به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ شهریور ) مجلس شورای اسلامی، درخواست اعمال ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی برای طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی را بررسی کردند.
در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که طرح مربوط به اصلاح کنکور با اولویت بررسی شود.
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی کلیات این طرح شدند و پس از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون کلیات این طرح موافقان و مخالفان کلیات این طرح صحبت کردند، اما با فرارسیدن زمان اذان، دو موافق و دو مخالف دیگر باقی ماندند.
مخالفان و موافقان طرح اصلاح قانون کنکور چه گفتند؟
بنابراین گزارش مسلم صالحی به عنوان متقاضی این طرح، گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشته است مبنی بر تاثیر معدل در پذیرش دانش آموزان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اما این مسئله نگرانی شدیدی را در جامعه دانش آموزان و خانواده های آن ها ایجاد کرده است.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه ما در این زمینه این است که در بحث تاثیر معدل به یقین کیفیت آموزش در مراکز و استان های برخوردار مانند تهران نسبت به مناطق ضعیفی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است و طبیعی است که یک معلم آموزشی خوب منجر به ارتقاء سطح کیفی تحصیلی دانش آموز می شود لذا نمی توان یک نسخه واحد را برای کل جامعه پیچید در حالی که شرایط برخورداری از آموزش در میان دانش آموزان متفاوت است.
وی با بیان اینکه در بحث تصحیح اوراق امتحانی نیز سلیقه تصحیح کننده بسیار اثرگذار است، گفت: این مسئله باعث بی عدالتی شده و این بی عدالتی خود را در معدل دانش آموزان و پذیرش آن ها در دانشگاه نشان می دهد.
صالحی مطرح کرد: اگر قرار است معدل تاثیر قطعی در پذیرش دانشجویان داشته باشد چرا باید این مسئله را به فردی که چندین سال قبل تحصیل کرده تسری داد؟ چرا که آن زمان چنین قانونی نبوده و فرد از ماجرا اطلاعی نداشته است بنابراین باید پرسید ملاک ما برای افرادی که در نظام قدیم درس خوانده اند، چیست؟
وی افزود: توجیه شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که مجموعی از مهارت تست زنی و حفظ کردن و تحلیل در کنکور برای داوطلب اعمال شود اما باید مشخص شود که نسبت این موارد به هم چند به چند است؟
این نماینده مجلس تاکید کرد: در نهایت خروجی این تصمیمات خلق الساعه تنها بازی کردن با اعصاب و روان دانش آموزان و والدین و جامعه است که پس از 12 سال تلاش برای ورود به دانشگاه به یکباره به دنبال تصمیمی خلق الساعه تمامی تلاش چندین ساله آن ها از بین می رود لذا امیدوارم شاهد اصلاح این قانون و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان کنکور باشیم.
امیرحسین بانکی پور نماینده اصفهان در مخالفت با تقاضای اولویت گفت: طبق قانون باید هر تصمیمی درباره کنکور تا پایان شهریور ماه گرفته و به تایید شورا رسیده باشد؛ با توجه به محدودیت زمانی و آغاز روند بررسی برنامه هفتم عملا تعیین تکلیف این طرح به بعد از شهریور موکول شده و اثری جز تشویش ذهن خانوادهها ندارد.
وی درباره چرایی تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغییر در نحوه برگزاری کنکور گفت: این تصمیم عقبه چندین ساله داشته که وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص نحوه اجرای این مصوبهی شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی ارائه کرد؛ با روند گذشته کتابهای درسی منسوخ شده و دانشآموزان صرفا دلبسته کنکور و کلاسهای کنکوری شده اند و محتوای کتب درسی به حاشیه رانده شده است.
به گفته بانکی پور با این تصمیم معلم و کلاسهای درس به جایگاه اصلی خود برمیگردد.
این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ضعیف شده است، گفت: از دلایل ضعیف شدن این است که کلاسهای کنکور جایگزین کلاسهای درسی شده و در شکل فعلی کنکور هم درصد اندکی از خانوادههای محروم به رشتههای بالا دست پیدا کرده اند پس نباید سرنوشت دانشآموز را به یک امتحان چهار ساعته گره زد.
وی با بیان اینکه هیچ دولتی شهامت اجرای این طرح را نداشت، افزود: این دولت شهامت کرد و محکم پای اجرای آن ایستاده است پس مرعوب جو رسانه ای نشوید که پشت آن مافیای کنکور است که با برنامهسازیهای مختلف ذهن جامعه را متشنج میکند.
بانکیپور در پایان گفت: رئیس کمیسیون آموزش در تمام جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته و مقرر شده اختلافات در جلسات مشترک حل شود پس نباید طرحی که به کنکور امسال نمیرسد را مصوب کرد. البته که شورای نگهبان مصوبات خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی را رد می کند.
علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز به عنوان موافق بررسی با اولویت این طرح گفت: اینکه گفته شد دانشآموزان به سمت کلاسهای کنکور رفته و نسبت به متون درسی بیتوجه شدهاند، این سوال را به وجود می آورد که منشا آن چیست؟ آیا این موضوع به طراحی سوالات کنکور برنمی گردد؟ باید سازمان سنجش در طراحی سوالات بازبینی کند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر قرار بر اعمال تاثیر قطعی معدل در نتیجه کنکور باشد هم باید زیرساختها وجود داشته باشد؛ علاوه بر این رویه واحدی در تصحیح اوراق بوده تا اعمال سلیقه در بررسی ورقههای دانشآموزان نشود.
محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مخالفت با طرح اصلاح قانون کنکور گفت: اولا این طرح بعد از آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرد، به مصلحت مجلس نیست دخالت کند و قطعا شورای نگهبان به آن تذکر می دهد. در دوره مجلس آقای لاریجانی نامه ای به رهبر معظم انقلاب ارائه کرد که یکی از بخش های این نامه این بود که کنکور سبب شده تا دانش آموزان ما از دوره ابتدایی به تست زنی روی آورده اند و ذهن دانش آموزان را مشغول کرده است این ادعا مورد تأیید روانشناسان تربیتی هم هست.
وی ادامه داد: آیا می خواهیم کنکور و مافیای آن همچنان پشت صحنه باشند یا دانش آموزان ما با درک عمیق مباحث درسی خود را نشان دهند. البته این سؤال را درست می دانم که آیا عدالت آموزشی شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها با هم برابر است؟ پاسخ این است که اولا قرار است ارزیابی ها متفاوت بوده و ضریب داده شود ثانیا نمرات استاندارد به دانش آموزان داده می شود نه نمرات معمولی؛ اینگونه نیست که معلم همان شهر برگه ها را تصحیح کند بلکه برگه های امتحانی به معلمان شهرها یا استان های دیگر داده می شود تا تصحیح شود بنابراین تمام نکات ایمنی در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی موافق این طرح (حذف تأثیر معدل از کنکور) اعلام کرد: اینکه جایی شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده، مجلس نباید دخالت کند، اشتباه است و قانون مجلس مقدم است و دیگران نباید به قوانین مصوب مجلس ورود کنند؛ ضمن اینکه روزی نیست که ده ها یا صدها پیامک از دانش آموزان و خانواده هایشان به نمایندگان نیاید که نسبت به این موضوع اعتراض دارند به خصوص که زیرساخت های برگزاری امتحانات نهایی هنوز به طور کامل آماده نشده است.
وی بیان کرد: کنکور فقط برای بچه پولدارها و دانش آموزانی که توان پرداخت مبالغ کلان را دارند، یک سکوی پرتاب است. این موضوع با عدالت آموزشی که مجلس یازدهم دنبال آن است، مخالف است؛ لذا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکل دارد و نمی تواند هدفی که دنبال می کند را محقق کند؛ این مصوبه نمی تواند سطح علمی دانشگاه ها را ارتقا دهد. لذا نمایندگان به کلیات کمیسیون آموزش رأی موافق دهند.
در ادامه عده ای از نمایندگان درخواست کردند برای اتمام بررسی این طرح در مجلس قبل از آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، مجلس امروز در شیفت دوم تشکیل جلسه دهد اما عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، اعلام کرد: از آنجا که در هیات رئیسه در این زمینه تصمیم گیری نشده است، امکان رای گیری وجود ندارد.
پایان پیام/