اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

فرمانده جدید نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ منصوب شد

وزارت دفاع روسیه برای نیروهای حافظ صلح خود در قره باغ کوهستانی، منطقه مورد مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان فرمانده جدید منصوب کرد.

فرمانده جدید نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ منصوب شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه فرمانده جدید برای نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» به نقل از وزارت دفاع روسیه، فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه که به طور موقت در قره باغ مستقر شده اند، به سرلشکر «کریل کولاکوف» سپرده شده است.

نیروهای حافظ صلح روسیه بر اساس بیانیه سه جانبه نوامبر ۲۰۲۰ در منطقه قره باغ آذربایجان مستقر شدند. او جایگزین «آلکساندر لنتسف» شد که در آوریل ۲۰۲۳ منصوب شد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون ۲ بار باهم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از اراضی خود را مجددا به دست آورده است. این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است.در جنگ دوم قره باغ، ارمنستان شمار کشته شدگان خود را چهار هزار نفر اعلام کرد. باکو نیز کشته شدگان خود را نزدیک سه هزار نفر اعلام کرد.

روسیه بارها به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کرده و اخیرا نیز حضور نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی را بین مرزهای  این دو کشور خواستار شده بود.

یک دیپلمات ارمنستانی اخیرا به صراحت گفت که  در نتیجه حضور نظامی روسیه، امنیت مرزهای ارمنستان حفظ شده است. «ژیونیک آقاجانیان» سفیر جمهوری ارمنستان در مالزی گفت، امنیت مرزها، به ویژه در سمت ترکیه، در نتیجه حضور نظامی روس‌هاست.

 در تحول دیپلماتیک بین این دو کشور، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه اظهار داشت که ارمنستان درباره کریدور لاچین دروغ می‌گوید. «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان گفت که ارمنستان با انتشار دروغ در مورد مسیر«لاچین-خانکندی» از ادغام مجدد ساکنان ارمنی  قره باغ  جلوگیری می‌کند.

 یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند.

«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان نیز با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد کمک خواسته است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول