اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کویت: رأی دادگاه فدرال عراق درباره خورعبدالله، با قطعنامه‌های شورای امنیت همخوانی ندارد

رئیس پارلمان کویت گفت که رأی اخیر دادگاه فدرال عراق درباره توافقنامه کشتیرانی خورعبدالله، با قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات صورت گرفته بین دو کشور همخوانی ندارد.

کویت: رأی دادگاه فدرال عراق درباره خورعبدالله، با قطعنامه‌های شورای امنیت همخوانی ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد السعدون» رئیس پارلمان کویت (مجلس الامه) امروز دوشنبه تأکید کرد که در خصوص ترسیم مرزها با عراق، فقط قطعنامه‌های بین‌المللی، ملاک است.
السعودن با اشاره به قطعنامه 833 شورای امنیت، گفت: پس از سخنرانی تاریخی امیر، در کویت با مرحله بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم؛ به نحوی که در جریان آن، مسیر کویت را در خصوص پایبندی به سند قانون اساسی تعیین کرد.
قطعنامه ۸۳۳ شورای امنیت در تاریخ ۲۷ مه ۱۹۹۳ تصویب شد. این قطعنامه، سندی بین‌المللی درباره مرزهای عراق-کویت است. که با ۱۵ رای موافق، تصویب شد.
این مسئول کویتی با اشاره به اینکه اقدامات دولت هم در همین مسیر تعیین شده صورت می‌گیرد، تصریح کرد: رأی اخیر دادگاه فدرال عراق درباره توافقنامه کشتیرانی خورعبدالله، با قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات صورت گرفته بین دو کشور همخوانی ندارد.
 دیوان عالی فدرال عراق اخیرا در حکمی توافقنامه تنظیم حرکت کشتیرانی در خور عبدالله را که پارلمان عراق در سال ۲۰۱۳ آن را به تصویب رسانده، غیرقانونی دانست.
بعد از این تصمیم دیوان عالی فدرال عراق که عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور به شمار می‌رود، توافقنامه خورعبدالله از طرف عراق ملغی شده و این دستور برای تمام نهادهای عراقی لازم‌الاجراست.
پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از السعدون گزارش داد: ما در برابر یک مسئله جدید قرار داریم. قطعنامه شماره 833 شورای امنیت، با هدف ترسیم [خطوط مرزی] مورد توافق بین عراق و کویت صادر شد.
وی در عین حال ابراز خوشبینی کرد که عراق به قعطنامه‌های شورای امنیت در این زمینه پایبند باشد؛ زیرا در خصوص تعیین مرزها، باید قطعنامه‌های شورای امنیت مد نظر قرار گیرد.
دیوان عالی عراق هم علت صدور این حکم را این طور بیان کرد که  برخلاف ماده ۶۱ قانون اساسی عراق اکثریت دو سومی اعضای پارلمان عراق موافقت خود را با این توافقنامه اعلام نکرده‌اند.
 بندر خور عبدالله که در شمالی‌ترین نقطه خلیج فارس میان جزایر ربه و بوبیان کویت و جزیره فاو عراق قرار دارد، بین کویت و عراق تقسیم شده است؛ اما دو طرف بر سر مناطقی در آن اختلاف دارند.
پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول