اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

جزئیاتی از برگشت خوردن پرونده جهانی شدن ماسوله

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی مطرح و دیفر(رفع ایراد و بررسی در اجلاس سال‌های بعد) شد که ایران می‌تواند پس از رفع ایرادات مطرح شده دوباره پرونده را برای ثبت جهانی ارسال کند.

جزئیاتی از برگشت خوردن پرونده جهانی شدن ماسوله

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، شهر ماسوله با تاریخ ۸۰۰ ساله به دلایلی عدم مدیریت یکپارچه شهری، نبود طرح ساماندهی گردشگری و وجود ۱۱ ساختمان ناهمگون اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، درمانگاه، دو واحد تجاری، ۲ واحد مسکونی در حریم فضای سبز موفق به ثبت جهانی نشد.

از نخستین ماه‌های نخستین روی کار آمدن دولت سیزدهم و بنا بر درخواست عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، مسئله ثبت جهانی ماسوله در دستور کار قرار گرفت، سپس در آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی یونسکو مورد تأیید واقع شد و بعد از آن و با دستور اسدالله عباسی استاندار گیلان کمیته‌ای در راستای شناسایی موانع موجود بر سر عدم جهانی شدن ماسوله از اسفندماه سال ۱۴۰۰ در استان تشکیل شد.

پیگیری‌ها در خصوص جهانی شدن ماسوله سبب شد تا نعیمه احمد بن کاری نماینده یونسکو در اول مهر ماه سال ۱۴۰۱ به این استان سفر کرده و در دیدار با استاندار گیلان بگوید کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسؤولان در این زمینه انجام شده و ماسوله ظرفیت‌های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد. (اینجا بخوانید)

۹ شهرویور سال جاری بود که خبری از سوی مصطفی پورعلی،‌ مدیرکل پیشین ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ابهامات در پرونده جهانی شدن ماسوله از دید ایکوموس مطرح شد که موجی از نگرانی را دل مردم گیلان ایجاد کرد.

پرونده ماسوله دیفر شد

روز گذشته در  چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) در شهر ریاض عربستان، پرونده منظر فرهنگی ماسوله بررسی، اما با مخالفت ایکوموس، موفق به رأی اعضای کمیته جهانی میراث فرهنگی یونسکو نشد و دیفر شد، یعنی ایران می تواند این پرونده را پس از رفع نواقص مجدد در اجلاس‌های بعدی مطرح کند.

به گفته ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان پرونده ثبت جهانی ماسوله که در سال ۱۴۰۰ زیر نظر دفتر ثبت کل آثار تهیه شده و به یونسکو ارسال شده بود.

جهانی می‌گوید در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی مطرح و دیفر(رفع ایراد و بررسی در اجلاس سال‌های بعد) شد ولی دیفر شدن پرونده به این معنی است که ایران می‌تواند پس از رفع ایرادات مطرح شده دوباره پرونده را برای ثبت جهانی ارسال کند.

بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، سرانجام در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی که در کشور عربستان برگزار د پس از اخذ نظر موافق و مخالف کشور های عضو که متشکل از ۲۱ کشور منتخب از میان کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی بوده و مرجع تصمیم‌گیری قطعی در خصوص ثبت یاعدم ثبت جهانی آثار پیشنهادی کشورهاست، این پرونده دیفر شد.

پایان پیام/۳۳۸۹/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول