اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

چه بخوانمت ای کهن سرزمین

باید مهمان این خانه باشید تا بدانید در دل این منطقه کویری چه نگین‌هایی مخفی شده است، کرمان را می‌توان با همه هفت اثر جهانی و بیش از 70 اثر ثبت ملی‌اش شناخت اما فقط یک وصف از عمق وجود این شهر برخاست و همه نام‌ها و آوازه‌های کرمان را تکمیل کرد.

چه بخوانمت ای کهن سرزمین

خبرگزاری فارس کرمان - آمنه شهریارپناه: سرزمین تاریخ، فرهنگ، هنر، اصالت و مقاومت، اینجاست! همان دیاری که هزاره‌ها را پشت سر گذشته و حالا در این نقطه از عزت و افتخار ایستاده است.

 تمدن کرمان را شاید بتوان در دل دستکندهای میمند جست‌وجو کرد، روستایی در شهرستان شهربابک که سکونتگاه‌های صخره‌ای‌اش او را متمایز کرده و آوازه‌اش را فراتر از مرزها برده است.

 زمانی که میمندی‌ها تیشه بدست گرفتند و برای خود در دل کوه خانه‌وکاشانه ساختند، هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که حدود سه هزار سال دیگر، آن منطقه نوزدهمین اثر ثبت شده جهانی کشور باشد ‌و وزنه بزرگی برای میراث ملی ما به حساب بیاید.

شاید هم لوت با آن جاذبه‌های عجیب‌وغریبش و گرمای بیش از حدش شاخصه شناخت کرمان باشد، کلوت‌ها را باید از نزدیک دید و یک شب را در دامن ستاره‌هایش ماند تا از نای جان درک کنیم زیبایی چیست و درخشش چشم‌ها در آسمان چه معنایی دارد.

 شهداد یک شگفتی خارق‌العاده است، جایی در دل تاریخ که حالا متروک به نظر می‌رسد اما وقتی طلوع یا غروب خورشید را از آنجا به نظاره بنشینی به افتخارش می‌ایستی.

یا نه! شاید هم بتوان کرمان را با ارگ دلسوخته بم شناخت، همان بزرگترین سازه خشتی جهان که برای سالها فخر میراث فرهنگی کرمان بود و گروه‌گروه گردشگر را از همه نقاط دنیا به سمت خود می‌کشید، اما این غول خشتی جهان در بامداد ۵ دی ماه ۱۳۸۲ بعد از آن زلزله مخرب و مصیبت‌بار، به همت میراث فرهنگی کشور و خواست مردم داغدار این شهر، باشکوه بلند شد و پا برجا ماند.

حالا این سازه خشتی به نماد شهر تبدیل شده و جلوه‌گاهی از هنر و نجابت مردم شرق استان کرمان است.

 شاید هم برخی کرمان را با باغ شازده ماهان بشناسند، با آن بهشت سرسبز و پرآبی که از دل کویر سر برآورده و با معماری بی‌نظیرش در کشور حریف می‌طلبد.

 یا شاید هم کرمان با دارستان معناومفهوم پیدا می‌کند و از سرپنجه هنرمندان شریکی‌پیچ به جهانیان شناسانده می‌شود.

شاید هم تمدن هفت هزار ساله جیرفت تاروپود کرمان باشد، شهر کهن، دقیانوس یا شهر سوخته، فرقی نمی‌کند چه نامی داشته باشد! اینجا هر بیننده‌ای را به پیش از تاریخ می‌برد و  چشم‌درچشم هزاره‌های دور می‌کند.

رد اصالت کرمان را می‌توانیم در بزرگترین خانه خشتی جهان هم پیدا کنیم، در خانه حاج‌آقا‌علی رفسنجان! که به زعیم‌الله رفسنجانی هم معروف است، با زیربنایی بیشتر از 7 هزار متر مربع و مساحتی برابر با 12 هزار متر مربع و ۸۶ اتاق! اینجا جزو باشکوه‌ترین معماری‌های عصر قاجار است.

 باید یک روز مهمان این خانه جذاب باشید تا بدانید در دل این منطقه کویری چه نگین‌هایی مخفی شده است.

بادگیرهای چپقی سیرجان هم بخشی از تمدن کرمان هستند و برای شناخته شدنش سربلند و پابرجا ایستاده‌اند، سازه‌های بلند و باشکوهی که معماری و صنعت را درهم آمیخته و جذابیت خانه‌های قدیمی را به رخ می‌کشند.

گنبد جبلیه هم یکی از میراث‌های ماندگار و اسرارآمیز کرمان است، برخی آن را با قبه‌الخضرا مقایسه کرده‌اند، جبلیه پر از رمزوراز است و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

 کرمان را می‌توان با همه هفت اثر جهانی و بیش از 70 اثر ثبت ملی‌اش شناخت اما چیزی که بیش از همه به نام، آوازه و اصالت این شهر کهن می‌آید و به تنش می‌نشیند، گردشگری مقاومت است.

گلزار شهدای کرمان نگین جدید این انگشتری پر قدمت بوده و به واسطه فرزند شجاع و غیور این شهر، کرمان چند سالی است که به پایتخت مقاومت جهان اسلام شهرت دارد.

 این نام ناگهان از تاروپود کرمان و از عمق وجود این شهر برخاست، در گوش جهان پیچید و همه نام‌ها و آوازه‌های کرمان را تکمیل کرد.

و ... اینگونه است که کرمان آمیزه‌ای‌ست از تاریخ و تمدن و فرهنگ و ادب و معنویت و مقاومت! آنقدر زیبا و دوست داشتنی که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «من کرمان را خیلی دوست می‌دارم.»

پایان پیام/ ۸۰۰۶۵/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول