اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان سعودی در نیویورک

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان سعودی در نیویورک

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات شرکت کننده، با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض ابراز خرسندی کردند.

امیرعبداللهیان افزود: بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولی‌عهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌های دو کشور را داریم. همچنین لازم است در مسیر عزم دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه بویژه اقتصادی و تجاری، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فعال کنیم.

وی بر ضرورت فعال سازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور به منظور تسهیل روند مسافرت و تجارت بین دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین ایده پیشنهادی جمهور اسلامی ایران برای تشکیل مجمع گفتگو و همکاری بین هشت کشور شمال و جنوب خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد. 

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط دو کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت بخش خواند و گفت: علاوه بر آن افقهای جدید نیز باز کرده‌ایم. 

وی ضمن اعلام تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای ایده‌های مطرح شده، دیدار سران را زمینه ساز افزایش سرعت روند همکاری ها ارزیابی کرد.

دو طرف در این دیدار اتفاق نظر خود را در خصوص تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، تشکیل کمیته هماهنگی، راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، تسهیلات کنسولی برای شهروندان و تقویت همکاریهای ورزشی دو کشور اعلام کردند.

وزیران امور خارجه ایران و عربستان همچنین از هماهنگی فدراسیون دو کشور  برای انجام مسابقات ورزشی دو کشور در میادین خانگی ابراز خرسندی کردند و آن را دارای آثار مثبت بر افکار عمومی دو کشور دانستند.

وزرای خارجه ایران و عربستان اخیرا در ریاض و در پی سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. ۲۷ خرداد ماه نیز فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به تهران سفر و ضمن دیدار با امیرعبداللهیان با آیت‌الله رئیسی هم ملاقات و گفت‌وگو کرد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول