اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در عمان در آینده نزدیک

در سفر مدیران کل حقوقی و کنسولی وزارت امور خارجه عمان به تهران درباره امضای موافقتنامه‌های انتقال محکومان، استرداد مجرمان و معاضدت قضایی در امور کیفری و مدنی گفت‌وگو شد و براساس اعلام هیأت عمانی، بزودی تعدادی از زندانیان ایرانی در این کشور آزاد شده و به ایران بازمی‌گردند.

آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در عمان در آینده نزدیک

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، شهریور ماه امسال نخستین نشست مشترک کنسولی بین ایران و عمان برگزار شد.

در همین راستا و در ادامه رایزنی‌ها بین ایران و عمان، مدیران کل حقوقی و کنسولی وزارت امور خارجه عمراه و هیأت همراه در سفر به تهران در راستای پیگیری و بررسی آخرین اقدامات انجام شده و توافقات دو کشور با «علیرضا محمودی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند.

امضای موافقتنامه‌های انتقال محکومان، استرداد مجرمان و معاضدت قضایی در امور کیفری و مدنی بین دو کشور از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

بر اساس اعلام هیأت عمانی، بزودی تعدادی از زندانیان ایرانی در آن کشور که به مناسبت میلاد پیامبر(ص) مشمول عفو قرار گرفته‌اند، آزاد و به کشور باز می‌گردند.

به گزارش فارس، نخستین نشست مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به ریاست مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل سیاسی و مدیرکل کنسولی وزارت خارجه عمان روز دوشنبه ششم شهریور ماه در تهران برگزار شد. در این نشست طرفین ضمن تأکید بر استمرار گفت‌وگوهای کنسولی از گسترش مناسبات بین دو کشور استقبال کردند و با بررسی مسائل و مشکلات اتباع ایرانی در عمان در خصوص عفو و آزادی زندانیان ایرانی در عمان و حل مشکلات برخی اتباع عمانی در ایران گفت‌وگو و مذاکره کردند. 

امضای موافقتنامه‌های انتقال محکومان بین دو کشور، موضوعات تسهیل تردد اتباع و حمایت‌های کنسولی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در نخستین نشست مشترک کنسولی ایران و عمان بود. در پایان این نشست صورتجلسه مذاکرات کنسولی امضا شد.

به گزارش فارس، هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ و در راستای گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سلطان‌نشین عمان، با صدور مجوز به وزارت دادگستری برای امضای موقت موافقت‌نامه استرداد مجرمان بین دو کشور موافقت کرد.

در سفر ۳۱ خرداد سالجاری حسین امیرعبداللهیان به مسقط و دیدارش با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی همکاری‌ها و برخی طرح‌های مشترک دو کشور در حوزه کنسولی و قضایی و امور زندانیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزارت امور خارجه با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط، عفو، آزادی و انتقال زندانیان ایرانی به کشور را در اولویت برنامه‌های حمایتی کنسولی و قضایی خود دارد و اخیرا نیز شاهد آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده، کویت و قطر بودیم. در همین خصوص با تلاش‌ و پیگیری وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایران در کویت و با همکاری پلیس بین‌الملل، ۱۱ زندانی ایرانی در کویت در تیر ماه سالجاری در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین ۲ کشور، به ایران منتقل شدند. (اینجا بخوانید)

علاوه بر این در این مدت تعدادی از زندانیان ایرانی در دیگر کشورها از جمله در سریلانکا، پاکستان، آمریکا و ... آزاد و به کشور بازگشته‌اند. برخی از زندانیان نیز در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان به منظور سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان‌های داخل کشور منتقل شدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول