اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

رسولی نژاد: در وزارت صمت فردی مشاور وزیر است که یک روز سابقه کار صنعت ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انتصابات سفارشی در وزارت صمت گفت: در وزارت صمت فردی مشاور وزیر است که یک روز سابقه کار صنعت ندارد.

رسولی نژاد: در وزارت صمت فردی مشاور وزیر است که یک روز سابقه کار صنعت ندارد

سید احمد رسولی نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس در مورد تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر تنظیم بازار گفت‌: یکی از اولویت‌های کمیسیون صنایع و معادن‌، موضوع ساماندهی خودرو در کشور است‌.

وی افزود: ندادن پاسخ مثبت خودروساز‌ها به حسن اعتماد مردم و وجود فساد در پیکره خودروسازی داخلی، ضعف مدیریت و نبود مدیران توانمند و تجربه ناکافی در عرصه خودروسازی و مداخلات مافیای خودرو و همچنین تأثیر عملکرد قطعه سازان بر شرکت های خودرو ساز، باعث شده‌ شرکت‌های خودروساز بدون وجود رقیب در بازار‌، خودرو را با اقل کیفیت‌، به دست مصرف کننده برسانند. بنابراین واردات خودرو می‌تواند بر ارتقای کیفیت خودروی داخلی و کاهش قیمت‌ها تأثیر مثبتی داشته باشد‌.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد‌: شورای رقابت در اظهاراتی غیر کارشناسانه، برای کنترل زیان انباشته کارخانه‌های خودروساز و جلوگیری از ورشکستگی آنها تا ۷۰ درصد قیمت خوروها را افزایش داد که با ورود مجلس شورای اسلامی و دولت، شورای رقابت از افزایش قیمت‌ها، عقب نشینی کرد.

رسولی نژاد در ادامه افزود: خودروهایی که بازار مصرف خوبی ندارند و میزان تولید آنها پایین است و با اقبال عمومی کمتری مواجه هستند‌‌، با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی رشد قیمت همراه بودند و خودروهای پر تولید با تقاضای بیشتر ‌، ۷۰ درصد افزایش قیمت یافت و میانگین فروش افزایش را ۴۰ درصد افزایش قرار دادند.

وی گفت‌: خودرو‌های وارداتی بر کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو تأثیر گذار خواهد بود و به مصرف‌کننده این امکان را می دهد تا بتواند خودرویی با قیمت مناسب انتخاب کند.‌

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توصیه کرد‌: دولت باید در یک دوره پنج ساله‌، سود بازرگانی را کاهش دهد و طی یک لایحه به مجلس شورای اسلامی‌، سود گمرکی خودرو را کاهش دهد که این ۲ مورد راهکار خوبی برای کاهش قیمت خودروی وارداتی است‌.

پس از تدوین لایحه واردات خودروهای کارکرده، اکنون تعرفه واردات این خودروها نیز اعلام شده است. براساس اعلام مجلس شورای اسلامی، تعرفه واردات خودروهای کارکرده بین ۲۰ الی ۱۷۰ درصد تعیین شده. محاسبه قیمت خودرو در بخشنامه واردات بر عهده گمرک و وزارت صمت قرار دارد؛ بنابراین ارزش گمرکی خودروهای وارداتی توسط نهادهای دولتی محاسبه خواهد شد.

وی تأکید کرد‌: خودرو باید با قیمت متوسط‌ و بین پنج هزار تا ۲۰ هزار یورو وارد کشور شود و از طرفی‌، تعرفه واردات  آن نیز به شدت کاهش یابد تا امکان خرید آن برای اقشار متوسط و پایین جامعه از نظر اقتصادی فراهم شود و واردات خودروی کارکرده وارداتی‌، تاثیر مثبت خود را روی تنظیم بازار خودرو بگذارد‌.

نماینده دماوندو فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند‌، گفت‌: وقتی تولید خودرو در انحصار ۲ خودروساز داخلی است ، واردات خودرو نیز نباید در انحصار شرکت های داخلی و گروه های مافیایی باشد.

رسولی نژاد گفت‌: یک ستاد مرکزی‌، در دولت باید تشکیل شود تا صحت آمار‌های خودرویی دقیق را ارائه دهد و بتواند مشکلات خودرویی را مرتفع کند‌ و پاسخگوی سوالات زیر باشد‌؛
 -چرا هنوز در تامین خودروهای پیش فروش شده مشکل وجود دارد؟
 -چرا وزارت صمت به شرکت های خودروساز این اجازه را می دهد که خودرو پیش فروش شود؟
-چه میزان قطعه خودرو در کشور تولید می شود؟
-چه میزان قطعه در کشورهای خاص تولید می شود و برچسب تولید کننده داخلی می خورد و وارد می شود؟
 -چرا افرادی بدون پیشینه و سابقه در صنعت خودروسازی با سنی کم پشت میز مدیریت می نشیند؟
- چرا در ارائه آمار تولید، خودرو دوبار محاسبه می شود؟ یک بار زمانی که تولید می شود و یکبار زمانی که از پارکینگ خارج می شود. تا کی این روش نامعقول ادامه دارد؟.

وی اذعان داشت‌: یکی از عوامل گرانی خورو‌، قطعه سازان هستند و وزیر صمت باید در روند صنعت خودرو سازی تغییراتی مثبت ایجاد کند و بداند که بعضی از افراد در شرکت های خودروساز مافیاگونه عمل می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت‌: عمل انقلابی و ساده زیستی و شایسته گزینی از اهم واجبات است، در وزارت صمت، مشاوره امور را به افرادی محول کرده اند که سابقه یک روز کار صنعت ندارند و با حضور صفر در صنعت کشور وارد کار اجرایی شده‌اند.

رسولی نژاد بیان کرد: مجلس وظیفه نظارتی خود را درقالب تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص انجام می‌دهد‌ و نگرانی ما از جریان نفوذ است در مورد افرادی به هیچ وجه سبقه انقلابی ندارند یا اگر هم داشتند در گذشته انقلابی بودند و یا انقلابی نماها که بیشترین ضربه را می زنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول