اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اینجا ایران است دیارِ همدلی

پس از سیل خروشان و این طغیانِ خشمگینِ رودخانه کانرود باید هرکسی جلوی درب خانه‌اش می‌نشست و زانوی غم بغل می‌گرفت و به چه کنم می‌افتاد و غمگین بود از اینکه بدون اسباب و وسایل زندگی چگونه باید روزگار بگذراند. اما اینجا ایران است! دیارِ همدلی.

اینجا ایران است دیارِ همدلی

خبرگزاری فارس؛ فاطمه احمدی: همه خوابیده بودند، دم دمای اذان صبح بود. اهالی می‌گفتند شب بارانی مطلوبی را پشت سر گذاشته بودند و خواب خوبی داشتند اما بارانِ مطلوبِ آخرین روزهای شهریور عصبانی‌تر شده بود گویا و در بامداد روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ با تمام توان شروع به باریدن کرد.

فکرش را بکن، چشمان نیمه بازت را به زحمت باز کنی و سحرگاه ببینی خانه‌ات را آب برده! تمامی وسایلت زیر آب رفته‌اند و باید در برکه‌ای که حالا توی پذیرایی خانه‌ات ایجاد شده دنبال تلفن همراهت بگردی تا بتوانی با کسی ارتباط برقرار کنی و بعد ... آب تلفن همراه را از کار انداخته و اگر بتوانی لباس خشکی پیدا کنی بدو بدو باید بیایی بیرون از خانه تا مگر از همسایه‌ها کمک بگیری.

قصه تلخ آخرین هفته تابستانِ مردم آستارا اینگونه رقم خورد. البته نه برای تمام مردم بلکه برای مردم شهر لوندویل و برخی از روستاهایی که بیشتر مشرف به رودخانه بودند. شاید اگر هرجای دنیا بود، پس از این سیل خروشان و این طغیانِ خشمگینِ رودخانه کانرود باید هرکسی جلوی درب خانه‌اش می‌نشست و زانوی غم بغل می‌گرفت و به چه کنم می‌افتاد و غمگین بود از اینکه بدون اسباب و وسایل زندگی چگونه باید روزگار بگذراند. اما اینجا ایران است! دیارِ همدلی ...

هر طرف را که نگاه می‌کردی، ماشین آلات و بیل‌های مکانیکی مشغول کار بودند، یکی توی کوچه‌های روستا، یکی حتی توی حیاط مردم محلی. آن طرف‌تر جمعی از روحانیت و طلاب مشغول پاکسازی حیاط یکی از ساکنین روستا بودند و برخی از جهادگران نیز مشغول تمیزکاری و نظافت داخل منازلی که به دلیل طغیان رودخانه خیس و نمور شده بود.

توزیع آب معدنی توسط بنیاد احسان در بین سیل‌زدگان

 

مجتبی امیریان، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گیلان نیز در بین سیل زدگان است. او می‌گوید از ساعات اولیه وقوع سیل در شهرستان آستارا، مجموعه بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با همکاری گروه‌های جهادی در محل حاضر شدند و با برآورد اولیه خسارت‌ها و مناطق آسیب‌دیده مشخص شد همه شهرستان درگیر نشده و بخشی از شهر و تعدادی از روستاها درگیر سیل شدند.

طلاب و بسیجیان در حال طبخ غذا برای مردم سیل‌زده

 

این مجموعه با همکاری گروه‌های جهادی تقسیم‌کار کردند و از همان ساعات ابتدایی تعداد ۳۰ هزار بطری آب معدنی را به شهرستان منتقل و  تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم را از روز اول وقوع سیل پخت و در بین مردم محلات آسیب‌دیده با همکاری گروه‌های جهادی توزیع کردند.

این نوع‌دوستانِ همیشه در صحنه اما معتقدند ظرفیت خدمت‌رسانی بیشتری وجود دارد و باید با توان بیشتری به مردم خدمت کرد به همین دلیل و به گفته معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گیلان، پخت غذای گرم افزایش یافت و روزانه به تعداد سه هزار و ۵۰۰ پرس رسید.

 

 

گرچه امیریان می‌گوید منطقه از بحران خارج شده اما مشکل همچنان باقی است و جهادگران به صورت موردی در حال حل مشکلات مردم روستاهای سیل‌زده هستند. آن‌ها در غالب هشت گروه جهادی در مناطق مختلف در حال خدمت‌رسانی بوده و تمرکز اصلی خود را روی روستاها گذاشته‌اند و به گفته معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گیلان، اکنون در دو روستای کانرود و سیبلی در کنار مردم هستند.

جهادگران در حال خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده

 

آب‌گرفتگی معابر و برخی منازل و به تبع آن از کار افتادن لوازم برقی و برخی از اثاثیه منزل مردم در این روستاها، از عمده خسارت‌هایی بود که سیل به مردم شهر لوندویل و روستاهای تابعه وارد آورد، حال، امیریان از بنیاد مسکن می‌‌خواهد تا با برآورد خسارتی از منازل آسیب‌دیده در حوزه تأمین یا مرمت منازل روستایی به کمک مردم بیاید، این در حالی است که خود این بنیاد نسبت به تهیه برخی از اقلام ضروری مردم نیز همت گماشته است.

علاوه بر جهادگران و بسیجیانی که همواره پای کار خدمت به مردم در تمامی صحنه‌ها هستند، گروه‌های امدادی نیز بیکار ننشسته‌اند. گرچه این مسؤولان و خدمتگزاران در حال انجام وظیفه ذاتی خود هستند اما در این بحرانِ طبیعی برای کمک به مردم دست از پا نمی‌شناسند و مشتاقانه نه تنها از شهرستان آستارا و شهرهای نزدیک بلکه از سرتاسر استان به صورت داوطلبانه در مناطق سیل‌زده حاضر شده و مشغول خدمت هستند.

توزیع پتو بین مردم کانرود

 

حتی محرم آقابیگی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان گیلان نیز در منطقه حضور دارد. او و تیمش پس از بارش سیل‌آسای باران سریعاََ در منطقه حاضر شدند و اکنون در حال توزیع اقلام مورد نیاز در بین مردم منازل آسیب‌دیده هستند.

به گفته این امدادگر، بعد از اعلام سیل در آستارا، نیروهای امداد و نجات شامل تیم‌های ارزیاب سریعاََ به منطقه اعزام و در نخستین ارزیابی‌ها مشخص شد که جاده آستارا به تالش در لوندویل مسدود شده است و بلافاصله پس از آگاهی از مقدار سیل وارد شده به آستارا، آماده باش به تیم‌های هلال احمر گیلان، اردبیل و سازمان امداد و نجات اعلام و تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

 

حالا از حوالی پنجشنبه، از ساعت ۶ صبح سازمان امداد و نجات گیلان از تمامی شهرستان‌های استان با تجهیرات کامل شامل موکت، آب معدنی، پتو و مواد غذایی به منطقه اعزام و شروع به امدادرسانی کردند. تخلیه منازل، تخلیه آب وارد شده به منازل انجام شده و ۳۰۰ نفر از افراد آسیب دیده به اماکن امن شامل مساجد اسکان داده شدند.

به گفته آقابیگی، در ۹ منطقه عملیاتی پس از سیل، به  ۸۵۰ خانوار امدادرسانی شده و آب ۳۵۰ منزل آسیب‌دیده نیز خالی شده است. همچنین تاکنون ۱۳۹۳ بسته غذایی شامل کنسرو، ۲ هزار و ۶۸ عدد پتو و بیش از ۶ هزار و ۴۲۸ بطری اب معدنی و ۴۹۰ تخته موکت نیز در بین مردم خسارت‌زده از سیل توزیع شده است.

گروه‌های امداد و نجات در حال گوش دادن به مشکلات مردم

 

این خادمان سرخ پوش، اکنون نیز در بین مردم حضور دارند و با اهدای پتو و سایر وسایل گرمایشی همچون بخاری برقی و نیز تعویض فرش‌های خشک با خیس به دلیل سیل در کنار مردم هستند و دلگرمی و امید به مردم منطقه تزریق می‌کنند.

آری، اینجا ایران است دیارِ همدلی، اینجا کشوری است که هیچ همسایه‌ای بی‌خبر از حال همسایه سر بر بالین نمی‌گذارد. اینجا دیاری است که هیچکس حالش بد نمی‌ماند، چون همه در کنار یکدیگریم، چه در سیل و چه در برف و چه در زلزله. اینجا جنگ نمی‌شود، جنگ، جنگِ اراده‌‌هاست. آن هم اراده برای سبقت گرفتن از یکدیگر برای یاری‌رسانی و دستگیری. 

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول