اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

موافقت علی‌اف برای مذاکرات صلح با ارمنستان در تفلیس

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر گرجستان از احتمال برگزاری نشست صلح با ارمنستان در «تفلیس» خبر داد.

موافقت علی‌اف برای مذاکرات صلح با ارمنستان در تفلیس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از احتمال برگزاری نشستی در «تفلیس» پایتخت گرجستان برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، علی‌اف امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «ایراکلی گاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان تصریح کرد: « در صورت وجود چنین توافقی، نمایندگان ساختارهای مربوطه ما می توانند برای یک نشست دوجانبه یا سه جانبه (در مورد عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان - ویرایش) به گرجستان بیایند».

سال گذشته، دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مذاکره درباره پیمان صلح را آغاز کردند.

در پایان ماه می ۲۰۲۳، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت که ایروان، حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت می‌شناسد و در قبال آن، علی‌اف نیز تصریح کرد که باکو و ایروان می‌توانند پیمان صلح را در آینده‌ای نزدیک به امضا درآورند.

در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول