دهند.

در پایان از همکاران فرهنگی خویش در همه سطوح اداری و مدارس می‌خواهم، با ترویج و تقویت فرهنگ مشارکت جویی و نظارت اولیای دانش آموزان در امر تعلیم و تربیت و ارائه بهترین راهکارها برای تقویت و تبیین جایگاه انجمن اولیا و مربیان در نظام آموزشی، نقطه عطفی در تحول بنیادین و جامعه ساز مدارس باشند. از درگاه خدواند منان، موفقیت بهروزی و عزت روزافزون تمامی اولیا، مربیان و دانش آموزان کشور عزیزمان را خواستارم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول