اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

برنده جایزه نوبل ادبیات اعلام شد

یک نویسنده نروژی توانست جایزه نوبل در زمینه ادبیات را از آن خود کند.

برنده جایزه نوبل ادبیات اعلام شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یون فوسه، نویسنده نروژی، برای نمایشنامه‌ها و نثرهای خلاقانه‌اش که ناگفتنی‌ها را می‌گوید برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ شد.

به گفته آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی و بنیانگذار این جوایز، جایزه معتبر باید به کسی تعلق گیرد که در زمینه ادبیات، برجسته ترین اثر را در جهت آرمانگرایانه تولید کرده است.

از زمان تخصیص جوایز نوبل در سال 1901، آکادمی سوئد به 119 نفر برای کارهای ادبی جایزه داده است که 17 نفر از آنها زن بودند.

هر سال، ۶ جایزه نوبل برای قدردانی از کمک‌های برجسته افراد در زمینه های شیمی، روانشناسی یا پزشکی، فیزیک، ادبیات، صلح و  اقتصاد اعطا می شود.

آثار فوسه مدت‌هاست که در سراسر اروپا مورد ستایش قرار گرفته است، اما او اخیراً مخاطبان فزاینده‌ای در دنیای انگلیسی‌زبان پیدا کرده است. فوسه با دریافت جایزه ای که به طور گسترده به عنوان معتبرترین جایزه در ادبیات شناخته می شود، به فهرست برندگان از جمله تونی موریسون، کازوئو ایشی گورو و آنی ارنو می پیوندد.

تنها حدود 5.4 میلیون نفر در نروژ زندگی می کنند، اما نویسندگان این کشور ۴بار جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرده اند. قبل از فوسه، آخرین دریافت‌کنندگان نروژی سیگرید آندست، نویسنده داستان‌های تاریخی بود که در سال 1928 این جایزه را دریافت کرد.

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول