اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

مدارس؛ نقطه آغاز مهر و علم‌آموزی

درهای مدارس در روز اول مهر به روی جهادگران عرصه علم و دانش بازگشایی شد؛ در تمامی نظام‌های آموزشی مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت است، معلمان نیز مربی و الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت هستند، که فعالیت‌هایشان به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تربیت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد.

مدارس؛ نقطه آغاز مهر و علم‌آموزی

خبرگزاری فارس،کرمانشاه- زهرا میرزائی؛ پاییز ۱۴۰۲ هم به خط شروع رسید و دیگر امروز همه چیز آماده بازشدن درهای مدارس به روی جهادگران عرصه علم و دانش شد.

یادتان هست شعر بازآمد بوی ماه مدرسه؟ با آن آهنگ دلنشینش؟ یادش بخیرآن روزها که همه با شوروشوق خاصی آماده رفتن به مدرسه هایمان می‌شدیم.کیف و کفش ساده، لباس از هر نوع و جنس و رنگی که می‌خواستیم و کتاب‌هایمان که چندروز قبل، از کتابفروشی محله می‌خریدیم...عجب روزگاری بودآن روزها...شکوفه‌ها، غنچه‌ها و جوانه‌ها در استقبال از ماه مهر آماده بودند.

ازیادآوری خاطرات دانش‌آموزی خودمان که بگذریم می‌رسیم به حال و هوای این روزهای شهرمان که بی‌گمان عطر کتاب فارسی و دفتر املا گرفته است، بوی کتاب و دفتر تازه جلد کرده و حال و هوای خرید لباس و کیف و کفش مدرسه و تلألو طلایی‌ رنگ آفتاب در میان وزش نسیم خنک صبحگاهی تنها و تنها خاطرات زیبای نخستین روز از ماه مهربانی را برای‌مان ورق می‌زند.

این حال و هوا با ورود ۳۲ هزار کلاس اولی کرمانشاهی، در یک‌هزار و ۹۳۳ مدرسه ابتدایی در استان کرمانشاه پذیرایی این تعداد دانش‌آموز کلاس اولی است.

از زبان معلم سال اولی؛ روز اولی کـه بـه مدرسه رهسپار شدم را باید یکی از عجیب‌ترین روزهای زندگی‌‌ام بدانم، شب خواب بـه چشمانم راه نمی‌یافت و تا صبح بارها و بارها بـه ساعت نگاه می‌کردم، ذوق و شوق مـن برای روز اول و آشنایی با محیط مدرسه، همکارانم خواب و تمام خیالات دیگر را دور می‌ساخت، مادر صبح را با من همراهی می‌کرد، بنظر می‌رسید کـه تلاش دارد مـن را برای یک نبرد بزرگ آماده سازد.

پدر خونسردتر بود، اما سنگینی نگاهش رابه هر سمتی کـه می‌رفتم و افتخاری که به من می‌کرد را روی خود احساس می‌کردم. او نیز با توجه بیشتری مرا دنبال می‌نمود. دبستان محل کار بـه منزل مـا بسیار نزدیک نبود مسیری نیم ساعته را با ماشین سپری کردم. نسیم ملایمی می‌وزید و پاییز رفته رفته خودنمایی برمی‌خاست.

سرانجام خودرا در بین دانش‌آموزان در حیاط مدرسه‌ایی در حمیل یافتم. هیچ کدام از چهره‌ها آشنا نبودند، با این همه بیشتر آن‌ها دوستانه بنظر می‌رسیدند. دراین نقطه از جهان، قرار بود محبت‌های زیادی شکل بگیرد و مـن آماده بودم کـه در تمام آن‌ها شراکت داشته باشم.

 

دانش آموزان همگی بـه صف شده و پس از تلاوت آیاتی از سخن خدا و پخش سرود ملی کشور؛ بـه سخنرانی مدیر دبستان گوش می دادند، بعد از آن، کلاس‌ها اعلام شده و هر صف بـه سمت کلاس خود روانه شد. هر یک در جایی نشستیم و من وارد کلاس شد. بـه جرأت می‌توانم بگویم کـه قادر هستم تک تک جزئیات چهره‌ها را بازگو کنم که چهره‌هایی سرشار از معصومیت انرژی من را صدبرابر میکرد.

صورتی مهربان و نگاهی نافذ و دقیق داشتند، بعد از سلام و احوالپرسی و معرفی خود، ماژیک را برداشتم و در بالاترین نقطه تخته واتبرد نوشتم؛ “بنام خداوند بخشنده و مهربان” سال تحصیلی جدید بر شما دانش آموزان گلم مبارک....و بـه این شکل اولین روز دبستانی مـن آغاز شد.

 

*معلم الگویی با نفوذ در تعلیم و تربیت است


در این بین مدیر آموزش وپرورش بخش حمیل در بازدیدهایی که از مدارس این بخش داشت ضمن تبریک سال تحصیلی جدید و عرض خداقوت به همکاران فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: معلم فقط آموزش دهنده نیست بلکه الگویی با نفوذ در تعلیم و تربیت است، محدوده اخلاقیات معلم فراتر از خود اوست بنابراین نمی‌تواند نسبت به رفتار خود بی‌تفاوت و آزاد باشد، معلم ابتدا باید به تهذیب نفس خود پرداخته و سپس به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بپردازد.

علی قلمزن ادامه داد: معلم مسوول تمام افرادی‌ست که زیر دست او تربیت می‌شوند، در واقع رفتار معلم تاثیر بسزایی بر رفتار و خلق و خوی دانش‌آموزان خواهد داشت، همانطور که می‌دانید افراد زیادی در سیستم‌های آموزشی مشغول به کار هستند که فعالیت‌هایشان به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تربیت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد اما در این بین معلم نقش برجسته تری دارد.

وی در پایان تاکید کرد: در تمامی نظام‌های آموزشی مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت است، معلمان نیز مربی و الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت هستند، بنابراین شغل معلمی یکی از حساس ‌ترین و پرمسوولیت‌ترین شغل‌های جامعه است.

این بازدیدها باز ادامه داشت شورا، دهیار روستا گاورانی و مسوول شورای بخش حمیل نیز با حضور در مدرسه ضمن تبریک سال نو ، بیان کرد؛ شورای اسلامی شهر و روستای با تمام توان در کنار فرهنگیان گرامی که وظیفه خطیر تعلیم و تربیت را برعهده دارند هستند.

این نه آغازی بود نه پایانی بر این دفتر پر تکرار که صفحاتش تمامی ندارد، اما هر برگ آن تجربه‌ایی برای آغاز برگ دیگر است، با آرزوی موفقیت برای تمامی معلمین و فرهنگیان عزیز کشورم.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول