اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

روزنامه غرب‌گرا، اغتشاشات 1401 را «جنبش پاییزی» نامید!

چرا تعابیری که برخی رسانه‌های داخلی درباره اغتشاشات سال گذشته به کار می‌برند، عینا مشابه رسانه‌های معاند و بازوهای دشمن است؟! آیا این هم‌صدایی اتفاقی است؟!

روزنامه غرب‌گرا، اغتشاشات 1401 را «جنبش پاییزی» نامید!

فارس پلاس؛ خط ویژه - خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

تمجید روزنامه داخلی از آشوب‌های ۱۴۰۱

علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی که به دلیل عملکرد ضعیف استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«یک ‌سال از اتفاقات خیابان‌های پاییزی گذشت... در این یادداشت قصد دارم به واکاوی چند تامل پیرامون جنبش پاییزی ۱۴۰۱ بپردازم... در پاسخ به سوال دوم که آیا این جنبش پایان یافته؟ سنجش‌ها، مطالعات و شواهد رفتاری حکایت از آن دارد که به‌رغم فروکش کردن در تظاهر فیزیکی ظرفیت ذهنی آن کماکان باقی است.»
 


در ادامه این مطلب آمده است:«تحریک نکردن جامعه با اصرار بر سیاست‌های تعارض‌آمیز گذشته و حرکت به سمت اصلاح سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی، میدان دادن به نهادهای مدنی و استفاده از فرصت‌های باقی‌مانده جهانی برای بازگشت به برجام و نهایتا در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصادی و توسعه‌ای راه‌هایی است که باید به ‌طور اجتناب‌ناپذبر پیموده شود و متضمن همدلی رو به آینده خواهد بود.»

علی ربیعی، پیش از آنکه در دولت روحانی مشغول به کار شود، در سال 88 از نزدیکان میرحسین موسوی بوده است. در سال 88 در شرایطی که مردم هنوز مشغول رأی دادن بودند و انتخابات به اتمام نرسیده بود، میرحسین موسوی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:«برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور،  برنده قطعی، برنده قطعی با نسبت آراء بسیار زیاد اینجانب هستم»! وقتی که میرحسین موسوی این ادعا را در کنفرانس مطبوعاتی خود مطرح کرد، هنوز ۲ ساعت به پایان ساعت رای گیری باقی مانده بود و اساسا پس از این دو ساعت (اگر زمان رای گیری تمدید نمی شد) تازه شمارش آراء آغاز شده و طبعا ساعت ها به طول می انجامید. بنابراین این سوال بزرگ وجود داشت و البته هنوز هم وجود دارد که واقعا میرحسین موسوی بر اساس کدام اطلاعات، در آن زمان ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کرد!؟

یک نامزد انتخاباتی در ایران، در شرایطی که هنوز رای گیری به پایان نرسیده و شمارش آراء نیز آغاز نشده بود، اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و خود را برنده قطعی انتخابات نامید! دقیقا همین اقدام در سالهای بعد توسط ترامپ انجام شد.

وقتی ترامپ ادعای تقلب را مطرح کرد،  از باراک اوبامای دموکرات تا هم حزبی های جمهوری خواه ترامپ و از توئیتر و فیسبوک تا بی بی سی فارسی و صدای آمریکا، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند.

حالا آقای ربیعی با چنین سابقه ای، اغتشاشات سال گذشته در ایران را «جنبش پاییزی»! نامیده است. آیا پاره کردن گلوی پلیس را باید جنبش پاییزی نامید؟! آیا شکنجه جوان طلبه بسیجی، مصداق جنبش پاییزی است؟! آیا آتش زدن منازل مردم در شرایطی که زنان و کودکان و پیر و جوان در آن حضور داشتند، مصداق جنبش پاییزی است؟! آیا زیرگرفتن مأموران حافظ امنیت با خودرو، مصداق جنبش پاییزی است؟! به گلوله بستن مردم در بازار چطور؟!

متاسفانه جریان غربگرا هیچگاه مردم ایران را نشناخت، نه در سال 88 و نه در سال 1401، مردم ایران همان هایی هستند که به رغم گرایش های سیاسی مختلف و تیپ ها و ظاهر متفاوت، در شب های قدر و نماز عیدفطر و عزاداری سیدالشهدا و راهپیمایی اربعین و 22 بهمن و 13 آبان و...دوشادوش هم ایستادند و دشمن را مأیوس کردند.

یک سوال، چرا تعابیری که برخی رسانه های داخلی درباره اغتشاشات سال گذشته بکار می برند، عینا مشابه رسانه های معاند و بازوهای دشمن است؟! آیا این همصدایی اتفاقی است؟!
 

استقبال رسانه ضدایرانی از موضعگیری هسته‌ای روزنامه غرب‌گرا

شبکه ضدایرانی اینترنشنال از مطلب تولیدی روزنامه شرق درباره موضوع هسته ای استقبال کرد.

روزنامه شرق در همین رابطه در مطلبی با عنوان «دویدن به سمت خط آغاز!» نوشت:« شهریور امسال، مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های غربی 20ساله شد؛ به درازای جوانی یک نسل! نسلی که کودکی‌اش زیر سایه جنگ گذشت و جوانی‌اش در تنگناهای تحریم. نسلی که در این 20 سال، چشمش به دهان مذاکره‌کنندگان بود تا چشم‌اندازی از آینده خود در لابه‌لای حرف‌های گنگ دیپلمات‌ها بیابد.»

در ادامه این مطلب آمده است:«پرونده هسته‌ای ایران در دوران محمدجواد ظریف، به توافقی انجامید که پرسودترین توافق بین ایران و طرف‌های غربی، برای طرف ایرانی بود... حالا درست در بیستمین سالگرد آغاز مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب، علی باقری از مهم‌ترین مخالفان برجام، بیش از دو سال است که مسئولیت مذاکراتی را به عهده گرفته که مهم‌ترین دستورش، بازگشتن به برجام است، اما ظاهرا بدون نام‌بردن از آن!»

روزنامه شرق همان رسانه ای است که در سال 94 با تیتر «امضای کری تضمین است، اطمینان تهران از اجرای برجام» به تحلیل توافق هسته ای پرداخت.

به زعم این روزنامه، امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین بود. اما آیا این تحلیل منطبق بر واقعیت بود؟! عایدی برجام برای مردم ایران چه بود؟!
 

 


در حال حاضر دولت سیزدهم بدون برجام و بدون FATF موفقیت های چشمگیری در سیاست خارجی کسب کرده است. از افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و افزایش مبادلات اقتصادی تا آزادسازی اموال بلوکه شده و پیوستن به شانگهای و بریکس.

واقعیت این است که جریان غربگرا شناخت دقیقی از سیاست خارجی و صنعت هسته ای ندارد. برای همین در دولت قبل شاهد متوقف شدن همزمان حرکت چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها بودیم.

مدیران روزنامه شرق باید از خود سوال کنند که چرا رسانه بدنامی همچون اینترنشنال از مواضع آنان استقبال کرده و برایشان سوت و کف می زند و هورا می‌کشد.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول