اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اصفهان رتبه چهارم سالمندی کشور

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: هم‌اکنون ۱۲ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهند و خوانسار و برخوار، پیرترین و جوان‌ترین شهرهای استان اصفهان هستند.

اصفهان رتبه چهارم  سالمندی کشور

 علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: این استان بر اساس آمار مربوط به سال ۱۴۰۰ از نظر نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت(درصد)، در رتبه چهارم کشور پس از استان‌های گیلان، مازندران و تهران قرار دارد.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۲ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهند که این نسبت در استان گیلان با ۱۵ درصد که رتبه نخست را دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به نسبت جمعیت سالمندان در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ گفت: نگاهی به این نرخ گویای افزایش آن است به گونه‌ای که از ۱۱.۲ درصد در سال ۹۷ به ۱۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی پیرترین شهرستان‌های استان اصفهان را به ترتیب خوانسار با ۲۱.۶ درصد، بویین میاندشت با ۲۱.۱ درصد و اردستان با ۱۹ درصد جمعیت سالمندی اعلام کرد و اضافه کرد: بُرخوار نیز با نسبت سالمندی ۹.۳ درصد، جوانترین شهرستان استان است، همچنین نرخ سالمندی جمعیت شهرستان اصفهان ۱۳ درصد است.

پارسا خاطرنشان کرد: سالمندان بر اساس ارزیابی که از عوامل خطرپذیری در آنها مانند ابتلا به بیماری‌های سخت درمان، فشار خون و دیابت صورت می‌گیرد به دسته‌های پُرخطر، خطر متوسط و کم خطر تقسیم‌بندی می‌شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه عواملی مانند امید به زندگی، شاخص مرگ و میر و نرخ باروری در سالمندی جمعیت موثر است، افزود: با توجه به کاهش شدید نرخ باروری در کشورمان، جمعیت سالمندان با سرعت بیشتری نسبت به میانگین جهانی و آسیایی در حال افزایش است به طوریکه تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران سالمند خواهند بود.

وی با اشاره به سند ملی سالمندان تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در این سند وظایفی بر عهده دارند و لازم است که مطالبه‌گری لازم از سوی رسانه‌ها و مردم در این زمینه صورت گیرد.

پارسا از سالمندان درخواست کرد تا با مراجعه به مراکز بهداشت و جامع سلامت در نزدیک‌ترین نقطه به محل زندگی خود، خدمات مراقبتی را دریافت کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اجرای برنامه غربالگری و خطرسنجی مردم استان در مراکز بهداشت، گفت: از زمستان سال ۱۳۹۵ تا شهریور ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۷۳۱ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند و از آنها خطرسنجی صورت گرفته است.

وی افزود: بر اساس نتایج حاصل از این خطرسنجی، ۱۱ درصد این افراد به دیابت، ۱۳ درصد به پری دیابت(پیش دیابت) و ۲۰ درصد به فشار خون بالا مبتلا هستند.

پارسا گفت: با توجه به اسناد موجود در زمینه کنترل بیماری‌های قلبی عروقی باید خطرسنجی جمعیت بالای ۳۰ سال به ۸۰ درصد برسد که در اصفهان ۵۳.۵ درصد است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول