اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فناوران ایرانی موفق به تولید سیستم­‌های هوشمند آبیاری شدند

یک شرکت دانش بنیان از طراحی و تولید سیستم‌­های هوشمند آبیاری و آبرسانی و سیستم‌­های انرژی نو خبر داد.

فناوران ایرانی موفق به تولید سیستم­‌های هوشمند آبیاری شدند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، فاضل مکاریان فرد جهرمی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه نیاز بخش کشاورزی و سایر حوزه‌های صنعتی در رابطه با مدیریت کنترل فرآیند آبیاری و آبرسانی، موجب ایجاد محصولات تولیدی شرکت دانش بنیان چتر سبز صنعت باربد شده است، افزود: با توجه به مساله آب و لزوم مصرف بهینه آن در بخش کشاورزی به­ عنوان بخش اصلی مصرفی و پیوستگی مسئله امنیت غذایی با تولیدات کشاورزی و نقش مدیریت مصرف در افزایش برداشت تولید و در نتیجه توجیه اقتصادی برای بهره ­برداران از یک سو و بحث اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و نقش و تاثیر آن در جلوگیری از کاهش جمعیت تولیدکنندگان بخش کشاورزی از سوی دیگر، نیاز مبرمی به ایجاد زیرساخت­های کنترل و مدیریت بهینه مصرف انرژی وجود دارد که سیستم ­های هوشمند آبیاری و آبرسانی از مهمترین تجهیزات فرآیند مدیریتی به ­شمار می­ روند.

وی تاکید کرد: نیاز به استفاده از شیرآب هوشمند، حسگرهای محیطی و سرورهای مدیریت یکپارچه به عنوان زیرتجهیزات مورد نیاز برای آبیاری هوشمند، اهمیت خودکفا بودن در بخش فنی و مهندسی را گوشزد می‌کند. این تجهیزات در تمامی مناطق به خصوص مناطق گرمسیر و مناطق محروم جهت ایجاد گلخانه، کشاورزی و باغداری، پرورش آبزیان و مرغداری استفاده می شود.

مکاریان فرد ادامه داد: در راستای مدیریت مصرف انرژی این تجهیزات، امکان بهره‌برداری از پنل های خورشیدی وجود دارد. کشاورزان به‌ عنوان مصرف کننده اصلی برای شیر آب هوشمند تعریف شده اند که 80 درصد از تولیدات تجهیزات آبیاری هوشمند به این بخش و 20 درصد باقی مانده به مجموعه بخش صنعتی، دامداری و انتقال آب شرب روستایی تعلق میگیرد.

وی تایید کرد: با توجه به بازار هدف آبیاری در بخش کشاورزی و آبرسانی در بخش صنعتی و روستایی ظرفیت تقریبی بازار 38 هزار عدد تجهیزات آبیاری است که شرکت توان تولید حداقل 770 عدد در سال را برای بازار داخلی پیش بینی می کند.

این فعال فناور درباره تفاوت های شیر آب هوشمند کشاورزی تولیدی شرکت با نمونه های خارجی گفت: در شیر تولیدی کنترل قطع و وصل آب توسط خود شیر انجام می شود در حالی در نمونه آمریکایی نیاز به نصب سیمی شیر به کنترلر بیرونی می­باشد. سایز  نمونه آمریکایی 1 تا 3 اینچ و محصولات شرکت ایرانی از ½ تا 6 اینچ می­باشد؛ برای باز نگهداشتن نمونه آمریکایی باید دائما ولتاژ تحریک سیم ­پیچ بوبین آن تامین شود ولی در نمونه تولیدی ما فقط در زمان باز شدن و بسته شدن نیاز به انرژی وجود دارد و علاوه بر این بعد از هر عملکرد شیرآلات هوشمند قابلیت ارسال جواب به سرور شبکه آبیاری و اپلیکیشن را دارند، این در حالی است که نمونه آمریکایی دارای چنین ویژگی نیست .

مکاریان فرد ادامه داد : نمونه تولیدی با توجه به سایز شیرآلات و فشار کاری تجهیزات متداول در ایران تولید شده  در حالی­که نمونه آمریکایی به کمک دیافراگم عملیات کنترل را انجام می‌­دهد و به­ خاطر EC و املاح آب در کوتاه مدت نشتی یا اختلال در عملکرد دارد. از طرف دیگر نمونه آمریکایی برای ارتباط با محصول کنترلر پشتیبان از ارتباط سیمی استفاده می کند در حالی­که محصول تولیدی به کمک دو ارتباط RS485 و ارتباط رادیویی اتصال را برقرار می­کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد : از دیگر تفاوت‌های نمونه تولیدی با نمونه خارجی این است که ماکزیمم فشار کاری محصول آمریکایی 10 بار می‌باشد ولی نمونه تولیدی تا 15 بار را پشتیبانی می­‌کند؛ ولتاژ راه ­اندازی برای محصولات آمریکایی 24 ولت می­‌باشد، در حالی­که ولتاژ کاری تولیدی 12 یا 24 ولت است و دارای هماهنگی بالاتری با تغذیه پشتیبان می­‌باشد. قابلیت انتقال حقابه بین بهره­ برداران به­ جای دو شیر از ویژگی این محصول می­باشد که نمونه آمریکایی این توانایی را ندارد و باید از دو محصول و سه راه مجزا برای انتقال حقابه استفاده کرد ؛ در نمونه آمریکایی در صورت مشکل در عملکرد شیرآب خطا ایجاد شده به کنترلر پشتیبان منتقل نمی‌­شود،  این در حالی است که در صورت خطا در محصول تولیدی خطا ایجاد شود به بهره ­بردار گزارش داده می­‌شود.

او در پایان تاکید کرد:  در نمونه آمریکایی برای کنترل هر شیر (باز/ بسته شدن) از تجهیز کنترلر پشتیبان استفاده می­شود ولی در نمونه تولیدی قابلیت معرفی شماره محصول، معرفی کد مصرف کننده، معرفی تعداد دور باز و بسته شدن، مشخص کردن تعداد دور باز و بسته شدن و مشخص کردن درگاه کنترل و ارتباط (رادیویی/ RS485) وجود دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول