اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

هنری که باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا می شود

خراطی هنری که باعث ایجاد اشتغال تعدادی از جوانان شهرستان آبدانان شده است، به نحوی که این جوانان عدم مهاجرت به دیگر شهرها را به لطف این شغل میدانند.

هنری که باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، خراطی، هنر نقش بستن بر چوب هایی است که طالب احیای دوباره اند.

این صنعت در مورموری آبدانان، جانی دوباره گرفته است و مسیری برای تولید و اشتغال ایجاد کرده است. 

استان ایلام هنردوستان زیادی در دل خود دارد که با دوستی با طبیعت، صنعت نیاکان خود را احیاء کرده و دست به دست هم در حال تولید و کار آفرینی است.

استفاده از چوب درختان افرا و راش 

علی کرمی هنرمند مورموری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: حدود ۲ سال است که این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهم و از چوب درختان افرا، راش، توت و... استفاده می کنم.

وی افزود: چوب مصرفی خود را از تهران سفارش می دهم، بیشتر کار‌هایم تزیینی و کاربردی هستند و تمام کارها با چوب را انجام می دهم و مشتریان خاص خود را از استان‌های خوزستان، کرمانشاه و لرستان دارم.

با وجود این درختان در جنگل های کبیرکوه و دینارکوه، این جوان طبیعت دوست می داند که جنگل ها حفاظتی بوده و چوب مصرفی خود را از تهران یا شهرهای دیگر که صنعتی هستند سفارش می دهد.

جایی برای آموزش ندارم

وی افزود: من در سال های گذشته جهت دریافت حمایت به میراث فرهنگی شهرستان مراجعه کرده ام ولی در پاسخ گفته شد که هنر خراطی جزء میراث فرهنگی نیست.اما به لطف خدا با روی کار آمدن مدیر جدید مجموعه کارم را ادامه دادم و اکنون متقاضیان زیادی برای آموزش دارم ولی متاسفانه جایی برای آموزش ندارم.

دولت می بایست تسهیلات کم بهره برای کارآفرینان در نظر گرفته تا زمینه اشتغال خود و دیگران را فراهم آورند، از طرفی نیز کار به ارائه تسهیلات ختم نشود و ایجاد بازار فروش و تبلیغات و حمایتهای معنوی نیز اصلی از پروژه فروش این هنرمند است. 

در شهر خودم کار پیدا کردم...

رضا کرمی کارجوی ایلامی که فعالیت خود را در این کارگاه شروع کرده نیز  در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می گوید: من به واسطه کار آفرینی برادرم مشغول کار شدم و خدا را شکر می کنم که مجبور نیستم برای کار به شهرهای دیگر بروم.

کارآفرینی باعث مهاجرت برعکس، از شهرها به روستاها و آبادی آنها می‌شود،  موضوعی که سالهاست دغدغه دولتها بوده،  اما مهمترین مشوق برای تحقق این امر ایجاد اشتغال در روستاها است. 

سیده خدیجه یوسفی کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: ما اکنون بیشتر وسایل خانه مان چوبی شده است، از میز عسلی، ساعت چوبی دیواری، تخته و...که آقای کرمی همه را می سازد و می تواند با توجه به گستردگی ابعاد کاری برای آینده، افراد بیشتری را جذب کند.

لزوم حمایت از صنایع دستی استان

امین طاهری مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از شغل‌های پر درآمد، خراطی‌ محسوب می‌شود این کارگاه برای هفت نفر به صورت مستقیم و سه نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است و برای توسعه این کارگاه از تسهیلات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، آبدانان یکی از شهرهای استان ایلام است که جوانان با استعداد و جویای کار زیاد دارد که با حمایت دولت و ایجاد کارگاه های کوچک زمینه اشتغال بسیاری از این جوانان که به دلیل عدم کار به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند، را فراهم می آورد.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول