اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

10اصل طراحی دفتر کار استاندارد و ایده آل

طراحی دفتر کار، اگر به شکل صحیح و ایده آل صورت بگیرد، به تمام نیاز کاربران شرکت، پاسخ می دهد.

10اصل طراحی دفتر کار استاندارد و ایده آل

چند اصل رایج برای طراحی یک دفتر کار ایده آل وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

اصول طراحی دفتر کار ایده آل

طراحی استاندارد شرکت، مهم ترین مسئولیت شما در راه اندازی و مدیریت آن خواهد بود. 10 اصل مهم برای انجام یک طراحی استاندارد وجود دارد.

1.انتخاب سبک مناسب برای طراحی دفتر کار

اولین گام برای ساخت یک دکوراسیون زیبا در دفاتر اداری، انتخاب سبک طراحی است. باید در میان سبک های رایج مدرن و کلاسیک، یک گزینه را انتخاب کنید. این کار را با در نظر داشتن ماهیت کسب و کار، ابعاد فضا، بودجه در اختیار و در آخر با سلایق شخصی خود انجام دهید.

سبک کلاسیک برای محیط های رسمی، بزرگ و مدیرانی که بودجه کافی در اختیار داشته و در عین حال با خلق دکوراسیون مجلل و با شکوه علاقه مندند، مناسب است. به خاطر داشته باشید، این دو سبک طراحی درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. این یعنی سبک مدرن برای فضاهای کوچک یا بزرگ، محیط های مدرن و جدید و بودجه کم تا زیاد مناسب است.

2.انتخاب هارمونی رنگ مناسب برای طراحی دفتر کار

پس از انتخاب سبک باید سراغ انتخاب پالت رنگ بروید. در انتخاب رنگ نیز محدودیت هایی دارید که شامل ابعاد فضا، سبک منتخب، ماهیت کسب و کار و انرژی رنگ هاست. در فضاهای کوچک که با سبک مدرن دیزاین شده اند، انتخاب رنگ های روشن که موجب بزرگنمایی محیط شده و تمرکز کارمندان را نیز بهبود می دهد، گزینه مناسب تری ست.

به طور عکس در محیط های بزرگ که بر اساس الگوهای سبک کلاسیک دکور شده اند، می توان از رنگ های تیره و گرم برای افزایش شکوه در دکوراسیون استفاده کرد. توجه داشته باشید که رنگ ها دارای انرژی هستند. این یعنی می توانند منجر به افزایش تمرکز یا از بین بردن آن شوند. پس در انتخاب رنگ، روانشناسی هر رنگ را به طور مجزا مورد توجه قرار دهید.

3.انتخاب متریال مناسب برای طراحی دکوراسیون دفتر کار

در آخر باید متریال را در تناسب سبک، بودجه و ابعاد فضا انتخاب کرد. کاربرانی که سراغ انتخاب سبک مدرن رفته اند، می توانند از انواع متریال های سبک همچون فلز، شیشه، پارچه های ساده و یا چوب خالص استفاده کنند. اما مدیرانی که سبک کلاسیک را برگزیده اند، چاره ای ندارند جز اینکه متریال کنده کاری شده چوب، چرم و پارچه های نفیس را به طراحی دفتر کار خود اضافه کنند.

4.خرید و چیدمان صحیح مبلمان اداری در شرکت

بخش گسترده ای از دکوراسیون و طراحی دفتر کار اداری تحت تأثیر مبلمان مستقر در آن است. بهتر است در خرید مبلمان به انتخاب نمونه های ارگونومیک بپردازید. همچنین شکل کلی مبلمان را بر اساس سبک حاکم بر دکوراسیون انتخاب کنید. اگر سبک مدرن را انتخاب کرده اید، سراغ مبلمان های ساده و مینیمال بروید. به طور عکس در انتخاب سبک کلاسیک، مبلمان های سلطنتی و لوکس را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در چیدمان مبلمان اداری فواصل استاندارد را رعایت کنید. طوری که ضمن رعایت حریم شخصی کارمندان، فضای کافی برای جابجایی آنان در محیط، وجود داشته باشد.

5.تأمین نور و تهویه مناسب در دفتر کار

بدون نور و تهویه مناسب، عملکرد صحیح کارمندان مختل می شود. پس تلاش کنید تا با استفاده از لوازم ضروری، آسایش محیطی لازم را تعبیه کنید. بدین منظور ابتدا از نور و تهویه طبیعی استفاده کرده و سپس با تهویه کننده های برقی و همچنین نورپردازی صحیح، نور و تهویه مورد نیاز را تأمین کنید.

6.طراحی دفتر کار با تقسیم بندی صحیح فضا

اگر در تقسیم فضاهای اداری استاندارد و ایده آل عمل کنید، یک محیط کاری کوچک، به تمام نیازهای شما پاسخ خواهد داد. پیشنهاد می کنیم برای تفکیک صحیح اتاق ها، از پارتیشن های شیشه ای یا چوبی استفاده کنید. بدین شکل می توانید به طور صحیح به بهینه سازی فضا نیز بپردازید.

7.ایجاد یک سیرکولاسیون مناسب در دفتر کار

ایجاد سیرکولاسیون از دیگ نکاتی ست که باید برای طراحی دفتر کار استاندارد مورد توجه قرار دهید. توجه کنید که یک فضا برای گردش کارمندان و مشتریان در نظر بگیرید تا در حین عبور و مرور در محیط به زحمت نیفتند. بدین منظور عناصر اضافه مستقر در مسیر عبور و مرور را حذف کنید تا سیرکولاسیون مناسبی در دفتر کار شما شکل بگیرد.

8.انتخاب اکسسورهای اداری مناسب برای دفتر کار

اکسسوری های اداری می توانند شکل کلی طراحی دفتر کار را تغییر دهند. از اکسسورها در تناسب با سبک طراحی استفاده کنید تا ظاهر دفتر کار خود را زیبا و حرفه ای جلوه دهید. اکسسورهای اداری شامل تابلو، فرش، لوستر، مجسمه، شلف و ... می شوند.

9.ایجاد حس پویایی و نشاط در دفتر کار

برای اینکه روح حاکم بر محیط اداری یکنواخت و کسل کننده نباشد، باید سراغ استفاده از المان های طبیعی همچون گل و گیاهان طبیعی بروید. این عناصر قادرند روح کسل کننده محیط را در هم شکسته و حس تعالی و رشد را در کارمندان مجموعه، تقویت کنند.

10.رعایت اصل نظم و تعادل در طراحی دفتر کار

آخرین اصل از طراحی دفتر کار استاندارد به رعایت نظم و تعادل اختصاص می یابد. باید پس از عبور از مراحل ذکر شده، میزان نظم و تعادل حاکم بر محیط را بسنجید. تلاش کنید تا عناصر اضافه را حذف کرده و چیدمان را به گونه ای انجام دهید که نظم و تعادل بصری بر محیط حاکم شود.

نتیجه گیری

طراحی دفتر کار به شکل ایده آل و استاندارد، کار ساده ای نیست. اما اگر به خوبی از پس طراحی و دکوراسیون استاندارد بر بیایید، یک دکور زیبا، شکیل، کارآ و بهینه خواهید داشت.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول