اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

درخواست رئیس کمیسیون آموزش مجلس از روسای دانشگاه‌ها

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از روسای دانشگاه‌ها خواست تا ارتباط بیشتری با مجلس برقرار کنند.

درخواست رئیس کمیسیون آموزش مجلس از روسای دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علیرضا منادی سپیدان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دومین روز از اجلاس روسای دانشگاه‌ها که در مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، گفت: یکی از مهمترین افتخاراتمان این است که بنیانگذار آموزش عالی در دنیا هستیم. سابق بر این عنوان می‌کردند که دانشگاه بلونیای ایتالیا 950 سال سابقه دارد، ولی بر اساس تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد دانشگاه یونیورسیتی با 1700 سال سابقه دانشگاهی است که بنیانگذارش ایران بوده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم آنچه که می‌تواند برای دانشگاه‌ها مشکل باشد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنیم. تلاش می‌کنیم  در راستای آنچه که در حمایت از علم و دانش از صفرسالگی آموزش تا شرکت‌های دانش بنیان است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قانون‌گذاری کنیم و بر سر مصوباتمان ایستاده‌ایم و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کرده‌ایم.

منادی سپیدان اضافه کرد: در حال حاضر 12 درصد بودجه عمومی دولت چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی، حاصل تلاش‌های کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است. خوشبختانه امسال سه نفر نماینده‌ای که برای کمیسیون تلفیق اعزام کردیم، هر سه از آموزش عالی بودند و مصوبات خوبی به نفع آموزش عالی کشور به تصویب رسید.

وی افزود: در کشور علوم پایه به شدت در حال تضعیف است و از این علوم استقبال خوبی نمی‌شود که این امر باعث می‌شود دانشجویان ضعیفی به سمت رشته‌هایی مثل ریاضی و شیمی بیایند. علوم نظامی و علوم مهندسی ما ریشه در علوم پایه دارند. مقام معظم رهبری نیز به شدت بر علوم پایه تأکید دارند و می‌فرمایند این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: آموزش و پرورش همان خزان نهال‌های شماست. دانشگاهیان درواقع خروجی آموزش و پرورش هستند که به دانشگاه‌ها می‌آیند و باید بدانید آموزش و پرورش سال 1402 دیگر آموزش و پرورش سال 1401 نیست.

منادی سپیدان گفت: طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری، رتبه‌بندی معلمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با قدرت پیگیری کردیم و 50 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است. همچنین دانش‌آموزان هم رتبه‌بندی شدند و امسال همه چشم‌ها فقط به سمت سازمان سنجش نبود، بلکه چشم‌ها به سمت آموزش و پرورش نیز بود که تأثیر قطعی معدل نیز برای کنکوری‌ها در نظر گرفته شد و در حال حاضر محصولی که می‌خواهید از آموزش و پرورش تحویل بگیرید، چیز دیگری است و هر دو ریشه در مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

وی گفت: بحث علوم پایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید جدی بگیریم، مصوبات ما در مجلس مصوباتی است که در آن همه بخش‌های علوم و آموزش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدنظر قرار می‌دهیم. در حال حاضر چرخه آموزش و پرورش تکمیل شده و رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی و قانون جهش تولید دانش بنیان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز داشته‌ایم که این قانون تمام موانع گمرکی، بانکی و بورسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سر راه دانش‌بنیان‌ها برداشته است که این مصوبه سال 1389 مجلس بود که در حال حاضر خروجی آن 2 هزار شرکت دانش بنیان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی بدون علم حاصل نمی‌شود؛ یعنی هیچ تمدنی پایدار نیست مگر با داشتن علم و بنیاد علمی قوی.

منادی سپیدان به بحث معیشت اساتید نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که پیگیری کردیم، همچنین در جریان همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی تلاش کردیم حقو‌ق‌ها و دستمزدها افزایش یابد و هدف از این موضوع جلوگیری از فرار مغزها بود. طبق بیانات رئیس جمهور در مصوبه کمیسیون تلفیق به تمام دانشگاه‌ها اجازه دادیم املاک اضافه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ساخت و ساز مسکن اساتید در نظر بگیرند و بانک‌ها نیز تا سقف یک میلیارد تومان وام به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهند.

وی افزود: یکی از دلایل دل‌زدگی اساتید دانشگاهی، نداشتن مسکن است و ساخت مسکن برای دانشگاهیان لازم است. بودجه مازادی برای اولین دانشگاهی که بتواند در این زمینه قرارداد ببندد و موتور تامین مسکن در دانشگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استارت بزند، تخصیص داده می‌شود. یعنی جایزه‌ای برای 10 دانشگاه اول در نظر گرفته شده که اگر تنظیم قرارداد و ساخت مسکن برای اعضای هیات علمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اولویت قرار دهند و به سرعت این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند، قرار می‌گیرد.

منادی سپیدان اضافه کرد: سقف حقوق اساتید در مصوبه تلفیق برداشته شده و مالیات اعضای هیات علمی که به صورت پلکانی شده بود، مجددا به همان 10 درصد بازگشته است. لذا مجلس شورای اسلامی این فرصت خوب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کرده و مصوبه‌های خوبی به منظور جذب اعضای هیات علمی و نخبگان دولت در نظر گرفته است، اعضای هیات علمی و پژوهشی از سقف حداکثر حقوق مستثنا هستند. در قانون جهش تولید دانش بنیان یکی از مواردش تاسیس سازمانی بود که دانشگاه‌ها بتوانند درآمدزا باشند که آیین‌نامه آن نوشته شده و این آیین‌نامه‌ برای وزارت علوم تأثیر سازنده‌ای خواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید بر اساس دانشی که دارند، تبدیل دانش به ثروت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جدی بگیرند و درآمدزایی و کمتر از بودجه‌های دولتی استفاده کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: با تمام کارهایی که انجام شده، هنوز هیچ دانشگاهی یک جایزه نوبل دریافت نکرده و باید به علوم پایه بیشتر توجه داشته باشیم و نخبگان بورس شوند و بهترین‌ها بیایند فیزیک و شیمی درس بدهند.

منادی سپیدان به دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: شما دانشگاهیان در کنار فعالیت‌های علمی که دارید، باید ارتباط با مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز تقویت کنید. دانشگاه پیام نور مشکلاتی پیرامون ادغام داشتند، ولی با تعامل و ارتباط با مجلس و با کمک وزارت علوم توانستند مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرتفع کنند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول