اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نتانیاهو چه چیزی را کتمان می‌کند؟

نتانیاهو دقیقا از چه چیزی فرار می‌کند؟ به عبارت بهتر، وی درصدد سانسور یا تحریف کدام گزاره مهم در قاموس تحولات اخیر اراضی اشغالی است؟

فارس پلاس؛ حنیف غفاری در یادداشتی نوشت: نخست‌وزیر تروریست رژیم اشغالگر قدس این روزها توهمات ذهنی خود درباره نابودی حماس را با صدایی بلندتر تکرار می‌کند! شاید برخی مخاطبان ساده‌لوح صهیونیست سخنان وی، تصور کنند این رجزخوانی منبعث از نوعی محاسبه راهبردی و نظامی بوده و پیش‌بینی نتانیاهو نیز تحقق پیدا خواهد کرد! با این حال، هشدارهای پوشالی نتانیاهو علیه حماس، تاکتیکی اجباری برای فرار از جهنمی است که نخست‌وزیر حقیر رژیم صهیونیستی به همراه افرادی مانند بن گویر و اسموتریچ در تل‌آویو خلق کرده‌اند و ارزش افزوده دیگری برای گوساله‌پرستان سامری ندارد.

سوال اصلی این است: نتانیاهو دقیقا از چه چیزی فرار می‌کند؟ به عبارت بهتر، وی درصدد سانسور یا تحریف کدام گزاره مهم در قاموس تحولات اخیر اراضی اشغالی است؟ در اینجا لازم است تمرکز ویژه‌ای بر عملیات «توفان الاقصی» داشته باشیم. مخرج مشترک همه تحلیل‌ها و روایتگری‌ها نسبت به این عملیات، غافلگیری صهیونیست‌هاست. این غافلگیری در حالی رخ داد که اصلی‌ترین تمرکز تل‌آویو حول  کرانه باختری و اردوگاه جنین شکل گرفته بود و فراتر از آن، نتانیاهو و بن گویر به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی وعده داده بودند یهودی‌سازی قدس و ادامه شهرک‌سازی‌ها، منجر به شعله‌ور شدن نبردی جدید علیه تل‌آویو نخواهد شد. نتانیاهو قبل از وقوع عملیات توفان مدعی بود همه سناریوها را پیش‌بینی کرده و آینده‌پژوهی موثر و مستندی را حول این احتمالات صورت داده است. اعضای ارشد کابینه ائتلافی کنونی رژیم صهیونیستی مدعی بودند تل آویو در کسوت یک کنشگر مطلق، می‌تواند اخراج اعراب از اراضی اشغالی و یهودی‌سازی قدس را پیش ببرد و گروه‌های مقاومت حتی در مقام یک واکنشگر نمی‌توانند پاسخگوی چنین اقداماتی باشند. 

وقوع عملیات توفان الاقصی اما محاسبات و ادعاهای نتانیاهو را به چالش کشید؛ رژیم صهیونیستی درست از نقطه‌ای که (در این برهه زمانی) تصور نمی‌کرد غافلگیر شد و کنشگری ترکیبی حماس، سخت‌ترین شکست از زمان تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی را بر پیکره اشغالگران فلسطین تحمیل کرد. قطعا اکنون مهم‌ترین خط قرمز رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو، عدم تمرکز افکار عمومی بر ابعاد ماهوی، امنیتی و نظامی شکست اخیر این رژیم در مقابل رزمندگان مقاومت است. سامی کوهن، مدیر تحقیق در مرکز تحقیقات بین‌المللی مدرسه عالی علوم سیاسی پاریس در روزنامه لوموند صراحتا می‌نویسد: «شکست اطلاعاتی اسرائیل برای پیش‌گیری از حمله حماس انعکاس شکستی راهبردی است  که مسبب اصلی آن کسی جز شخص بنیامین نتانیاهو و البته انتخاب‌های سیاسی او نیست».

کوهن و بسیاری از تحلیلگران مسائل امنیتی بر این باورند نتانیاهو نگاه انتزاعی و ایده‌آل‌گرایانه‌ای نسبت به واقعیات جاری در فلسطین داشته و به نوعی، ساختار نظامی - امنیتی جاری در فلسطین و منطقه را در خلأ تحلیل کرده است. در اینجا تحلیل اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی (که قائل بر قدرت عملیات حماس و جهاد اسلامی در برابر کنشگری‌های تحریک‌کننده رژیم صهیونیستی در قدس بوده است) با تحلیل نتانیاهو از اوضاع تفاوت اساسی داشته است؛ هرچند حتی سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز تصور شکل‌گیری عملیاتی با ابعاد توفان الاقصی را نداشت. 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اگر در این لحظه تن به آتش‌بس دهد، شکست مطلق در نوار غزه نیز به کارنامه سیاه وی و اعتراضات داخلی علیه اصلاحات قضایی جنجالی‌اش افزوده خواهد شد  و اگر توهم نابودی حماس را دستمایه‌ای برای حمله زمینی به غزه قرار دهد، با ابعاد غیرقابل پیش‌بینی‌تری از عملیات توفان مواجه خواهد شد. بی‌دلیل نیست که بسیاری از نظامیان رژیم صهیونیستی، نسبت به استمرار جنگ علیه حماس تردید دارند. آنها معتقدند نتانیاهو نه‌تنها در تشخیص ثوابت کلان امنیتی منطقه و حماس خطایی جبران‌ناپذیر مرتکب شده است، بلکه اکنون در مواجهه با صحنه پیچیده نبرد نیز تسلطی بر میدان ندارد. تصورات ساده‌لوحانه کابینه رژیم صهیونیستی درباره قدرت حماس، تبدیل به پاشنه آشیل تل‌آویو شده است. سقوط خفت‌بار و سخت  نتانیاهو، کمترین خروجی حماسه مقاومت غزه است و آثار و تبعات پیروزی بزرگ حماس در عملیات توفان الاقصی فراتر از سیاستمداران، معطوف به موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی و متعلقات آن خواهد بود. هنوز صهیونیست‌ها متوجه عمق فاجعه پیش روی خود نشده‌اند! 

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول