اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

میانجیگری چین برای حل سیاسی بحران نیجر

سفیر چین در نیجر پس از دیدار با نخست‌وزیر انتخابی شورای نظامی این کشور، از قصد پکن برای ایفای نقش میانجی برای حل بحران سیاسی این کشور آفریقایی خبر داد.

میانجیگری چین برای حل سیاسی بحران نیجر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیان فنگ» سفیر چین در نیجر، پس از دیدار با «علی محمد الامین زین»، نخست وزیر نیجر که شورای نظامی حاکم، وی را برای این پست تعیین کرده، گفت، پکن قصد دارد نقش میانجی را در خصوص بحران نیجر ایفا کند.

به گزارش تلویزیون ملی نیجر (RTN)، وی گفت: «دولت چین مایل به ارائه خدمات خوب و ایفای نقش میانجی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران نیجر است که در آن منافع کشورهای اطراف آن محترم شمرده و کاملاً در نظر گرفته شود».

سفیر چین در نیجر در عین حال اطمینان خاطر داد که «پکن همواره به اصل عدم دخالت در امور کشورهای دیگر متعهد می‌ماند».

دوشنبه (۴ سپتامبر)، نخست‌وزیر انتصابی نیجر، «مذاکرات در حال اجرا» برای «خروج سریع» نیروهای فرانسوی مستقر در این کشور را تایید و ابراز امیدواری کرد که «همکاری با فرانسه حفظ » و «در عرض چند روز با جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) توافق حاصل شود».

الزین تصریح کرد که نیروهای فرانسوی به صورت غیرقانونی در نیجر حضور دارند و دولت کلیه توافق‌نامه‌های امضا شده با پاریس را لغو کرده است.

وی آگوست گذشته نیز پس از دستیابی به پست نخست‌وزیری تاکید کرد که کشورش می‌تواند تحریم‌های اعمال شده از سوی اکواس را پشت سر بگذارد و با وجود اعمال تحریم‌های این گروه علیه نیجر که شامل توقف کلیه معاملات تجاری و مالی بین این کشور و کشورهای عضو اکواس  و مسدود کردن دارایی‌های نیجر در بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بود، درهای گفت‌و‌گو باز است. 

نیامی، پایتخت نیجر از زمان کودتای فرماندهان گروه نظامی موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن» در نیجر، در ۲۶ جولای (۲۰۲۳) که بدون شلیک حتی یک گلوله، رقم خورد، شاهد برگزاری چندین تظاهرات مردمی علیه حضور نظامیان فرانسوی در این کشور بود. در پی انتشار اخباری از تلاش‌های پاریس برای آغاز اقدام نظامی علیه نیامی، شورای نظامی حاکم نیز ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای خروج سفیر فرانسه تعیین کرد.

اما پاسخ پاریس این بود: «کودتاچیان شایستگی کافی برای ارائه این درخواست را ندارند و اعتبار سفیر تنها از سوی مقامات قانونی منتخب نیجر است».

شورای نظامی نیجر، تحت فرماندهی ژنرال «عبدالرحمن چیانی» نیز، فرانسه، قدرت استعماری سابق در این کشور را متهم می‌کند که می‌خواهد برای بازگرداندن «محمد بازوم» رئیس‌جمهور برکنار شده به قدرت، به مداخله نظامی روی آورد. 

نیجر که زمانی مستعمره فرانسه بود، پیش از این کودتا، یکی از مهمترین متحدان فرانسه و کشور‌های غربی در منطقه ساحل آفریقا به شمار می‌رفت و سرشار از دخایر اورانیوم است که فرانسه همواره چشم طمع به آن داشته است.

رسانه‌های فرانسوی نیز تاکید می‌کنند که فرانسه برای تامین ۱۵ تا ۱۷ درصد اورانیوم مصرفی در تولید برق خود، به این کشور آفریقایی وابسته است.

فرانسه یک پایگاه نظامی مهم به نام «۱۰۱» در نیجر دارد که علاوه بر ۱۵۰۰ نظامی فرانسوی و ۸۰۰ نظامی آمریکایی، ۱۰۰ جنگنده را نیز در خود جای داده و یک سفارت بزرگ در نیامی دارد که در حال حاضر نزدیک شدن به آن بسیار دشوار است و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. محور اصلی عملیات‌های فرانسه در نیجر، همین پایگاه ۱۰۱ است که در نزدیکی فرودگاه بین المللی «دیوری حامانی» قرار دارد و نیروهای آمریکایی و فرانسوی به صورت مشترک ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول