اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

سروری: اتوبوس‌های برقی به زودی وارد تهران می‌شوند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ورود اتوبوس‌های برقی به تهران خبر داد و گفت: به زودی متروی پرند هم آماده بهره‌برداری می‌شود.

سروری: اتوبوس‌های برقی به زودی وارد تهران می‌شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز شورا با بیان اینکه این هفته، هفته حمل و نقل است گفت: اول هفته را با افتتاح بزرگراه شهید بروجردی که سال‌ها متروک مانده بود آغاز کردیم و امروز هم 4 ایستگاه مترو افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

سروری با بیان اینکه اولین محموله اتوبوس‌های برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود گفت: آغاز به کار 50 دستگاه اتوبوس تعیین‌کننده نیست اما ورود اتوبوس برقی است البته تعداد محدودی در گذشته برای آزمایش وجود داشت اما ورود اتوبوس‌های برقی به جد در دستور کار است چرا که برای رفع آلودگی مهم است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که تا پایان سال پیوسته خبرهای خوبی در  حوزه حمل و نقل خواهیم داشت گفت: به زودی مترو پرند هم  افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی به ترافیک سخت تهران اشاره کرد و گفت: کارهایی که صورت می‌گیرد امیدبخش است البته باید این موضوع را بگویم که این‌ها سهم شهرداری و شورا است و اگر سایر دستگاه‌ها وظایف خود را در زمینه ترافیک انجام ندهند این موضوع قابل حل خواهد بود.

وی گفت: اگر شهرداری صدها کیلومتر بزرگراه و تونل و ... بسازد و ظرفیت‌ها را افزایش دهد باز هم اگر سایر دستگا‌ها به وظایف خود انجام ندهند مشکل ترافیک حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما هنوز درگیر نمایشگاه تهران هستیم گفت: بارها اعلام شده که باید نمایشگاه تهران از شهر خارج و به شهر آفتاب منتقل شود اما همچنان شاهد برگزاری این نمایشگاه‌ها هستیم که منجر به ترافیک می‌شود و برای شهر و شهروندان مضر است.

وی ادامه داد: نمی‌دانیم چرا اینقدر اصرار وجود دارد و این مسأله برای ما بدون پاسخ است و امیدواریم دوستان دولت عنایت کرده و این مسأله یکبار برای همیشه برطرف شود.

سروری در ادامه تأکید کرد: ما شاهد گشایش حمل و نقل عمومی هستیم و این خبر خوشی است اما باید بدانیم که عوامل تأثیرگذار دیگری در ترافیک است که بعضا دستگاه‌های دیگر به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند اگر این امر رخ دهد به هدف غایی نخواهیم رسید.

نایب رییس شورای شهر تهران در خصوص مسکن ۲۵ متری گفت: معاونت شهرسازی اعلام کرده که پروانه مسکن ۲۵ متری را نمی‌دهد و در تهران امکان پذیر نیست. مسکن ۲۵ متری نیاز خانواده ۲ نفره را نیز پاسخ نمی‌دهد و مشکلاتی همچون ترافیک را به دنبال خواهد داشت، لذا چنین مجوزی صادر نمی‌شود و مسکن ۲۵ متری ساخته نمی شود.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر سرهنگ موسوی‌پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: غول ترافیک تهران در نیمه دوم سال بیدار می‌شود و همه نگران ترافیک سنگین در معابر شهر هستند.

وی با بیان اینکه از دو ماه پیش کارگروه‌هایی با همکاری شهرداری تهران برای مهار ترافیک ایجاد شده است، گفت: 30 درصد موتورسیلکت‌های کشور در پایتخت تردد می‌کنند.

 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تأکید بر این موضوع که در نیمه دوم سال سفرهای آموزشی اضافه و طول روز کوتاه می‌شود گفت: همین امر ترافیک را افزایش می‌دهد. ما ساعت اوج ترافیک داریم از ساعت 7 صبح تا شروع مدارس ترافیک آغاز و بعد هم ترافیک ادارات و بازار را داریم. حتی تا ساعت 10:30 صبح نیز بار ترافیک ورودی را داریم.

وی گفت: 15 ورودی در شهر تهران داریم که بیشترین ورودی خودروها از غرب و بعد از آن از جنوب و شرق پایتخت است اگر حمل و نقل عمومی به سمت کرج افزایش یابد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

موسوی‌پور اضافه کرد: از همه ظرفیت‌های نیروی پلیس استفاده کردیم و تا هفته گذشته هم نیروهای پلیس راهور در آماده‌باش 100درصدی برای آغاز سال تحصیلی بودند 300 مدرسه در حاشیه معابر اصلی و مهم را شناسایی کردیم و همچنین 126 گلوگاه مشخص شده و در حال احیای پلیس مدرسه هستیم.

به گفته وی ،بر اساس مصوبه شورای ترافیک در دو هفته ابتدایی مهر ورود کامیون‌بارها و کالا ممنوع است و در روز اول مهر 800 کامیونت متوقف شد.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته سفرهای روزانه از مرز 20 میلیون گذشت و به طور میانگین روزانه 9 هزار مورد خبر دریافت می‌کردیم که 2200 مورد آن مربوط به تصادفات است و روزانه 200 تصادف جرحی و کروکی داریم. 22 درصد تصادفات کل کشور در تهران است.

به اعتقاد رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نمی‌توانیم با سامانه‌های سنتی ترافیک تهران را با این حجم از سفر کنترل کنیم. 5800 تقاطع و1700 کیلومتر بزرگراه داریم که با روش‌های سنتی نمی توان آنها را کنترل کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌شود گفت: تعداد کمی با حرکت‌های نامتعارف در بزرگراه‌ها جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به خودروهای دودزا در تهران اشاره کرد و گفت: قبلا خودروهای دودزا فک پلاک می‌شد و با یک پلاک 5 رقمی در سطح شهر تردد می‌کردند اما در حال حاضر با دسترسی به سامانه سیمفا طرحی را در خصوص ابطال گواهینامه در دستور کار قرار دادیم که رزاننندگان مجبور شوند معاینه فنی را اخذ کنند.

وی در ادامه گفت: سرعت‌های نامتعارف رصد و با هماهنگی که با مقام قضایی صورت گرفته افرادی که تعدد سرعت غیرمجاز دارند تحویل مراجع قضایی می‌شوند.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر ناصر امانی، گفت: شهرداری تهران اولویت توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار خود قرار داده است. موضوعی که از ابتدای این دوره ما تاکید میکردیم و باید از شهرداری تهران تشکر کنیم. امروز شهروندان شاهد افتتاح ٤ کیلومتر از بزرگراه شهید بروجردی و ٤ ایستگاه بزرگ مترو و بهره برادری ۸/۳۰ کیلومتر از خط ۶ و ۷ مترو بودند.قراردادهای خرید اتوبوس در حال انعقاد است و چشم‌انداز روشنی الحمدالله از توسعه حمل و نقل عمومی شاهدیم.

وی با بیان اینکه تذکرش بر مبنای اصل یکصدم قانون اساسی است، تاکید کرد: در این اصل آمده که برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏گیرد که‏ اعضاء‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند. 

امانی اضافه می‌کند: در اصل ۱۲۴ نیز تصمیمات شورا برای استانداران، بخشداران و سایر مقامات الزامی است و باید اجرا کنند. ما در تهران در سرانه‌های بهداشت و درمان، آموزش و خدمات مالی به ویژه در مقیاس محلی از بسیاری از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها محروم‌تر هستیم. درست است که آقای رییس جمهور چه در دوره قبل و چه در این دوره بیمارستان کودکان در منطقه ۱۹، که محله‌ای محروم است افتتاح کرد، اما مقیاس محلی نیست، مقیاس محلی یعنی درمانگاه‌ها و پلی‌کلینک‌ها. ما در محلاتمان واقعا درمانگاه نداریم و امکان دسترسی سریع به مراکز درمانی را در مقیاس محلی ندارند. یا در بحث دبستان و دوره اول و دوم دبیرستان نیز واقعا کم داریم.بسیاری از ساختمان‌هایی که آموزش و پرورش به عنوان مدرسه استفاده می‌کرده، الان مالک پیدا شده و همه را خلا ید می‌کنند و جالب اینجاست که بعد خلا ید ساختمان  ها می‌شود و تبدیل به یک مکان بی‌دفاع شهری می‌شود که بنده در گزارشات محله‌گردی بارها به آن اشاره کرده‌ام.

این عضو شورای شهر تهران گفت: مردم در مقیاس محلی می‌گویند بانک نه، حداقل یک خودپرداز داشته باشیم. یعنی بانک‌ها مسوولیت‌ اجتماعی‌شان را در حد یک خودپرداز هم انجام نمی‌دهند. بحث محله‌محوری و تمرکززدایی که سال‌هاست در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و خوشبختانه در همه دوره‌ها ادامه پیدا کرده است و الان هم در دستور کار ما است، تصمیم درستی است. من نمی‌دانم چرا نهادها و سازمان‌ها به محله‌محوری که در قانون اساسی به آن تصریح شده، فراموش می‌کنند. براساس قانون اساسی همه سازمان‌ها باید برنامه‌ریزی خدمت‌رسانی‌شان را در مقیاس محلی تنظیم کنند و اتفاقا این وظیفه به شورا واگذار شده است. من از وزارت‌خانه‌ها و نهادها و سازمان‌ها خواهش می‌کنم که خدماتش را در سطح محلات گسترده کنند.

در ادامه صحبت‌های پلیس راهور تهران بزرگ اعضای شورا مباحثی را مطرح کردند.

سوده نجفی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلات اساسی در مناطق مختلف که از سوی مردم اعلام می‌شود خودروهایی است که در مکان‌های مختلف به مدت طولانی متوقف شده‌اند و به محلی برای بزه و ایجاد آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است و باید تدابیر مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

وی همچنین به بحث معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: این موضوع از دو جنبه حادثه‌ساز بودن خودروهای فاقد معاینه فنی و همچنین آلایندگی باید مورد توجه قرار گیرد و آلوذگی‌هایی که خودروهایی که تولید می‌کنند به عنوان یک دغدغه قلمداد شود آمار مرگ  و میر درا ین حوزه بالات اما آمار خاموش است چرا که پس از چند سال ریه فرد را مبتلا کرده و عوارض آن بروز می‌کند.

نجفی همچنین به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: تکالیف دستگاه‌ها مشخص است و باید دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده و به صورت جدی همکاری‌هایی انجام شود تا نقش مؤثری را در این زمینه ایفا کنیم.

در ادامه مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران هم تأکید کرد: در حوزه برخورد با وانتی‌هایی که سدمعبر می‌کنند باید برخوردهایی صورت گیرد قطعا در رفع سد معبر شهرداری وظایفی دارد اما در حوزه برخورد با آنها راهنمای و رانندگی هم باید ورود جدی داشته باشد.توقف وانت‌بارها در کنار خیابان‌ها تبدیل به بارانداز شده است برخی وانتی‌ها در نقاط شهر مرسوله‌های پستی را دریافت و از همانجا ارسال می‌کنند و در حقیقت در کنار خیابان متوقف شده و تبدیل به مغازه شده‌اند.

در ادامه مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران هم به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و گفت: باید توجه ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد در حال حاضر بسیاری از نقاط شهر دوربین‌های ثبت این تخلف را ندارند و در برخی نقاط هم دوربین‌ها دچار آسیب است که به درستی ثبت تخلف انجام نمی‌شود.

وی در ادامه به ترافیک تهران و اعتراضات شهروندان اشاره کرد و گفت:‌افرادی خاص با داشتن LEZ از خطوط ویژه تردد می‌کنند و اصلا ترافیک را درک نمی‌کنند.

به گفته وی، برخی وزرا از خط ویژه تردد می‌کنند که اگر ترافیک را درک می‌کردند خیلی زودتر فکری برای آن می‌کردند.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: غیر از خوردهای امدادی نباید خودروهای دیگر از خطوط ویژه استفاده کند.

در ادامه امروز جلسه شورای شهر تهران علیرضا نادعلی سخنگوی شهر گفت: باید در حوزه ترافیک از تجبربیاا دنیا استفاه کنیم پیشنهاد می‌شود بین 10 تا 15 درصد از افسران جوان راهور به نقاطی از دنیا که دستاوردهای خوبی در حوزه ترافیک داشتند اعزام شده تا تجربیات خوب دنیا را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول