اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فارس من|‌ تیم اقتصادی به صورت جدی در بحث برنج ورود پیدا کند

دبیر انجمن برنج ایران درباره مشکل فروش برنج شالیکاران شمال گفت: اگر تیم اقتصادی قوی ورود پیدا کند که به‌دنبال راهی هم به نفع تولید و مصرف‌ باشد می‌توان امیدوار بود که مشکلات فروش برنج‌کاران شمال مرتفع شود.

فارس من|‌ تیم اقتصادی به صورت جدی در بحث برنج ورود پیدا کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان « به داد شالیکاران شمال کشور برسید» خواستار پیگیری این سوژه شدند.

در این سوژه آمده است؛ هزینه بالای تولید برنج و قیمت پایین فروش برنج و حتی نبودن خریدار باعث انباشته شدن محصولات کشاورزان در شمال کشور و تحت فشار قرار دادن کشاورزان شمال کشور شده است.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران در همین خصوص اظهار کرد: طی سال‌های گذشته همیشه زمانی که تولید بیش از انتظار بود و یا زمانی که کشاورز حس می‌کرد محصولش ارزان خریداری می‌شود، سازمانی از سوی وزارت جهادکشاورزی مسؤول خرید می‌شد که معمولا هم سازمان تعاون روستایی مباشر اجرای بود و برنج مازاد را به قیمت تضمینی و توافقی خریداری می‌کرد و سود عادلانه‌ای هم در نظر می‌گرفت.

وی گفت: سازمان تعاون روستایی قوت قلبی برای کشاورز بود تا زمانی‌که محصولش در بازار خریداری نمی‌شود کشاورز می‌دانست مراکزی وجود دارد که محصولش را خریداری می‌کنند و معمولا هم از این مراکز استقبال می‌شد.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: در چنین شرایطی سازمان تعاون روستایی در فروشگاه‌ها با در نظر گرفتن یارانه اقدام به خرید برنج از کشاورز می‌کرد و مشکلی هم پیش نمی‌آمد.

علیزاده شایق بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ درست در زمانی که براساس قانون و زمان برداشت برنج نباید برنج وارد می‌شد این قانون لغو شد و نتیجه این شد در سال ۱۴۰۱ و همچنین ماه‌های ابتدایی امسال آنقدر برنج خارجی وارد شد که مصرف‌کنندگان دیدند اگر برنج داخلی معطر بخرند قیمت بالا است به همین دلیل به مصرف برنج خارجی روی آوردند.

وی ادامه داد: در چنین اوضاعی که برنج روی دست کشاورز ماند تشکلی جدید شکل گرفت و استاندار مازندران برای کمک به کشاورزی اقدام به خرید برنج کرد ولی نرخ خیلی پایینی تصویب شد آن هم کشاورزی که هزینه بالایی کرد و تلاش کرد اما استفاده نکرد.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد:  برخی اقدام به فروش برنج کرده و برخی هم اقدام فروش برنج نکردند و نتیجه این شد که بخشی از برنج در انبارها ماند و برنج جدید هم وارد بازار شد؛ درحالی که نرخ برنج سال گذشته کمتر از قیمت برنج در سال  ۱۴۰۱ بود.

علیزاده‌شایق با اعلام اینکه برنج تنها ماده غذایی است که نسبت به سال گذشته قیمتش پایین آمد، اظهار کرد: آن هم در شرایطی که برنج‌کار واقعا برای تولید تلاش کرد و ما هم هر چه داد زدیم کسی به داد کشاورزان نرسید؛ با وجود اینکه بخشی از برنج سال گذشته در انبارها مانده برنج جدید آمده؛ برخلاف اینکه با توجه به وضعیت کاهش بارندگی و سطح زیرکشت تصور می‌شد تولید برنج کاهش یابد، برنج‌ها روی هم دپو شد.

وی خاطرنشان کرد: حرکت خوبی که صورت گرفته این بوده جهادکشاورزی از سه ماه دوم اجازه ورود برنج خارجی را نداده و در حال حاضر هم این کار انجام نمی‌شود و اگر تیم اقتصادی قوی ورود پیدا کند که به‌دنبال راهی هم به نفع تولید و مصرف‌ باشد می‌توان امیدوار بود که مشکلات مرتفع می‌شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول