اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بلاتکلیفی دامداران چراغ پشتان انزلی

چراغ پشتان از توابع بندرانزلی در پایین‌ترین نقطه این محدوده قرار دارند به علت قرار گرفتن در بستر تالاب از داشتن حداقل‌های انرژی منع شدند که همین موضوع مشکلات عدیده‌ای برای دامداران این منطقه ایجاد کرده است.

بلاتکلیفی دامداران چراغ پشتان انزلی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، چراغ پشتان جزیره کوچکی در شمال شرق مرداب انزلی است که تا پیش از شروع ساخت جاده کنارگذر انزلی، منطقه ناشناخته و بکری بود که جز محله‌های نزدیک به آن، حتی برای خود مردم انزلی ناشناخته بود. 
چراغ پشتان یک قریه است و جمعیت آن را کشاورزان و دامداران سنتی تشکیل می‌دهد که بدون هیچ امکاناتی به کشاورزی و بیشتر به دامداری مشغول هستند. 

برخی از دامداران و کشاورزان منطقه چراغ پشتان انزلی که براساس نقشه‌های موجود در محدوده بستر تالاب انزلی قرار دارد، با مشکل بی‌برقی مواجهند که شرایط زندگی را برای آنان با چالش مواجه کرده است. 

 

خبری از کابل‌کشی و برق‌دهی نیست

زاد صیادان یکی از دامداران این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با بیان اینکه منطقه چراغ پشتان بندرانزلی یکی از قطب‌های کشاورزی و دامداری در شهرستان است که بسیاری از ساکنان این منطقه از این راه امرار و معاش می‌کنند، اظهار کرد: اکثر اهالی این منطقه طی پنج سال گذشته تاکنون از امتیاز برق برخوردار شدند اما تعداد قابل توجه‌ای از دامداران که در پایین‌ترین نقطه این محدوده قرار دارند به علت قرار گرفتن در بستر تالاب از داشتن حداقل‌های انرژی منع شدند. 

وی با اشاره به اینکه این مناطق سال‌هاست از بستر طبیعی تالاب خارج شده و به چراگاه تبدیل شده، گفت: در اطراف این منطقه حتی آبگیری هم دیده نمی‌شود چه برسد به تالاب، اما مسؤولین تاکید بر حد بستر این منطقه دارند و با وجود اینکه تیرهای برق تا مقابل چراگاه‌ها نصب شده اما خبری از کابل‌کشی و برق‌دهی نیست. 

 

نبود جاده محصولات لبنی را از بین می‌برد

 

یکی دیگر از دامپروران این منطقه با بیان اینکه علاوه برعدم وجود برق، از جاده مناسبی هم برای نقل و انتقال فرآورده‌های دامی برخوردار نیستم، اظهار کرد: این منطقه با وجود تعداد قابل توجهی دامدار بدون داشتن امکاناتی نظیر برق با چراغ شارژی دست به تولید فرآورده‌های لبنی می‌زنند آما بدلیل نداشتن جاده مناسب برای حمل آن معمولا بخش قابل توجه‌ای از این فرآورده در مسیر انتقال ازبین می‌رود. 

 

 

 سه منطقه به محدوده شهری الحاق می‌شود

بابک شکوهی راد معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار بندرانزلی نیز در پاسخ به گزارش خبرنگار فارس اظهار کرد: در خصوص مناطق چراغ پشتان، ماراگوده و پیل علی باغ که در حاشیه تالاب انزلی قرار دارد با پیگیری‌های صورت گرفته، قرار است در آینده‌ای نزدیک این سه منطقه به محدوده شهری الحاق شود. 

وی با بیان اینکه ۲ منطقه ماراگوده و پیل علی باغ با توجه به اینکه به محدوده شهری نزدیک ترند امور اداری آن برای الحالق به شهرستان راحت‌تر است، تصریح کرد: منطقه چراغ پشتان با توجه به اینکه با فاصله بیشتری نسبت به محدوده شهری همراه است و خود اهالی نیز درخواستی مبنی بر تشکیل شهرک کشاورزی داشتند، مسؤولان امر در تلاشند تا به این خواسته جامه عمل بپوشانند. 

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار بندرانزلی حل مشکلات دامداران این منطقه را منوط به خارج شدن در حد بستر ماده ۳ آب منطقه‌ای دانست و تصریح کرد: براساس قوانین و مقرراتی که وجود دارد و پیگیری‌های صورت گرفته، اگر در کمیسیون ماده سه آب منطقه‌ای که در وزراتخانه برگزار می‌شود، مشکلات مربوط به مستثنیات اشخاص که دارای سند مالکیت یا نسخ‌های زارعانه محدوده سال ۱۳۴۲ هستند را اگر این‌ها از حد بستر در ماه ۳ خارج کنیم، مشکلاتی که شهروندان در این حوزه دارند برطرف خواهد شد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول