اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

ورود اولین محموله کمک‌های بشردوستانه به قره باغ طی چند ماه گذشته

به دنبال آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی و توافق میان مقامات ارمنی تبار و جمهوری آذربایجان برای خلع سلاح واحدهای نظامی مستقر در این منطقه، اولین محموله از کمکهای بشردوستانه وارد خانکندی مرکز قره باغ شده است.

ورود اولین محموله کمک‌های بشردوستانه به قره باغ طی چند ماه گذشته

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه سی ان ان گزارش داد که اولین محموله از کمکهای بین المللی بشردوستانه برای اولین بار طی چند ماه گذشته وارد مرکز قره باغ شده است.

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تنش‌ها در قره‌باغ کوهستانی شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. 

پنجشنبه (۲۱ سپتامبر، ۳۰ شهریور) هیأتی از ارامنه قره‌باغ برای گفت‌وگو با نمایندگان جمهوری آذربایجان بعد از آتش‌بس روز قبل در این منطقه، وارد شهر «یولاخ» در ۲۶۵ کیلومتری غرب باکو شد. 

در پایان این نشست، دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد مذاکرات امروز با هیأت ارامنه قره‌باغ در فضای مثبت انجام شد و در این مذاکرات درباره ادغام مجدد ارامنه این منطقه و بازسازی زیرساخت‌ها گفت‌وگو شده است.

همچنین روسیه اعلام کرد که تشکیلات نظامی ارمنی مستقر در قره باغ موافقت کرده است که سلاحهای خود را تحویل دهند و از مقاومت دست بکشند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از 50 تن محموله شامل مواد غذایی و اقلام مربوط به نیازهای اولیه وارد استپانکرت در مرکز قره باغ شده است. 

 

 

این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که واحدهای نظامی ارمنی تحویل سلاحها و تجهیزات نظامی خود به تحت نظارت و کنترل صلح بانان روسی و تحت توافقنامه اخیر میان مقامات محلی قره باغ و باکو آغاز کرده اند. 

براساس گزارشها، تا روز جمعه 6 واحد خودروهای زرهی، بیش از 800 واحد تسلیحات کوچک و تسلیحات ضدتانک و حدود 5000 مهمات تحویل داده شده است.

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد شوروی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شد، به دست جمعیت ۱۲۰ هزار نفری قوم ارمنی کنترل می‌شود. جمهوری آذربایجان بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ کوهستانی را در جنگ ۲۰۲۰ پس گرفت و قره‌باغ را تقریباً به طور کامل محاصره کرد. از دسامبر ۲۰۲۲--در نُه ماه گذشته-- جمهوری آذربایجان شروع به مسدود کردن آخرین راه ارتباطی قره‌باغ به ارمنستان کرد که باعث کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو شده است.

پایان پیام/م  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول