اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بزم ۸۰ هزار نقطه در تمثال شهدای بی‌ادعای همدانا

کنگره‌های شهدایی و همایش‌ها و راه پیدا کرده‌ها وصف حال این هفته همدان بود؛ حالا بماند که چند نوجوان امروزی دل به دل شهدا و خانواده‌های شهدایی دادند، بماند که چند شهید به نام را شناختند و بماند که واژه شهادت هِجی کردند. حالا میان تمام این شناختن‌ها و شهدایی شدن‌ها، برخی هم با خلاقیت راه جستند تا ادای دین کنند به شهید و شهادت. اگر باور ندارید سری بزنید به بزم ۸۰ هزار نقطه و تمثالی از شهدای بی‌ادعای این دیار و هر ۸ هزار شهید را شفیع قرار دهید.

بزم ۸۰ هزار نقطه در تمثال شهدای بی‌ادعای همدانا

خبرگزاری فارس-همدان؛ لابلای آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده و دود و دم حباب شده بر سقف سرمان، هرم نفس‌هایی می‌رود و می‌آید و حاضر و ناظر است. نفس‌هایی که اگر لبیک بگوییم و دنبال روشان باشیم، برکات می‌بینیم و معجزه‌ها، بعد از خدای قاصدک‌ها می‌خواهیم این قصه پرغصه اما شکوهمند تمام نشود.

قصه شهادت را می‌گویم همان که آرزو می‌کنیم راهش باز باشد و بی‌پایان، همان که عده‌ای از خودگذشته مابین آسمان‌خراش‌ها و رفاهیات این جور و آن جور دل به دلش می‌بندند و رهسپار راه دورِ دور می‌شوند و دست آخر مشتی استخوان می‌آیند و می‌شوند حیات‌بخش روزمرگی‌های آدم‌های این دیار.

به گمانم شهدا، «لشکر تا دندان مسلح به شوق وطن» بودند که حالا ما را در هیاهوی روزمرگی‌ها درمی‌یابند و حواسشان به حال و روز آدم‌های خاکی هست، اگر باور ندارید مسیر کج کنید سری کوتاه به گلزار لاله‌ها بزنید و زیر سایه محبت بی حد و حصرشان نفسی چاق کنید و دیدنی ها را بچینید.

اگر باز هم باور ندارید؛ شهید را به لحظه‌ای که مادرش نام فرزندش را صدا می‌زند و غم دنیا بر دلش آوار می‌شود قسم دهید و پر شالتان محبت شهدا را ببینید، یا نه توسل کنید و مدد بخواهید؛ اصلا راه بیفتید در گوشه و کنار شهر ردشان را ببینید.

کنگره به نظرم برای همین است، کنج به کنج شهر را زیر پا بگذاریم و لحظه به لحظه آغشته به شهیدی شویم که در شلوغی‌های دنیایی بار و بنه بسته و رفته یک عالم شجاعت و رشادت و ایثار به جا گذاشته. هنوز هم دستش به خیر می‌چرخد و قاصدوار توسل پاسخ می‌گوید و حی و حاضر است.

آنهایی که باور کردند و نفسشان به دم شهدای ایثارگر این مرز و بوم بند شده تا دلتان بخواهد راه نرفته می‌یابند تا به قول رزمندگان پرذوق دیروز سیم‌شان وصل شود. حالا درست در بازار داغ ساختمان‌های آسمان‌خراش و عصر سیمان و آهن عده‌ای مسیر یافتند و تفال زدند به شهیدی یا شهدایی و دل سبک می‌کنند.

راستش روزگار راه پیدا کرده‌های این روزها، آسمانی است تو گویی دست دل دیگران هم می‌گیرند و با خود به خلوت با شهدا می‌کشانند و پشت هم نذرها ادا و دلتنگی‌ها وا می‌شود و صحنه زندگی این روزها شهدایی می‌شود و این حتما با کنگره‌ها و اجلاسیه‌ها رقم می‌خورد.

کنگره‌های شهدایی و همایش‌ها و راه پیدا کرده‌ها وصف حال این هفته همدانا بود؛ حالا بماند که چند نوجوان امروزی دل به دل شهدا و خانواده‌های شهدایی دادند، بماند که چند شهید به نام را شناختند و بماند که واژه شهادت هِجی کردند.

اما میان تمام این شناختن‌ها و شهدایی شدن‌ها، برخی هم با تکنولوژی روز و خلاقیت راه جستند تا ادای دین کنند به شهید و شهادت. اگر باور ندارید سری بزنید به بزم ۸۰ هزار نقطه و تمثالی از شهدای بی‌ادعای این دیار و هر ۸ هزار شهید را شفیع قرار دهید.

اصلا شما هم یک نقطه مهمان شهدا باشید و کار بکر هنرمند همدانی، پوریا کودری. هنرمندی که دست به قلم شده و بلاشک همت به خدمت گرفته و در معیت تلاش و خلاقیت به طراحی تصویر شهدای همدان با ۸۰ هزار نقطه در حاشیه کنگره ملی ۸ هزار شهید استان همدان رسیده است.

پوریا خان کودری، ۱۰ تابلو به مساحت یک در یک و نیم متر تهیه کرده و در حاشیه کنگره شهدا با بهره‌گیری از تکنیک نقطه‌نگاری و صدالبته مشارکت آدم‌های خاکی ولی شهدایی، تمثال شهدا را به تصویر کشیده و ماندگار کرده آن هم برای اولین بار در کشور.

ضمن دستمریزاد به پوریا خان، باید بگویم، برای نقطه‌نگاری تصویر شهدا، ابزار خاصی نه، فقط یک دل هوایی شده می‌خواهد و لابد ماژیکی که دایره‌های توخالی پر شود و تصویری از دلدادگان راه حق نمایان.

هرچند بی‌حساب و کتاب می‌دانیم ۸۰ هزار نقطه برای دل‌های شلمچه‌ای و بمباران‌ دیده یا شنیده حتی غواصان خالص کم است و بیش از این حرف‌ها استقبال‌کننده دارد. از کودکانی که تازهِ تازه در مسیر شهدا گام گذاشتند و اول خط شهدایی شدند تا پدران گوژپشتی که با چشمان تَر تصویر فرزند غیورش را با یک نقطه به ذهن می‌سپارد.

باشد که قدم نوی آقای کودری، با تکنیک نقطه‌نگاری و صدالبته مشارکت آدم‌های خاکی به دل شهدا هم نشسته باشد.

پایان پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول