اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کدام یک از شهدای استان مرکزی در زندان «دولتو» به شهادت رسیدند؟

مستند تاریخی« یاد یاران» ویژه شهدای جهاد سازندگی که در زندان دولتو به شهادت رسیدند، 23 شهریورماه در اراک اکران و رونمایی خواهد شد.

کدام یک از شهدای استان مرکزی در زندان «دولتو» به شهادت رسیدند؟

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ «دولتو»، روستایی از توابع بخش وزینه در شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی است که در این روستا زندانی قرار داشت که به همین نام مشهور بود.

این زندان موقت در یک اصطبل واقع در روستای دوله‌تو در شمال غربی سردشت و در نقطه صفر مرزی میان ایران و عراق ایجاد شده بود و از آن برای نگهداری موقت افراد دستگیر شده از نیروهای نظامی و انتظامی و سازمان­‌های انقلابی استفاده می­‌شد.

زندان از یک سو مشرف به کوه و از سویی مجاور رودخانه بود که تحت کنترل حزب دموکرات کردستان قرار داشت و در واقع اصطبل حیوانات و فاقد امکانات حداقلی در رابطه با گرمایش، تغذیه و بهداشت بود و در این زندان اسرا به شدت مورد شکنجه و اذیت و آزار روحی و جسمی قرار می‌گرفتند.

از استان مرکزی دو شهید به نام‌های شهید «علیرضا شاملو» و شهید «غلامرضا اسلامی» در این زندان به شهادت رسیدند.

شهید شاملو اولین خبرنگار شهید استان مرکزی 

شهید شاملو اولین خبرنگار شهید استان مرکزی است که در مهرماه سال 1357 در سنندج به اسارت گروهک کومله در آمد و پس از ماه‌ها اسارت و شکنجه در زندان دولتو به دست گروهک‌های ضدانقلاب در هفتم بهمن‌ماه 1357 به شهادت رسید.

 

شهید علیرضا شاملو یکی از جوانان مبارزی بود که پس از آگاهی یافتن در رابطه با استبداد پهلوی به مبارزه علیه استبداد پرداخت و چندین مرتبه در درگیری با پلیس ستم‌شاهی زخمی شده بود.

شهید شاملو در آخرین اعزام در مهرماه سال 1357 در سنندج به اسارت گروهک کومله در آمد و پس از ماه‌ها اسارت و شکنجه در زندان دولتو به دست گروهک‌های ضدانقلاب در هفتم بهمن‌ماه 1357 به شهادت رسید

 

هم‌زمان با انقلاب اسلامی در صف مبارزان جای گرفت و بار‌ها از سوی ساواک مورد تعقیب و بازجویی واقع شد، بعد از پیروزی انقلاب از جمله افرادی بود که با تشکیل جهاد وارد این نهاد شد. از طریق جهاد به روستاها برای کار فرهنگی هجرت کرد و هم‌زمان در هفته‌نامه سروش نیز خبرنگاری می‌کرد. 

پس از مدتی کار کردن در جهاد اراک، بنا بر فرمان امام(ره) به خاطر کمک به مردم کردستان و برای سازندگی به آن خطه سفر کرد تا هجرت از خود به خدا را شروع کند، در آخرین اعزام در مهرماه سال 1357 در سنندج به اسارت گروهک کومله در آمد و پس از ماه‌ها اسارت و شکنجه در زندان دولتو به دست گروهک‌های ضدانقلاب در هفتم بهمن‌ماه 1357 به شهادت رسید.

«غلامرضا اسلامی» شهیدجهادگر استان مرکزی

شهید غلامرضا اسلامی نیز یکم مرداد ۱۳۳۶، در محلات چشم به جهان گشود، پدرش طوغان، فروشنده دوره گرد بود و مادرش، ملک خانم نام داشت، دانشجوی کارشناسی در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر و مسئول هیئت ۷ نفره جهاد سازندگی بود.

 

به عنوان جهادگر در جبهه حضور یافت، بیست و ششم شهریور ۱۳۶۰، با سمت جهادگر در زندان دولتو  سردشت بر اثر شکنجه گروهک کومله و دموکرات شهید شد.  

7 شهید جهادگر زندان دولتو چه کسانی بودند

این دو شهید در کنار شهیدان «علی اصغر مشگی»، «محمد الهی»، «محمد مهدی یزدان پناه»، «محمدحسین یزدان پناه» و  «علی اصغر غواصیه» به عنوان شهدای جهادسازندگی در زندان دولتو به شهادت رسیدند.

 

رونمایی از مستند تاریخی یاد یاران 

مستند تاریخی یاد یاران ویژه این شهدای گرانقدر به همت جهاد سازندگی در روز 23 شهریورماه اکران و رونمایی خواهد شد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول