اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزیر خارجه سوریه: جنایات اسرائیل مانند اقدامات نازی‌ها است

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دمشق اقدامات رژیم صهیونیستی را با اقدامات نازی‌ها مقایسه کرد.

وزیر خارجه سوریه: جنایات اسرائیل مانند اقدامات نازی‌ها است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دمشق، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه امشب (جمعه) ۲۱ مهر ماه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان ضمن خیرمقدم به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه گفت: ساعاتی پیش دیداری با بشار اسد داشتیم و صحبت‌های طولانی را درباره اوضاع خطرناک منطقه داشتیم.

وی افزود: در این دیدار بر این تأکید شد که مسؤولیت اصلی افزایش تنش و اوضاع خطرناک در منطقه به عهده اسرائیل است و مداومت این رژیم به اشغال سرزمین‌های فلسطین و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها و سیاست سرکوبگرانه آن که از ۱۹۴۸ ادامه می‌دهد.

* چه کسی قاتل کودکان فلسطینی است؟

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس از ابتدای سال تا طوفان الاقصی ۵۲ کودک فلسطینی را به قتل رساند و خانه‌های آنها را ویران کرد. چه کسی قاتل آنهاست؟ آمریکایی‌ها و غربی‌ها طی ماه‌های گذشته با حمایتی که از سیاست‌های کشتار و ویران کردن و محاصره‌های انسانی اسرائیل صورت داد نقش داشتند و آنها شریک این جنایت علیه ملت فلسطین بودند. هیچ ملتی در سراسر جهان همچون ملت قهرمان فلسطین وجود ندارد که اینگونه از این مسأله رنج برد.

المقداد ادامه داد: روند صلحی که وجود دارد و نتیجه آن منجر به الحاق کرانه باختری و قدس به اسرائیل شد، دیگران چه انتظاری دارند که فلسطینی‌ها چه واکنشی نشان دهند؟ وقتی که شاهدیم ملت فلسطین انقلاب می‌کند که حقوق تاریخی خودش را محقق کند که همه  ملت‌های جهان آن را به رسمیت می‌شناسند. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ناوهای خود را می‌فرستند و سلاح‌های خود را برای اسرائیل ارسال می‌کنند و از کشتار اسرائیل علیه ملت فلسطین حمایت می‌کنند و جنایاتی که اسرائیل انجام می‌دهد با همان اصطلاحاتی که از غربی‌ها یاد می‌گیریم این جنایات را مرتکب می‌شود.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: شاهدیم اروپایی ها و آمریکا اجازه نمی‌دهند غذا و دارو به ملت فلسطین برسد و اسرائیل اقدام به تخریب بیمارستان‌ها و خانه‌های مردم می‌کند، مثل کاری که نازی‌ها در جنگ جهانی دوم صورت دادند.

وی گفت: ما شاهدیم که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سیاست دوگانه‌ای را اتخاذ می‌کنند و اجازه می‌دهند این جنایات و کشتار علیه ملت فلسطین صورت بگیرد و ابزارهای لازم را برای این کشتار و تخریب به اسرائیلی ها می‌دهند و از ابتدای طوفان الاقصی شاهد بودیم ۲۵۰ کودک فلسطینی به شهادت رسیدند. 

وزیر خارجه سوریه گفت: اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند دامنه تجاوز نظامی خود را توسعه دهند و به کل منطقه برسد. اسرائیل باید مسؤولیت افزایش تنش را بپذیرد. 

المقداد ادامه داد: علنی اعلام می‌کنیم که همواره در کنار مردم فلسطین و حقوق آنها ایستاده‌ایم برای آزادسازی سرزمین‌های خود و حاکمیت فلسطینی‌ها به وطنشان و تشکیل دولت فلسطینی که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت بشناسد.

وی بیان کرد: ما و ایران اتفاق نظر داریم آنچه در حال حاضر در فلسطین در حال رخ دادن است یک جنایت علیه بشریت است.

*  مقاومت توانایی مقابله با اسرائیل را دارد 

وزیر خارجه سوریه درباره گسترش جنگ کنونی در غزه به منطقه نیز گفت: تصمیم مقاومت که از حق ملت فلسطین حمایت کند مسأله‌ای است که همه ملت‌های جهان و ما از این مسأله حمایت می‌کنند. مقاومت توانایی مقابله با اسرائیل را دارد و حساب و کتاب‌های خود را انجام داده است. اسرائیل و کشورهایی که از این رژیم حمایت می کنند نباید کاری کنند که دامنه جنگ در منطقه گسترش یابد و همگان باید به حقوق ملت فلسطین و قوانین بین المللی احترام بگذارند. تجاوزات نظامی اسرائیل باید هر چه سریع‌تر پایان یابد و اگر چنین نشود مسائل مثبتی را شاهد نخواهیم بود.

* بیانیه اتحادیه عرب

وزیر خارجه سوریه نیز درباره بیانیه اتحادیه عرب اظهار داشت: اختلاف نظرهایی بین کشورهای عربی در این خصوص وجود دارد. قطعا صدور چنین بیانیه‌ای مانع این نمی‌شود که کشورهای عربی تحفظ خود را نسبت به صدور چنین بیانیه‌ای اعلام و از مسأله فلسطین حمایت کنند.

فیصل المقداد ادامه داد: قبل از اینکه این بیانیه و تصمیم از سوی اتحادیه عرب صادر شود در این بیانیه ذکر شده که مسؤولیت اوضاع خطرناکی که الان منطقه شاهد آن است و نقض حقوق بشر و حقوق فلسطینی‌ها متوجه اسرائیل است و غربی‌ها باید دست از حمایت از این رژیم بردارند. نقض حقوق بشر و حقوق فلسطینی‌ها توسط اسرائیل منجر به انقلابی شد که فلسطین علیه اشغالگری و نقض حقوق بشر و تداوم اشغالگری صهیونیست‌ها انجام داد.

وی گفت: در چارچوب اظهاراتی که در خصوص این بیانیه صورت گرفت گفتیم اسرائیل نمی‌پذیرد فلسطینی‌ها در وطن خود زندگی کنند. ما اعلام کردیم نسبت به آنچه در پیش نویس بیانیه اتحادیه عرب تحفظ داریم که مبارزه ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود را با جنایات رژیم صهیونیستی برابر دانسته است.

فیصل المقدد ادامه داد: بعد از اینکه هیأت سوریه در اتحادیه عرب سخنان خود را پایان داد تعدادی از کشورهای عربی تحفظ خود را نسبت به بیانیه اتحادیه عرب بیان کرده و گفتند این نقض حقوق ملت فلسطین است و نباید تحت فشار غربی‌ها به خصوص آمریکا قرار بگیریم و بخواهیم تصمیمات این چنین که به سود ملت فلسطین نیست را صادر کنیم.

وزیر خارجه سوریه گفت: احساسات مسؤولان کشورهای عربی به این سمت گرایش داشت که تحفظ خود را نسبت به بیانیه اتحادیه عرب اعلام کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول