اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«گمان‌ها» در خصوص غیبت‌های مکرر «ژاندارک‌های ساختگی» شبکه‌های فارسی‌زبان

پایان پرشائبه «سیما ثابت» و چشم‌اندازش در «ایران اینترنشنال» یک‌ بار دیگر سریال آزار جنسی زنان از سوی مدیران رسانه‌های فارسی‌زبان را زنده کرد. زنانی که بعد از سال‌ها فعالیت در رسانه‌هایی چون «من‌وتو»، «بی‌بی‌سی فارسی» و «ایران اینترنشنال»، گاهی بی‌سروصدا و گاهی با افشاگری جدا می‌شوند.

«گمان‌ها» در خصوص غیبت‌های مکرر «ژاندارک‌های ساختگی» شبکه‌های فارسی‌زبان

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: یک نام دیگر به فهرست بلندبالای زنانی که در رسانه­‌های فارسی‌­زبان مورد سوءاستفاده قرار گرفته و فرار را بر قرار ترجیح دادند، اضافه شد. «زهرا شهرکی» که با نام مستعار «سیما ثابت» در تلویزیون «ایران ­اینترنشنال» مجری برنامه «چشم‌­انداز» بود با انتشار توضیحی مبهم از پایان برنامه تلویزیونی خود وهمچنین خاتمه همکاری­‌اش با رسانه یادشده خبر داد.

او که از سال ۱۳۹۷ به ایران اینترنشنال پیوسته بود، بعد از ۵ سال همکاری با این شبکه، با انتشار پستی در «ایکس» یا همان توئیتر سابق نوشت: از تلویزیون ایران اینترنشنال استعفاء دادم و تعطیلی و پایان کار برنامه «چشم‌انداز با سیما ثابت» را  اعلام می‌کنم. ناگزیر شدم بین کار در شرایطی خاص و کرامت انسانی‌، دومی را انتخاب کنم.

هم‌زمان با این خداحافظی گنگ، اسکرین­‌شاتی از یک مکالمه خصوصی منتسب به او منتشر شد که در آن ادعا می‌­شود سیما ثابت از سوی یکی از مجریان مرد ایران ­اینترنشنال مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

هرچند او هنوز درباره صحت و سقم این چت لو رفته اظهارنظری نکرده است، اما این پایان ناگهانی و پرشائبه از سوی یکی از مجریانی که پای ثابت تلویزیون‌­های فارسی زبانی چون «بی‌­بی‌­سی فارسی» و ایران اینترنشنال بود، یک ­بار دیگر پرونده­‌های خاص نه‌­چندان قدیمی زنان و رسانه‌­های فارسی زبان را زنده کرد؛ از پریسا سحرخیز و پونه قدوسی گرفته تا شبنم رئیسی و طناز خامه. زنانی که بعد از سال‌ها فعالیت در رسانه­‌هایی چون «من‌­وتو»، «بی­‌بی‌­سی فارسی» و «ایران اینترنشنال»، گاهی بی­‌سروصدا و گاهی با افشاگری­­ جدا می‌­شوند.

گاه یکی چون پریسا سحرخیز که کارش در شبکه تلویزیونی «من‌­وتو» را با ادعای پوشش دغدغه‌­ها و مسائل زنان آغاز کرده بود، سکوت را جایز ندانسته و اعلام می‌­کند چون قبول نکرده است مانند سایر مدیران و همکارانش در «من­‌وتو» روابطی خارج از چارچوب زناشویی داشته باشد، ناچار به ترک کارش شده است و گاه یکی چون «پونه قدوسی» صدای مخاطبانی را که روی خط زنده از او می­‌پرسیدند آیا موضوع تجاوز صادق صبا به او صحت داشته یا نه، قطع می‌­کند تا با سکوت به این موضوع خاتمه دهد.

یکی مانند «نفیسه کوهنورد» چنین روابطی را عادی می‌­داند و یکی چون سیما ثابت با رمز و کنایه از آن حرف می‌­زند. هک فیس‌بوک، حذف مجری از رسانه و طرح موضوعات انحرافی بعد از هر افشاگری نیز ازجمله ترفندهای صاحبان رسانه و حامیان پرقدرت پشت­‌پرده است که اجازه ندهند سریال آزار جنسی زنان در شبکه‌­های فارسی‌­زبان که بیش از هرچیز به شعار «آزادی بیان» و «آزادی زنان» تأکید می‌نمایند، توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.

با این حال واپسین قسمت این سریال، یعنی حذف علی‌­الظاهر خودخواسته و داوطلبانه مجری ایران اینترنشنال، یک ­بار دیگر این پرسش‌­ها را مطرح کرد که شبکه‌­های فارسی­زبانی که تلاش دارند ماهیت براندازانه و تجزیه­‌طلبانه‌­شان را زیر لفاف و لایه­ کار حرفه‌­ای رسانه بپوشانند و ترجیع­بند مشترک­شان نیز «آزادی بیان» و «آزادی زنان» است، چه کارنامه­‌ای در حوزه زنان دارند؟ چرا هیچ­کدام از زنانی که به اذعان خودشان زیر فشار مطالبات نامشروع و غیراخلاقی مدیران و همکاران­‌‎شان بودند، اجازه دفاع از حقوق ابتدایی‌­شان را در محیط کار نداشتند؟

چرا در رسانه­‌های منادی «آزادی بیان» هر سوالی در این­باره به­‌جای پاسخ گرفتن از سوی مدیران و مجریان مسدود و خاموش می­‌شود؟ و سوال جدی‌­تر آنکه چرا مجریان و خبرنگاران زن این رسانه‌­ها که همواره مدعی پیگیری حقوق زنان هستند، به‌­رغم صدای بلندشان در مطالبه‌­گری،  بی­‌سروصدا کرکره برنامه‌­شان را پایین آورده و خداحافظی می‌­کنند؟

احتمالاً تا چند روز دیگر داستان دراماتیک مجری ایران اینترنشنال در انبوهی از خبرهای ریزودرشت گم می‌­شود، اما بعید است سیما ثابت، آخرین «ژاندارک ساختگی» شبکه‌­های فارسی‌­زبانی باشد که راهی جز فرار ندارند!

هرچند مدیران و ذی‌­نفعان سیاسی شبکه‌­های فارسی‌­زبان تا کنون تلاش کردند یا با «اخراج‌­های محترمانه» یا انحراف افکار عمومی با موضوعات دیگر از این غائله­‌های خودساخته جان سالم به در ببرند، اما ریزش مخاطبان و کاهش دامنه نفوذ این شبکه­‌ها بعد از هر رسوایی، گریبان‌­شان را گرفته است؛ نمونه موخرش نیز مانور «ایران اینترنشنال» روی یک نظرسنجی مجعول بعد از جنجال سیما ثابت بود.

نظرسنجی ادعایی از سوی مرکزی به‌ ­نام «گمان» که گویا در هلند مستقر است، انجام شده و مدعی است بعد از تماس با ۳۸هزار نفر از شهروندان ایرانی، به این نتیجه رسیده که بیش از نیمی از جامعه در «اکثر اوقات» یا «گاهی اوقات» بیننده یا شنونده رسانه ایران اینترنشنال هستند. در این نظر سنجی که بیشتر نظربازی به نظر می‌رسد ادعا شده که مخاطبان تلویزیون‌های فارسی زبان بیشتر از رسانه‌­هایی چون «صدای آمریکا»، «رادیو فردا» و «بی‌­بی‌­سی فارسی» به ایران اینترنشنال اعتماد دارند.

اعلام نتیجه این نظرسنجی در شرایط موجود بیش از ان که با هدف نشان دادن محبوبیت تلویزیون ایران اینترنشنال منتشر شده باشد، از یک ­طرف می‌­تواند غائله اخیر را از ذهن­‌ها پاک کند و از طرف دیگر بخشی از همان دعوای «مرجعیت توهمی» میان رسانه‌­های فارسی‌­زبان است؛ بر همین اساس بود که ظریفی در «ایکس» یا همان توئیتر سابق با طعنه به نام و صحت نظرسنجی مرکز گمان نوشت: «از کسی پرسیدند گَمان درست است یا گُمان و او گفت: به گَمانم، گُمان درست است»!

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول