اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون گردشگری کشور: 20 مصوبه حمایتی در دولت سیزدهم داشتیم

نشست خبری معاون گردشگری کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری امروز برگزار شد.

معاون گردشگری کشور: 20 مصوبه حمایتی در دولت سیزدهم داشتیم

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس؛ علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری، ضمن تبریک هفته گردشگری و همچنین هفته دفاع مقدس گفت:  سال گذشته شعار ما  نواندیشی در گردشگری بود. ما در حوزه سرمایه گذاری گردشگری مصوبه های خوبی را به انجام رساندیم. ۲۰مصوبه حمایتی در دولت سیزدهم داشتیم، به عنوان مثال در تخصیص تملک دارایی سرمایه‌ای گردشگری به عنوان یک اولویت رشد قابل توجهی داشتیم.

10استان برتر در حوزه تملک دارایی سرمایه‌ای

شالبافیان افزود: بهترین استانها در حوزه تملک دارایی سرمایه‌ای گردشگری استانهای اردبیل، ایلام، آذربایجان شرقی، هرمزگان، تهران، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، لرستان و آذربایجان غربی هستند. شورای برنانه ریزی استان در این استانها گردشگری را در اولویت کار خودقرار داد و نتیجه آن نیز رضایتبخش بود.

وی افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۲، اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای رشد ۳۵۰درصدی داشت که این رقم دست وزراتخاته برای حمایت از پروژه‌های درحال ساخت در حوزه گردشگری را باز می‌کند. 

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: یک بند با کمک مجلس در دست بررسی است که در آن قرار است ۵درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای برای زیرساخت های گردشگری تخصیص پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب است. همچنین پیگیر رفع مشکلات پروژه های بزرگ مقیاس هستیم. به عنوان مثال پس از دو دهه،مشکلات طرح گردشگری  آشوراده مرتفع شد.

بازسازی تجهیزات گردشگری در دستور کار است

شالبافیان ادامه داد: ما در معاونت گردشگری دو راهبرد داریم. یکی هم‌افزایی بین دستگاه های دولتی و دیگری حمایت از بخش خصوصی برای فعالیت‌های حوزه گردشگری. حمایت از کسب و کارهای موجود و بازسازی و مرمت تجهیزات گردشگری موضوعی است که برای اولین بار در ابلاغ دستورالعمل به استانها گنجانده شده است و استانها موظف هستند در توزیع اعتبارات در کنار مرمت، بازسازی تجهیزات گردشگری را هم در اولویت خود  قرار بدهند.

وی درباره تفاهم نامه‌هایی که معاونت گردشگری با با دستگاه‌های ذی ‌ربط منعقد کرده است گفت: تفاهم نامه سازمان توسعه تجارت با سه محور اهدای جایزه صادراتی در حوزه گردشگری که در سال ۱۴۰۱ تامین شد، برای سال ۱۴۰۲ نیز با بازنگری اعمال می‌شود. همچنین کمک سازمان توسعه تجارت برای حضور در نمایشگاه های خارجی و کمک به تبلیغ و معرفی گردشگری کشور در خارج از کشور هم از دیگر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده است.مورد سوم در صورت اجرایی شدن ابلاغ خواهد شد

شالبافیان ادامه داد: با پیگیری‌های آقای ضرغامی تمهیداتی که برای نمایشگاه‌های گردشگری بهمن ماه سال گذشته برای حمایت از بخش خصوصی در نظر گرفته شد، امسال هم تامین خواهد شد. همچنین ۵۰درصد معافیت هزینه زمین نمایشگاه برای مشاکرت بخش خصوصی و تهاتر و  همچنین۲هزار متر زمین نمایشگاه برای شرکت کننده خارجی در نظر گرفته شد که امسال اجرایی می‌شود.

ناآرامی‌های سال گذشته به روند گردشگری کشور، خدشه وارد کرد

معاون گردشگری کشور با اشاره به ناآرامی‌های تابستان سال گذشته در کشور ادامه داد: در بازاریابی گردشگری تا شهریورماه ۱۴۰۱ روند خوبی داشتیم، اما با ناآرامی‌هایی که اتفاق افتاد، این روند دچار خدشه شد. البته در اسفند 1401 توانستیم به آمار امیدوار کننده‌ای در ورودی گردشگر برسیم. در شش ماه اول سال ۱۴۰۲، ۳۸درصد افزایش گردشگر نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم. در حوزه گردشگری داخلی هم بعد از کرونا  بیش از ۲۷درصد رشد داشته‌ایم.

توزیع زمانی و مکانی سفر

شالبافیان گفت: سیاست ما در معاونت گردشگری توزیع زمانی و مکانی سفر بود. به همین خاطر بعد از دو دهه پیشنهاد دو روزه شدن تعطیلات را به دولت دادیم که تصویب شد و همین موضوع کمک بزرگی به رشد سفرهای کوتاه‌مدت داخلی و اقتصاد محلی کرد.درباره توزیع مکانی هم، سفر با معرفی محورهای جدید‌گردشگری را  دنبال می‌کنیم. بحث نظام مند کردن رویدادها نیز در دستور کار ماست و نظامنامه ثبت رویدادها برای استانها ابلاغ شده است. 

برنامه‌های روز جهانی و هفته گردشگری

وی درباره برنامه‌های روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری گفت: برنامه‌های متعددی را برای روز جهانی گردشگری و هفته آن داریم که مهمترین آنها عبارتند از بیش از ۱۳۰برنامه استانی در بیش از ۶۰ شهرستان از ابتدای هفته گردشگری، مشارکت گرفتن از همه ذی نفعان از جمله فعالان گردشگری، تقویت گردشگری سبز تحت عنوان شبهای بومگردی در بیش از ۵۰ بومگردی کشور و همچنسن۴۷برنامه گردشگری برای نهادینه کردن گردشگری سبز و آموزش این مقوله.

شالبافیان در پایان گفت: نمایشگاه گردشگری اصفهان فردا افتتاح می شود، در روز چهارشنبه پروژه ها را افتتاح می‌کنیم و  یکشنبه نیز برنامه‌های ویژه گردشگری سبز و از هفته آینده تجلیل از فعالان گردشگری سبز را در برنامه خواهیم داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول