اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران: شرایط مهیا باشد تا سال بعد 110 هزارتن کاغذ تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران گفت: اگر تمام عواملی که برای تولید نیاز است در کارخانه‌های موجود مهیا باشد، طی یک سال آینده می‌توانیم نزدیک به ۱۱۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، تولید کنیم.

شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران: شرایط مهیا باشد تا سال بعد 110 هزارتن کاغذ تولید می‌کنیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، خودکفایی کاغذ وعده‌ای است که محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در روزهای آغازین دوران وزارتش داد و تا به امروز نیز خبرهایی در این باره به گوش می‌رسد. امسال نیز با تولید داخل، بیش‌از ۷۰ درصد کاغذ چاپ و تحریر کتاب‌های درسی تأمین شده است که اتفاقی نو در سال‌های گذشته بوده است.

در همین باره با غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران و نماینده اسبق مصرف‌کنندگان کاغذ و‌ مقوای چاپخانه‌داران استان‌های کشور گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

شجاع با اشاره به این که اگر تمام عواملی که برای تولید نیاز است در کارخانه‌های موجود مهیا باشد ما برای یک سال آینده می‌توانیم نزدیک به ۱۱۰ هزا تن کاغذ چاپ و تحریر تولید کنیم گفت: اگر تمام امکانات مهیا باشد ۶۰ هزار تن از این عدد را کارخانه چوب و کاغذ مازندران که دو خط تولید دارد و خط اولش مربوط به تولید کاغذ چاپ و تحریر می‌شود را می‌تواند تأمین کند و کاغذ پارس و دیبای شوشتر هم می‌توانند ۲۵ هزار تن کاغذ تولید کنند و اگر زاگرس شیراز هم به چرخه تولید برسد می‌تواند برای شروع ۲۵ هزار تن تولید داشته باشد که در مجموع از تولیدات این چهار کارخانه ۱۱۰ هزار تن تولید می‌شود. البته تولیدکنندگان کوچک و محدودی در حدود ۴ و ۵ هزار تن در مشهد و سایر شهرها وجود دارد که می‌توانند به تأمین نیاز‌های‌مان کمک کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که میزان مصرف کتاب‌های درسی چه عددی است اظهار داشت: «آماری که من در این خصوص دارم مربوط به سال ۱۴۰۰ است که کل مصرف کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور ۴۸ هزارتن کاغذ چاپ و تحریر بوده است، مقداری هم برای جلد کتاب است که معمولاً واردات می‌شود. بخشی از کاغذهایی هم که در داخل تولید می‌شود به مصرف ناشران می‌رسد و بخشی هم برای عرضه در بازار توزیع می‌شده و البته به برخی از ناشران غیر درسی نیز در سال ۲ تا ۳ هزار تن فروخته شده است. همانطور که مدیر کارخانه چوپ و کاغذ مازندران گفته است در سال گذشته نزدیک به ۳۰ هزار تن کاغذ تولید داشتند. که امیداوریم با حمایت‌ها تا سال آینده این عدد به ۶۰ هزار تن برسد.»

شجاع در خصوص این که چاپ کتاب‌های درسی در اختیار ۲ شرکت است بیان کرد: «سال تحصیلی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ توانستیم ۷۰ درصد کتاب‌های درسی را با کاغذهای داخلی تولید کنیم و این اتفاق برای اولین‌بار است که رخ داده و معمولاً طرف قرار داد کتاب‌های درسی این دو شرکت افست و چاپ و نشر کتاب‌های درسی هستند. البته در برخی از دوره‌ها نیز این شرکت‌ها با چاپخانه‌های دیگر قرار داد می‌بستند تا کتاب‌ها سر موقع به دانش‌آموزان برسد.»

وی در ادامه بیان کرد: «کتاب در مناطق محروم به صورت رایگاه عرضه می‌شود و قیمت نهایی که به دست دانش‌آموز می‌رسد نیز یک‌چهارم قیمتی است که برای  وزارت آموزش و پرورش تمام می‌شود و امید است که دولت نیز حمایت‌های برای تولید ارزان دفترچه‌های مشق داشته باشد.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول