اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کیف مدرسه یا کوله‌پشتی چه استانداردی باید داشته باشد+تصویر

کارشناس حرکات اصلاحی گفت: کوله‌پشتی بهترین و مناسب‌ترین کیف برای دانش‌آموزان است، استفاده از کوله‌پشتی دوبندی و بندهای پهن توصیه می‌شود تا وزن کوله روی سطح بیشتری از شانه‌های دانش‌آموز توزیع شود.

کیف مدرسه یا کوله‌پشتی چه استانداردی باید داشته باشد+تصویر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کم‌کم فصل بازگشایی مدارس از راه می‌رسد، یکی از دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان موضوع کیف و کوله دانش‌آموزی است که نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای دارند، با توجه به دغدغه اولیای دانش‌آموزان نسبت به این موضوع با رضا ذاکری مدرس دانشگاه و کارشناس حرکات اصلاحی گفت‌وگو کردیم.

رضا ذاکری مدرس دانشگاه و کارشناس حرکات اصلاحی با اشاره به استانداردهای کیف مدرسه‌ای، اظهار کرد: کوله‌پشتی بهترین و مناسب‌ترین کیف برای دانش‌آموزان است، استفاده از کوله‌پشتی دوبندی و بندهای پهن توصیه می‌شود تا وزن کوله روی سطح بیشتری از شانه‌های دانش‌آموز توزیع شود و اثری روی بدن نگذارد.

 

وی افزود: بهتر است کوله‌پشتی جیب یا محفظه‌های بیشتری داشته باشد تا هم در تفکیک وسایل و در توزیع وزن کوله روی بدن اثربخش باشد، چنانچه دانش‌آموز نیازمند استفاده از تبلت یا لپ‌تاپ باشد، استفاده از کوله‌های پددار جهت محافظت از لپ‌تاپ یا تبلت توصیه می‌شود و جنس یا متریال کوله‌پشتی باید مطلوب باشد تا بتوان چندین سال از آن استفاده کرد.

ذاکری با اشاره به اینکه سبک بودن کوله‌پشتی، یکی از مهم‌ترین ویژگی آن است، تصریح کرد: وزن کیف و وسایل درون آن برای یک دانش‌آموز حداکثر معادل ۱۰ درصد وزن دانش‌آموز باید باشد، یعنی اگر وزن یک کودک ۳۰ کیلوگرم است، حداکثر وزن کوله با وزن کتب و دفاتر و سایر وسایل نباید از ۳ کیلوگرم بیشتر شود، عدم رعایت این نکته، در درازمدت، عوارض نامطلوبی روی ستون فقرات و پوسچر(وضعیت قامتی بدن) می‌گذارد.

 

کارشناس حرکات اصلاحی اضافه کرد: سایز یا اندازه کوله باید متناسب با عرض شانه‌های دانش‌آموز و ارتفاع ستون فقرات او باشد، از لحاظ عرضی حداکثر معادل عرض شانه و از لحاظ ارتفاع یا طول، ۱۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر از طول ستون فقرات او باشد و بندهای کوله‌پشتی باید قابل تنظیم باشد تا متناسب با جثه و اندام دانش‌آموز تنظیم شود.

وی ادامه داد: جنس کوله‌پشتی باید به‌گونه‌ای باشد تا قابلیت شستشو داشته باشد، کوله‌ها باید هر ۳۰ تا ۴۰ روز شسته شوند، قاعدتاً در مدارس کیف و کوله‌های دانش‌آموزان در زیر میز و یا بر روی زمین گذاشته می‌شوند و در معرض آلودگی هستند و رنگ کوله‌پشتی‌ها نیز متناسب با جنسیت کودکان انتخاب شوند، استفاده از رنگ‌های روشن(سفید، فسفری) که زود کثیف می‌شوند، توصیه نمی‌شود.

ذاکری گفت: در زمان استفاده از کوله‌پشتی، حتماً از دو بند آن استفاده شود، استفاده از کوله‌های یک‌بندی و یا یک‌بند کوله به ستون فقرات کودک یا دانش‌آموز آسیب می‌زند و هم عمر مفید کوله کاهش می‌یابد، همچنین بطری آب دانش‌آموز بایستی در محفظه یا جیب جداگانه قرار داده شود تا در صورت نشت احتمالی آب، آسیبی به سایر وسایل کودک وارد نشود و دسترسی کودک برای نوشیدن آب راحت‌تر باشد.

 

مدرس دانشگاه و کارشناس حرکات اصلاحی بیان کرد: در کوله‌پشتی‌های استاندارد، در قسمت جلو و نزدیک قفسه سینه، یک قلابی تعبیه‌شده است که لازم است در زمان استفاده، این قلاب بسته شود تا کوله در پشت دانش‌آموز فیکس و ثابت شود تا فشار کمتری به نواحی مختلف بدن ازجمله شانه‌ها، ستون فقرات و عضلات کمربند شانه‌ای او وارد شود، همچنین استفاده از کوله‌های چرخ‌دار برای دانش‌آموزانی که مسافت زیادی را برای رفت‌وآمد به واحدهای آموزشی طی می‌کنند توصیه می‌شود.

وی بابیان اینکه ترجیحاً جنس کوله‌ها از برزنت باشد تا هم سبک‌تر و هم شستشوی آن راحت‌تر باشد، افزود: محفظه یا جیب کوله ویژه جامدادی دانش‌آموز باید جدا از سایر وسایل کودک باشد تا در زمان نیاز، بدون استرس و زحمت و در زمان کمتر بتواند به مداد و خودکار و سایر لوازم نوشتاری دسترسی پیدا کند.

ذاکری گفت: به‌منظور حفظ سلامت اندام و قامت کودک و دانش‌آموز و جلوگیری از آسیب‌های جسمانی، از گذاشتن وسایل اضافه بر برنامه درسی در کوله او خودداری شود و استفاده از دفاتر حجیم، با تعداد برگه‌ای زیاد در دوره ابتدایی، ضرورتی ندارد و به‌منظور صرفه‌جویی و همچنین سبک‌سازی وزن کوله‌ها، متناسب با نیاز تحصیلی دانش‌آموز از دفاتر کم‌حجم و صفحات کمتر استفاده شود.

 

 

پایان پیام/۶۳۰۲۵/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول