اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

گرانی و کمبود سوخت سودان به دنبال اشغال پالایشگاه خارطوم

اشغال پالایشگاه‌ نفت توسط شبه نظامیان در شمال پایتخت سودان به گرانی و کمبود سوخت و به تبع آن گرانی دیگر کالاها و خدمات دامن زده است.

گرانی و کمبود سوخت سودان به دنبال اشغال پالایشگاه خارطوم

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی الجدید، کنترل پالایشگاه اصلی نفت در منطقه الجیلی در شمال خارطوم ، پایتخت سودان، توسط شبه نظامیان پشتیبانی سریع باعث کاهش تولید پالایشگاه به حداقل سطوح و کمبود عرضه فرآورده‌های نفت و گاز و افزایش قیمت آن شده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سودان که به پایان پنجمین ماه خود نزدیک می‌شود، نیروهای پشتیبانی سریع بسیاری از نهادهای خدماتی حیاتی در پایتخت و مناطق درگیری را تحت کنترل خود گرفته تا از آن به عنوان اهرم فشار بر ارتش این کشور استفاده می‌کندکه به دنبال بازپس‌گیری کنترل آن بوده است.

جنگ شدید داخلی در سودان بر شرایط زندگی سودانی‌ها که از کمبود و گرانی کالاهای ضروری از جمله سوخت رنج می‌برند، تأثیر گذاشته است.

محمد المصطفی علی، راننده خودرویی در شهر شندی در ایالت رود نیل سودان می‌گوید که اشغال پالایشگاه نفت توسط شبه نظامیان پشتیبانی سریع منجر به کمبود عمده سوخت و افزایش قیمت آن به ۳۰ هزار پوند در هر گالن و اختلال کلی در رفت و آمد و حمل و نقل شده است. وی از طرفین درگیری خواست به جنگ جاری که به مردم و اقتصاد سودان آسیب رسانده است، پایان دهد.

اسحاق بشیر جماع، وزیر نفت اسبق سودان در گفت‌وگو با العربی الجدید نوشت: به دلیل ادامه جنگ و تسلط شبه نظامیان پشتیبانی سریع بر پالایشگاه الجیلی، تولید این پالایشگاه به ۳۰ درصد ظرفیت تولید کاهش یافته و این امر در افزایش قیمت و کمبود سوخت، فروش فرآورده‌ها در بازار موازی و تسلط قاچاقچیان بر فرآورده‌های نفتی به‌عنوان یکی از مظاهر اقتصادی جنگی منعکس شده است.

وی با اشاره به کمبود نفت خام سودان در نتیجه جدایی جنوب این کشور و تقاضای زیاد که منجر به تامین ۷۰ درصد نیازها از طریق واردات از خارج از کشور از طریق بندر پورت سودان شده است، تاکید کرد: منطقه شرق، ایالت شمالی و شهر عطبره فرآورده‌های نفتی خود را مستقیماً از شهر پورت سودان از طریق حمل و نقل زمینی یا راه آهن تأمین می‌کنند.

عادل خلف الله، اقتصاددان سودانی معتقد است که تداوم کنترل نیروهای پشتیبانی سریع بر پالایشگاه الجیلی تأثیر منفی بر تعادل عرضه و تقاضا برای فرآورده‌های نفتی و در نتیجه بر قیمت آنها در سودان داشته به ویژه در شهرها و ایالت‌هایی که صحنه‌ درگیری های نظامی است، مانند پایتخت، خارطوم، دارفور، شمال و جنوب و غرب کردفان بخصوص که پالایشگاه الابیض و مخازن سوخت هم هدف غارت و سرقت قرار گرفته است.

وی افزود: بالاترین قیمت‌های سوخت مربوط به ایالت دارفور است که قیمت هر بشکه بنزین و گازوئیل در آنجا بیش از یک هزار دلار است.

این کارشناس سودانی با بیان اینکه قیمت بنزین به پنج برابر قبل از درگیری‌های داخلی اخیر در سودان رسیده است، گفت: قیمت یک سیلندر گاز به وزن ۱۲.۵ کیلوگرم از دو هزار و ۵۰۰ پوند به ۷۰ هزار پوند افزایش یافت که باعث شد اکثر ساکنان مناطق جنگ زده برای تهیه غذا به زغال سنگ متوسل شوند که قیمت آن از ۱۰ هزار به ۳۰ هزار پوند در هر گونی افزایش یافته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول