اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

ضرورت تعمیم تجربه موفق تأمین ارز اربعین به مبادلات ارزی با کشورهای همسایه ‌

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به تجربه موفق تخصیص دینار عراق به جای دلار به زائران اربعین امسال، گفت: توازن بین دو ارز می‌تواند سبب حذف دلار از چارچوب مبادلات ارزی و تجاری بین دو کشور ایران و عراق و حتی کشورهای همسایه شود.

ضرورت تعمیم تجربه موفق تأمین ارز اربعین به مبادلات ارزی با کشورهای همسایه ‌

‌رحمان سعادت‌‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص تخصیص دینار عراق به جای دلار به زائران اربعین حسینی و تأثیر این موضوع بر بازار ارز، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از تجارت در دنیا وابسته به استفاده از ارزهای معتبر جهانی است و باتوجه به اینکه ذخیره ارزی برای همه کشورهای دنیا بسیار مهم است، بنابراین باید براساس نیازها و اولویت‌ها، ارزها رتبه‌بندی شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: بانک مرکزی در ایام اربعین حسینی با بهره‌گیری از چنین روشی، حرکت هوشمندانه‌ای را برای تامین ارز مور نیاز سفرهای زیارتی رقم زد که این مدل تامین ارز برای سفر به کشورهای نزدیک به ایران هم قابلیت زیادی برای اجرا دارد.

سعادت ادامه داد: استفاده از ارزهای ملی کشورهای نزدیک موجب کاهش تقاضای دلار می‌شود و دولت می‌تواند منابع دلاری و یورو را برای استفاده در واردات مرتبط با بخش صنعت یا بهداشت و کالاهای اساسی مورد استفاده قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: این موضوع را باید مد نظر داشت که عراق نیز متقاضی ارز ایران است و همان اندازه که ما به عراق سفر زیارتی داریم و از دینار استفاده می‌کنیم مردم عراق در سفر زیارتی به ایران نیز نیازمند ریال هستند، بنابراین راهکار بانک مرکزی می‌تواند به نوعی تراز ارزی بین دو کشور را هم تسهیل کند.

وی اظهار کرد: توازن بین دو ارز می‌تواند سبب حذف دلار از چارچوب مبادلات ارزی و تجاری بین دو کشور ایران و عراق و حتی کشورهای همسایه شود و از ارزهای جهان روا مثل دلار و یورو در مبادلات جهانی استفاده کنیم.

این اقتصاددان‌ تاکید کرد: در مبادلات و نیازهای زیارتی و سیاحتی منطقه‌ای نیز می‌توانیم از ارزهای دو جانبه استفاده کنیم؛ مثلا در بحث گشایش سفارت ایران و عربستان می‌توان از ارز ملی دو کشور در روابط استفاده کرد، پیمان دو یا چند جانبه با کشورهای منطقه‌ای سبب می‌شود نظم و انضباط به تقاضای ارز داده شود و التهابات کشور را نیز کنترل کند.

بنابراین گزارش امسال و بر خلاف سنوات گذشته، با تصمیم بانک مرکزی، دینار عراق به جای دلار، برای سفر زوار اربعین اختصاص یافت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول