اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

با «قصه» لبخند بسازیم

پوستر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» رونمایی شد.

با «قصه» لبخند بسازیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پوستر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» با حضور معاون فرهنگی کانون رونمایی شد.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این مراسم اظهار کرد: امروز مراسم آغاز بیست و پنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی است که به‌صورت ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود؛ ویژگی بارز این دوره این است که ربع قرن گذشته را با قصه و قصه‌گویی به‌صورت رسمی تجربه کردیم و یکی از افتخارات بزرگ جهانی را رقم زدیم.

وی ادامه داد: مفتخریم که اعلام کنیم امروز ایران به‌عنوان یکی از پیشروترین کشورها در عرصه قصه‌گویی در سطح جهانی می‌درخشد و در جشنواره بیست و پنجم تلاش می‌کنیم نخستین گام خود را برای ثبت جهانی قصه‌گویی برداریم؛ بنابراین این دوره از جشنواره، طلیعه ثبت جهانی قصه‌گویی خواهد بود.

* رویکردهای نوین ویژگی بارز جشنواره امسال است

فلاح، ویژگی مهم بیست و پنجمین دوره جشنواره را موضوعات جدید و رویکردهای نوین آن عنوان کرد و افزود: جوایز ویژه‌ای نیز در این جشنواره مدنظر است که جدید هستند و به‌علاوه اینکه ما امروز از پوستری رونمایی خواهیم کرد که پوستر متفاوتی نسبت به سال‌های قبل است.

وی درباره ظرفیت قصه و قصه‌گویی در امر تربیتی بیان کرد: قصه و قصه‌گویی به‌عنوان ظرفیتی بسیار ارزشمند برای تربیت کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود و تلاش داریم که این ظرفیت جدی را به صحنه تربیت بازگردانیم. به همین دلیل به دنبال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره هستیم. می‌خواهیم قصه را به خانواده‌ها و حوزه تربیت برگردانیم و کاری کنیم که قصه‌گویی به‌صورت کاملاً دسترس‌پذیر در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به‌عنوان بستر فعالیت‌های تربیتی نگاه می‌کنیم و معتقدیم که بسیاری از تولیدات دیگر مثل انیمیشن و برنامه‌های کودک بر بستر قصه‌ای است که متولد می‌شود و بر اساس قصه است که آن آثار تولید می‌شوند.

*  بیش از ۲۸۰ قصه و داستان در قرآن کریم

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به قصه‌های قرآنی و کاربرد ارزشمند آنها اشاره کرد و گفت: آن چیزی که قصه را جاودان می‌کند به‌کارگیری آن در قرآن کریم است که خداوند از هنر قصه برای تربیت بشریت استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۸۰ قصه و داستان در قرآن کریم داریم که این هنر و ساختار تربیتی را برای هدایت و ارشاد و تربیت انسان‌ها به کار گرفته است، ادامه داد: این به‌کارگیری، زمینه ماندگاری قصه و قصه‌گویی را فراهم کرد. اکنون آموزش‌ و پرورش نیز به سمت این رویکرد رفته و دانشگاه فرهنگیان نیز به سمت مجهز کردن دانشجویان خود به فنون قصه‌گویی است.

* با قصه لبخند بسازیم

فلاح به شعار جشنواره امسال اشاره و بیان کرد: شعار بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «با قصه لبخند بسازیم» است که بر اساس بررسی‌ها و مطالعاتی تعیین شده است. آن چیزی که باعث شد به این شعار برسیم، این نکته بود که لبخند در کنار یک حکمت شکل بگیرد و به این دلیل، شعار را به معنای استفاده از قصه‌های حکیمانه با زاویه‌ دید جدید و تربیتی قرار دادیم.

* جشنواره امسال سرفصل جدیدی در اقتصاد قصه‌گویان خواهد بود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تشریح محورهای موضوعی، رویکردهای چهارگانه و جوایز جدید این دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پرداخت و گفت: یکی از رویکردهای جشنواره امسال، قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی است. معتقدیم نباید به بیان قصه با مدل‌های قدیمی بپردازیم؛ چرا که بسیاری از بچه‌ها با قصه‌های قرآنی آشنا هستند و به همین دلیل چهار رویکرد را مطرح کردیم تا مدل‌ها جدید و متفاوت شوند.

وی ادامه داد: محور دوم، قصه‌های کارآفرینان است. اولین‌بار است که در جشنواره قصه‌گویی، می‌خواهیم از ظرفیت قصه در زمینه تولید و اشتغال استفاده کنیم. در دنیا از ظرفیت قصه و قصه‌گویی در عرصه اشتغال و کارآفرینی استفاده می‌شود و کارشناسان ما نیز به این نتیجه رسیدند که ما هم از این ظرفیت استفاده کنیم.

فلاح اضافه کرد: کارآفرینان بسیاری داریم که قصه شروع و ادامه کارشان جذاب بوده و قابل‌ارائه و معرفی به بقیه است و می‌تواند الگویی برای مخاطب کودک و نوجوان باشد. نخستین تجربه ماست و باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. در این زمینه، حمایت مالی شرکت‌های اقتصادی از قصه‌گویان هم برای ما اقتصاد قصه‌گویان را رقم خواهد زد و می‌تواند سرفصل جدیدی در اقتصاد قصه‌گویان باشد.

* روایت قصه نامداران از فردوسی تا شهید سلیمانی

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان اینکه سومین محور موضوعی جشنواره، قصه نامداران و اسطوره‌هاست، گفت: نوجوانان ما به معرفی اسطوره‌ها ‌و قهرمانان ملی نیازمند هستند و بسیار مبارک است که از این ظرفیت در عرصه قصه‌گویی استفاده کنیم؛ لذا این موضوع در جشنواره قرار گرفته است. قصه‌گویان می‌توانند از فردوسی تا شهید سلیمانی به قصه‌گویی درباره نامداران بپردازند.

وی به انیمیشن «بچه‌زرنگ» نیز اشاره کرد و در توضیحی کوتاه گفت: کانون پرورش فکری در مهرماه اکران انیمیشن «بچه‌زرنگ» را خواهد داشت و فکر می‌کنیم جریان فرهنگی بسیار خوبی را ایجاد کند و امیدوارم خانواده‌ها و بچه‌ها از این انیمیشن حمایت کنند.

* قصه باید بارقه امید به آینده و کار و تلاش را در دل بچه‌ها ایجاد کند

فلاح درباره رویکردهای جشنواره، گفت: رویکرد اول نگاه و زاویه‌ دید جدید است. در این جشنواره، ارائه قصه با نگاه و زاویه‌ دید جدید مدنظر ما هست، به‌خصوص در بخش قصه‌های قرآنی و دینی.

وی ادامه داد: مربیان ما در مراکز کانون در این سال‌ها به بچه‌ها با این رویکرد آموزش داده‌اند و اکنون بچه‌هایی که در کانون هستند با نگاه و زاویه‌دید جدید در آثار هنری و ادبی آشنا هستند.

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اضافه کرد: رویکرد دوم امیدآفرینی است. قصه باید بارقه امید به آینده و کار و تلاش بیشتر برای رسیدن به کیفیت زندگی بالاتر را در دل بچه‌ها ایجاد کند و رویکرد سوم، ایمان و الهام‌آفرینی است؛ اینکه قصه چقدر توانایی تحکیم ساختارهای ایمانی و فکری در دل بچه‌ها را دارد و می‌تواند این ظرفیت را ایجاد کند.

وی افزود: رویکرد چهارم، لبخند است؛ اینکه هر قصه چقدر توانا در نشاندن لبخند بر لبان مخاطب است. فکر می‌کنم هم موضوعات و هم رویکردها ظرفیت خوبی را برای برگزاری جشنواره‌ای جذاب فراهم می‌کنند.

فلاح به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره قصه‌گویی باید بتواند برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص، ظرفیت‌های خوبی ایجاد کند. چندین سال است که بخش زبان اشاره به جشنواره اضافه شده است و درخواست داریم که این بخش تقویت شود تا بچه‌هایی که نیاز ویژه دارند بتوانند از ظرفیت قصه‌گویی استفاده کنند.

* جایزه ویژه شهید سلیمانی 

فلاح به معرفی جوایز جدید جشنواره پرداخت و گفت: علاوه بر داوری‌هایی که خواهیم داشت سه جایزه ویژه داریم. برای اولین‌بار نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی به بهترین قصه و قصه‌گو اهدا خواهد شد. این ظرفیت شرایطی را ایجاد می‌کند که بتوانیم به سمت ثبت جهانی قصه‌گویی برویم.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، در جهان جایزه قصه‌گویی نداریم، افزود: کشورهای ایران و سوئد در قصه‌گویی پیشتاز هستند و امیدواریم این اقدام کانون، ظرفیت خوبی در قصه‌گویی در عرصه بین‌الملل ایجاد کند.

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: جایزه ویژه شهید سلیمانی برای بهترین قصه در حوزه شهید سلیمانی از جوایز امسال است که با همکاری بنیاد شهید سلیمانی و خانواده ایشان اهدا خواهد شد؛ سومین جایزه ویژه جشنواره نیز با توجه‌ به شعار آن که لبخند است، اختصاص می‌یابد به قصه‌ای که بیشترین لبخند را دریافت کرده است.

فلاح درباره آغاز به کار سایت جشنواره بیست و پنجم گفت: امکان ثبت‌نام در این جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir وجود دارد و مخاطبان می‌توانند ویدئوهای خود را بارگذاری کنند. سال گذشته حدود ۱۲ هزار اثر دریافت کردیم و امیدواریم امسال تعداد آن فراتر برود.

وی درباره مرحله استانی جشنواره نیز بیان کرد: تا پایان مهر امکان ارسال آثار در بخش استانی وجود دارد و در آبان‌، بخش استانی را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم و در آذر، هم‌زمان با شب یلدا، اختتامیه جشنواره را در یکی از شهرهای کشورمان برگزار می‌کنیم.

*‌ یک شهر پایتخت دائمی قصه‌گویی خواهد شد

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: در حال بررسی هستیم که پایتخت قصه‌گویی را اعلام کنیم و از این به بعد جشنواره به طور دائم در همان شهر برگزار شود.

*‌قناد: بچه‌های ما با زندگی، از طریق قصه و قصه‌گویی آشنا می‌شوند

مجید قناد، مجری کودک در این مراسم به اهمیت جشنواره قصه‌گویی پرداخت و گفت: ابتدا یادی کنیم از بسیاری از عزیزانی که در سال‌های پیش تلاش کردند و الان جایشان خالی است، تشکر کنیم از تمام مدیران و مربیانی که در سراسر کشور در عرصه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند و خداقوت می‌گوییم به برگزاری ۲۴ دوره جشنواره؛ چرا که اگر بچه‌ای آن دوره شش‌ساله بوده‌ حالا ۳۰ ساله شده است.

وی یادآور شد: بچه‌های ما با زندگی، از طریق قصه و قصه‌گویی آشنا می‌شوند؛ بچه‌های ما ادب و احترام را از طریق قصه‌گویی یاد می‌گیرند و ما از طریق قصه بچه‌ها را آموزش می‌دهیم؛ این فرایند از همان زمانی شروع می‌شود که بچه در شکم مادر است و مادر برایش لالایی می‌خواند و قصه می‌گوید و تا بعد که متولد می‌شود و از طریق قصه با دنیای بیرون آشنا می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول