اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

لزوم چاره‌جویی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی برای دوگانه علم و دین

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: حوزه‌های علمیه و مراکز علمی که به دین حداکثری می‌اندیشند چاره‌جویی برای دوگانه علم و دین داشته باشند و حوزه‌ها به صورت تخصصی به آن بپردازند.

لزوم چاره‌جویی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی برای دوگانه علم و دین

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی شامگاه پنج‌شنبه در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه این شهرستان، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله جهان معاصر دوگانه علم و دین است.

 وی با بیان اینکه هم دین و هم علم برای جامعه ضروری است، افزود: هیچ فردی در ضروری بودن علم و دین تردیدی ندارد؛ ولی بحث امروز قلمرو حضور دین و حضور علم مطرح است و باید دید تا چه اندازه علم و چه میزان دین در صحنه حاضر هستند.

 رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اعلام اینکه علم و دین دو ضرورت هستند؛ ولی سکولاریسم آنها را منفک و جدا از هم مطرح کرده و علم امکان وجودی در اختیار بشر است، تصریح کرد: امکانی که به زندگی و حیات فردی و اجتماعی سامان بخشد.

 جوادی آملی با اشاره به اینکه دین می‌تواند رابطه بین انسان و خداوند را سامان دهد، خاطرنشان کرد: بخش وسیعی از جامعه جهانی به‌ضرورت هر دو و توأم علم و دین می‌اندیشند و فضای حضور و قلمرو آنها را جدای از هم به نام سکولاریسم می‌بینند.

 وی با اعلام اینکه امروزه کشورهایی را می‌بینیم که حوزه دین را از حوزه زندگی و اجتماع جدا کردند و بر اساس علم مدرن زندگی خود را پیش می‌برند، یادآور شد: اگر دین در حوزه علم مورد تصدیق واقع نشد آن دین زیر سؤال است.

 رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به علم حداکثری، ادامه داد: در این حوزه علم می‌رود تا دین را تسخیر کند؛ ولی دین حداکثری بر آن است تا علم را در پوشش خود درآورد و حداقل نسبت به علوم‌انسانی حیثیت سلطنت خود را داشته باشد.

 وی یادآور شد: علم امکان عینی و خارجی است و فرمولی برای سامان‌بخشی زندگی جوامع خواهد بود.

 جوادی آملی گفت: باید حوزه‌های علمیه و مراکز علمی که به دین حداکثری می‌اندیشند چاره‌جویی برای دوگانه علم و دین کنند و حوزه‌های علمیه باید به‌صورت تخصصی به آن بپردازند.

 پایان پیام/۸۶۰۱۲/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول