اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قرقیزستان میزبان نهمین نشست شورای سیاستگذاری صنعتی همسود

نهمین نشست شورای سیاستگذاری صنعتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در محل وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان برگزار شد.

قرقیزستان میزبان نهمین نشست شورای سیاستگذاری صنعتی همسود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، نهمین نشست شورای سیاستگذاری صنعتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در محل وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان برگزار شد.

در این نشست اعضای شورا و نمایندگان قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، کمیته اجرایی کشورهای، سازمان‌های علمی و آموزشی و محافل تجاری کشورهای مشترک‌المنافع حضور داشتند.

«دانیار امانگلدیف» وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان گفت: کشورهای مستقل مشترک‌المنافع امروزه اتحادیه‌ای از کشورهایی است که با پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی و اقتصادی متحد شده‌اند. در زمانه‌ای که به سرعت در حال تغییر هستیم، لازم است همکاری‌های خود را به‌ویژه در بخش صنعتی به طور فعال توسعه و تعمیق دهیم. صنعت برای همه ما مرتبط و مهم است.

وی ادامه داد: در سال 2022، تعامل همه جانبه بین کشورهای ما به طور کلی موفقیت آمیز بود، که موید رشد مداوم گردش مالی بین ما و همه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع است. حجم تجارت خارجی در سال 2022 نسبت به سال گذشته، 41.8 درصد افزایش یافته که از جمله واردات 72 درصد افزایش یافته است. به طور کلی، در سال 2022، تولید صنعتی در قرقیزستان 11 درصد افزایش یافته که شامل محصولات غذایی بیش از 12 درصد، محصولات نساجی با 7.2 درصد، محصولات فلزی پایه 21.5 درصد و همچنین سایر کالاها است.

امانگلدیف افزود: کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با بهره گیری از شرایط دشوار ژئوپلیتیکی منطقه اوراسیا و در سطح جهانی که ناشی از نوسانات بازارهای جهانی و همچنین فشارهای تحریمی برخی کشورهاست، در نهایت شروع به استفاده فعال‌تر از ارزهای ملی در پرداخت‌‌های متقابل کردند.

وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان خاطر نشان کرد: اقتصاد قرقیزستان بارزترین اقتصاد در منطقه آسیای مرکزی است و حوزه‌هایی مانند صنعت و کشاورزی عمدتاً صادرات محور هستند. صنعت این کشور یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد است که حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی، حدود 18 درصد درآمدهای مالیاتی را به بودجه و بیش از 80 درصد صادرات را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: قرقیزستان آمادگی دارد برای افزایش توسعه صنعتی کشور بر اساس اصول تضمین همکاری‌های متقابل سودمند، پایبندی به اصول اقتصاد بازار و در نظر گرفتن منافع ملی طرفین، مشارکت در فرآیندهای همکاری صنعتی و  ایجاد پروژه‌های جدید تعامل تعاونی تلاش کند.

نشست بعدی این شورا قرار است در سال 2024 به صورت حضوری در روسیه برگزار شود.

نشست شورا بستر مهمی برای بحث و گفت‌وگوی گروهی توسط روسای و کارشناسان وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌های تخصصی کشورهای عضو کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در مورد مسائل و وظایف در زمینه سیاست صنعتی است و تصمیمات توافق شده مهمی در مورد توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور اتخاذ می‌شود.

بر اساس مقررات مربوط به شورا، نشست سالی یک بار برگزار می‌شود و در سال 2022 در نشست بعدی در تاشکند عضویت به قرقیزستان منتقل شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول