اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

ایمانی‌پور: رایزنان فرهنگی زمینه‌ساز وحدت اسلامی هستند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تقریب مذاهب و وحدت اسلامی از موضوعاتی است که مجری آن در خارج از کشور رایزنان فرهنگی هستند. رایزنان فرهنگی نقش تصویرگر و زمینه‌ساز را دارند.

ایمانی‌پور: رایزنان فرهنگی زمینه‌ساز وحدت اسلامی هستند

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با محوریت «دیپلماسی فرهنگی، فرصت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های استانی» امروز در حسینه الزهرا سلام‌الله علیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله حاضران این نشست بودند.

ایمانی‌پور در ابتدای این نشست همکاری با کشورهای همسایه را نویدبخش نظامی برخاسته از هوشمندی اعلام کرد و گفت: این همکاری عمیق‌ترین لایه ارتباط با کشورهای اسلامی برای تشکیل وحدت اسلامی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اجلاس نمایندگان فرهنگی کشورهای همسایه را شرح داد: تلاش کردیم این اجلاس، یک نشست تشریفاتی نباشد. چینش مدیران کشور در این نشست نمایانگر این است که نتایج ارزشمندی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: هدف اصلی اجلاس رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای همسایه، آشنایی آن‌ها با ظرفیت‌های ملی است. مسئولان باید با فرصت‌های منطقه آشنا شوند تا توسعه روابط فرهنگی را شاهد باشیم. هدف دیگر این اجلاس نیز مرور فعالیت‌های فرهنگی ۶ ماه گذشته و همچنین بررسی سیاست‌های سال ۱۴۰۳ است.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور ادامه داد: در تلاشیم ۳ موضوع «زن، خانواده و زیست عفیفانه»، «ایرانیان خارج از کشور» و «ضرورت گفت‌وگوی ادیان» را در اجلاس دهم مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روابط ۲ جانبه را در همکاری‌های منطقه‌ای دارای اهمیت دانست و افزود: با این حال روابط چندجانبه جایگاه خود را دارند و این اقدام مثبت در طرح همکاری وزرای فرهنگی نسبتاً پیش رفته است.

وی اجلاس رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای همسایه را تجربه‌ای جدید دانست و دلیل توضیح داد: ۸ استاندار مرزی به این اجلاس دعوت شده‌اند که بنا است از برنامه‌های فراوانی که بر زمین مانده است صحبت کنند تا موانع و راهکار‌های آن بررسی شود.

در حاشیه این نشست، ایمانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روال تشکیل جلسات ما با رایزنان و نمایندگان فرهنگی این است که یک سال به صورت سراسری و یک سال به صورت منطقه‌ای برگزار می‌کنیم. سال گذشته گذشته اجلاس سراسری داشتیم اما امسال به دلیل اولویت کشورهای همسایه، اجلاس منطقه‌ای مرتبط با کشورهای منطقه شد‌. سال آینده نیز اجلاس سراسری را خواهیم داشت. سال بعد احتمالاً اولویت ما کشورهای حوزه آفریقا خواهد بود و بعد از آن نیز به آمریکا و اروپا می‌رسیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره نقش این سازمان در تحقق وحدت اسلامی به خبرنگار فارس گفت: وقتی می‌گوییم سازمان فرهنگ و ارتباطات قرارگاه مشترک امور فرهنگی و بین‌المللی و ترکیب شورای عالی ما مشتمل بر همه رؤسای دستگاه‌های فرهنگی خارج از کشور است، به این معنا است که هر اتفاقی در خارج از کشور و در حوزه فرهنگی می‌افتد، به نوعی با ما مرتبط است. تقریب مذاهب و وحدت اسلامی نیز از موضوعاتی است که مجری آن در خارج از کشور رایزنان فرهنگی هستند؛ گرچه مدیر آن ممکن است سازمان فرهنگ و ارتباطات نباشد.

وی افزود: رایزنان فرهنگی نقش تصویرگر و زمینه‌ساز را دارند. رایزن‌ مسئول ارتباط‌‌گیری است. این ظرفیت‌های تقریب مذاهب اسلامی با کمک رایزن‌های فرهنگی در قالب اجلاس‌های تقریب مذاهب اسلامی، نشست‌های قرآنی، نمایشگاه‌های هنری و ... در حوزه قرآن و مشترکات جهان اسلام، معمولاً در کشورهای دوست و همسایه انجام می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول