اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تداوم پمپاژ خشونت و بحران از واشنگتن با اقدام اخیر کنگره!

هیأتی متشکل از 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و منصوب از طرف کنگره آمریکا، در گزارشی اعلام کرده که ایالات متحده باید با گسترش نیروهای خود، برای تقویت اتحادها و برنامه نوسازی تسلیحات هسته‌ای برای جنگ احتمالی با روسیه و چین آماده شود.

تداوم پمپاژ خشونت و بحران از واشنگتن با اقدام اخیر کنگره!

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: درست در بحبوحه جنایت تمام‌عیار رژیم اشغال‌گر قدس علیه مردم غزه، اقدامی معنادار از سوی کنگره آمریکا رقم خورد که گرچه ظاهرا ارتباطی با تحولات فلسطین ندارد اما مصداق عینی سیاست‌گذاری کلان واشینگتن مبنی بر تزریق بحران‌های پایدار در نظام بین‌الملل است.

ماجرا از این قرار است که هیئتی متشکل از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و منصوب از طرف کنگره آمریکا، در گزارشی اعلام کرده که ایالات متحده باید با گسترش نیروهای خود، برای تقویت اتحادها و برنامه نوسازی تسلیحات هسته‌ای برای جنگ احتمالی با روسیه و چین آماده شود.

گزارش این هیئت که «کمیسیون وضعیت استراتژیک» نام دارد، در بحبوحه تنش با چین بر سر تایوان و سایر مسائل و تشدید اصطکاک با روسیه بر سر حمله این کشور به اوکراین مطرح شده است.

برخی تحلیل‌گران آمریکایی مدعی هستند این یافته‌ها راهبرد فعلی امنیت ملی آمریکا را تغییر می‌دهد و همچنین به افزایش هزینه‌های دفاعی هنگفت با حمایت نامشخص کنگره نیاز دارد.

 همچنین مرز بازدارندگی و اقدام در این معادله انتزاعی مشخص نیست! با این حال مسجل است که مقامات آمریکایی، خلق بحران‌های پایدار در حوزه روابط بین‌الملل را به مثابه پیش‌فرضی ثابت در حوزه سیاست خارجی در نظر گرفته‌اند.

در این معادله، اساسا تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در راس قدرت در واشینگتن حضور داشته باشد. این یک سیاست و راهبرد دو حزبی است که مبتنی بر «بحران‌زیستی آمریکا» شکل گرفته است.

بر این اساس؛ آمریکایی‌ها معتقدند میان خلق و استمرار بحران‌های راهبردی در مناطق گوناگون دنیا و قدرت مانور آنها در حوزه روابط بین‌الملل، نوعی ارتباط مستقیم وجود دارد، لذا هر اندازه بحران‌ها عمیق‌تر و دامنه آنها گسترده‌تر باشد، قدرت مانور آمریکا در جهان نیز بیشتر خواهد بود.

در واقع؛ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ایفاگر نقش اول پروژه‌های خلق بحران هستند که تا مقدمات و لوازم «بحران‌زیستی» کاخ سفید را فراهم آورند.

بهانه‌های مقامات آمریکایی برای این «بحران‌زیستی» نیز در نوع خود قابل تامل است! مثلا حامیان این طرح می‌گویند آمریکا و متحدانش همواره باید آمادگی لازم و همه‌جانبه برای شکست هر دو دشمن (چین و روسیه) را به طور همزمان داشته باشند زیرا نظم بین‌المللی موجود تحت رهبری آمریکا از سوی این کشورها در خطر است!

در نقد این پیش‌فرض، همین بس که طرح ارائه شده از سوی کنگره اساسا مبتنی بر اقدام و نه بازدارندگی است. فراتر از آن، پیش‌فرض دروغین دو حزب آمریکا مبنی بر اینکه نظم بین‌المللی تحت حاکمیت واشینگتن شکل گرفته، حتی از سوی بسیاری از استراتژیست‌ها و تئوریسین‌های غربی به چالش کشیده شده است.

«فرانسیس فوکویاما»، «نوام چامسکی» و برخی دیگر معتقدند که قدرت بازی‌سازی واشینگتن در نظام بین‌الملل دچار آسیب شده و حتی «جیمی کارتر» و «بیل کلینتون» هم از پایان دوران نظام تک‌قطبی سخن می‌گویند.

لازم به ذکر است؛ کنگره آمریکا سال ۲۰۲۲ هیئتی متشکل از شش دموکرات و شش جمهوری‌خواه را برای ارزیابی تهدیدهای بلندمدت علیه این کشور و توصیه برای تغییرات نیروها و تسلیحات هسته‌ای آمریکا ایجاد کرد که هدف اصلی آنها، تئوریزه کردن خلق بحران‌های پایدار در حوزه روابط بین‌الملل به عنوان یک روش اقدام در حوزه سیاست خارجی آمریکا است.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول