اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

برخی وظایف انجمن اولیا و مربیان باید واگذار شود

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان گفت: برخی وظایف انجمن اولیا و مربیان که در آیین‌نامه اجرایی مدارس آمده است در آینده نیاز به تجدید نظر، تقویت یا واگذاری دارد.

برخی وظایف انجمن اولیا و مربیان باید واگذار شود

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شهلا باقری مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در گفت‌وگوی زنده با والدین در شبکه شاد با اشاره به اینکه خانه به عنوان جایگاه اولی است که کودک در آن رشد می‌کند، اظهار کرد: شرایط تکوینی و زیستی که کودک از آن به محض تولد برخوردار می‌شود به مثابه یک استعدادی است که کودک با خودش حمل می‌کند و همراهش است تا تمام گیرنده‌های تربیتی‌اش را فعال کند.

وی افزود: کودک‌مان را به مدرسه می‌فرستیم تا زمینه آموزش‌های خانوادگی‌اش تا حدودی تکمیل شده و مرحله جدیدی را برای آگاهی و آموختن طی کند. البته فرستادن کودکان به مدرسه نباید به این معنا تلقی شود که دیگر خانواده نقش ندارد؛ خانواده‌ای که کودک در بطن او تولد پیدا کرده، بالیده و رشد کرده و تمام استعدادها و ذخایر خانوادگی و اجدادی خودش را به همراه آورده، اکنون در یک فضای جدید قرار گرفته و وارد مدرسه شده است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: فضای مدرسه، یک فضای تخصصی‌تر و منسجم‌تر است برای اینکه بتواند نیازهای روز جامعه، فرزندان و جهان را به او بیاموزد و او را آماده کند برای رویارویی با شرایط جدیدتر و بهتری که بتواند این آمادگی را داشته باشد که در آینده جدید، نقش موثری ایفا کند.

وی با بیان اینکه کار اصلی نهادی به نام انجمن اولیا و مربیان، پیوند دادن بین خانه و مدرسه است، گفت: در ایران نهاد انجمن اولیا و مربیان را داریم که در مدارس فعال است و کارش این است که بتواند فضای تربیتی خانه را به فضای تربیتی مدرسه، همراه و همدل کرده و انسجام‌بخشی بین این دو فضا را ایجاد کند.

باقری تصریح کرد: اگر این پیوند نباشد نمی‌توانیم کودک را از خانواده وارد محیط جدید کنیم چرا که وارد شدن کودک به یک محیط جدید و آموختنش، آمادگی می‌خواهد. پیوند بین آنچه که در خانه می‌گذرد با آنچه که در مدرسه می‌گذرد، منسجم و همدل کردن و همراه کردن آنها احتیاج به یک نهاد پیوندبخش دارد که اسم آن را انجمن اولیا و مربیان گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه معتقدیم انجمن اولیا و مربیان سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: خود اولیا نقش اصلی را در آن دارند و از طرف دیگر مربیان مدرسه هستند که در کنار همدیگر می‌نشینند و در باب مسائل آموزشی و تربیتی کودکان و دانش‌آموزان همفکری و همراهی می‌کنند.

باقری با بیان اینکه از تمام توان و تلاش خانواده و مدرسه استفاده می‌شود برای اینکه بتوانیم بچه‌ها را بهتر برای آینده تمهید و آماده کنیم،گفت: این امر احتیاج دارد که دو مکان تربیتی خانه و مدرسه به همدیگر پیوند بخورند و دست در دست همدیگر بتوانند کودک را آماده کنند. از طرفی خودشان هم ساخته می‌شوند به خاطر اینکه وقتی با همدیگر تعامل می‌کنیم، یاد می‌گیریم که زندگی اجتماعی احتیاج به تعامل، همفکری و همبستگی اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه برای انجمن اولیا و مربیان ۲۶ وظیفه در آیین‌نامه اجرایی مدارس مشخص شده است، اظهار کرد: آماده شدن برای تحقق هرکدام از این وظایف، مقدماتی می‌خواهد و ممکن است در یک مدرسه، بخشی از این شرایط فراهم شود و بخشی دیگر فراهم نباشد که بتوان همه وظایف را یکجا انجام داد که باز هم این امر مرهون گفت‌وگو و مشاوره بین مدرسه و انجمن اولیا و مربیان است تا مقدمات لازم برای تحقق ۲۶ وظیفه را فراهم کنند.

باقری با بیان اینکه تمام ۲۶ وظیفه به خاطر این است که پیوند بین خانه و مدرسه را رقم بزند، خاطرنشان کرد: نماد انجمن اولیا و مربیان ۲ دست است که در درون همدیگر قرار گرفته و این دو دست، خانواده و مدرسه هستند و نماد تربیتی انجمن، پیوند است و تمام فعالیت‌ها و انتشارات با این نماد است که محقق و عملیاتی می‌شود. اگر این پیوند، تعامل دوسویه، همدلی و یگانگی اتفاق نیفتد نمی‌توانیم برای فرزندمان آنطور که باید و شاید شرایط تربیتی را فراهم کنیم.

باقری با تأکید بر اینکه زندگی اجتماعی مرهون کمک به همدیگر است و با روحیه فردگرایی موفق نمی‌شویم که مسائل را پیش ببریم، افزود: پیش‌فرض زندگی اجتماعی این است که انسان‌ها باید به همدیگر کمک کنند و مدد برسانند تا موفقیت حاصل شود. بنابراین به والدین توصیه می‌شود بیش از گذشته در بحث‌های مشارکت خانه و مدرسه در قالب مشارکت در انتخابات انجمن اولیا و مربیان حضور داشته باشند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان تاکید کرد: مهر، فصل برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در مدارس است. شرایط برگزاری این انتخابات در آیین‌نامه آمده و اولیا با احساس ضرورت و کمک و همراهی به مدرسه باید وارد این فضا شوند.

وی با بیان اینکه برخی از وظایفی که در آیین‌نامه اجرایی مدارس آمده شاید در آینده نیاز به تجدید نظر، تقویت یا واگذاری آنها باشد، خاطرنشان کرد: یکی از این مسائل، سرویس مدارس است که طی ۱۵ سال گذشته آیین‌نامه واحدی داشته که این آیین‌نامه تغییر پیدا کرد و آیین‌نامه جدید ۱۴ شهریور سال جاری در هیأت وزیران مصوب شد و به موجب آن تمام وظایف بر عهده وزارت کشور و در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها به دهیاری‌ها سپرده می‌شود و خانواده و نقش تربیتی خانواده نیز در هیأت عالیه نظارت دیده شده است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در خصوص لباس دانش‌آموزان گفت: در ماده ۸۵ آیین‌نامه اجرایی مدارس این موضوع آمده و لباس دانش‌آموزی، چیزی نیست که خاص کشورمان باشد بلکه در سایر کشورها نیز لباس مخصوص حِرَف و مشاغل داریم. این لباس‌ها بخشی از هویت آن حرفه یا مشغله است و لباس فرم کمک می‌کند که فرد شناخته و طبقه‌بندی شود و از بقیه اقشار تمیز داده شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول