اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حضور یک هیأت فلسطینی در مذاکرات مقام آمریکایی با سعودی‌ها

منابع خبری صهیونیستی می‌گویند که در سفر دو مقام عالی‌رتبه آمریکایی به عربستان سعودی، قرار است یک هیأت فلسطینی نیز حضور داشته باشد.

حضور یک هیأت فلسطینی در مذاکرات مقام آمریکایی با سعودی‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برت مک کورگ» مسئول پرونده خاورمیانه در کاخ سفید و باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک  قرار است فردا (سه شنبه) برای رایزنی در خصوص توافق عادی‌سازی میان ریاض و تل آویو وارد عربستان سعودی شود؛ سفری که با ورود همزمان یک هیأت عالی‌رتبه از تشکیلات خودگردان همراه خواهد شد.

به نوشته وبگاه خبری العربی الجدید، در این نشست سه جانبه، قرار است هیأت فلسطینی درباره امتیازاتی که در جریان توافق میان اسرائیل و عربستان سعودی می‌خواهد، با برت مک گورک و مقامات سعودی رایزنی کند.

این سفر یک ماه پس از سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به ریاض صورت می‌گیرد.

به اعتقاد کاخ سفید، اگر فلسطینی‌ها از توافق سازی میان رژیم اسرائیل و عربستان سعودی نفع ببرند، در آن صورت برای جلب رضایت سناتورهای دموکرات برای حمایت از دیگر مفاد توافق از جمله قراردهای نظامی با ریاض و برنامه هسته‌ای عربستان سعودی راه آسان‌تری خواهد داشت، اما اگر فلسطینی‌ها با توافق ریاض و تل آویو مخالف باشند و از آن انتقاد کنند، به سختی می‌توان مجلس سنا را با این توافق همراه کرد.

در همین راستا «باربارا لیو» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، هفته گذشته با «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) دیدار کرد؛ در این دیدار که در امان پایتخت اردن برگزار شد، «ماجد فرج» رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خومدگردان و «مجدی  الخالدی» مشاور دیپلماتیک محمود عباس حضور داشتند.

وبگاه عبری‌زبان واللا در خصوص آن نشست نوشته است که جلسه بسیار دشواری بود و مقامات فلسطینی درخواست‌های خود در قبال عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را به اطلاع معاون وزیر خارجه آمریکا رساندند.

واللا در ادامه نوشت که یکی از خواسته‌های تشکیلات خودگردان این است که آمریکا از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت کند و معاون وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که واشنگتن به هیچ وجه قادر به چنین حمایتی نیست که این پاسخ موجب ناامیدی شدید و عصبانیت مقامات فلسطینی حاضر در آن جلسه شده بود.

منابع خبری هفته گذشته نیز نوشتند که فلسطینی‌ها لیستی از درخواست‌ها و شروط خود را برای موافقت با عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو به سعودی‌ها تحویل داده‌اند که در توافق احتمالی قید شود.

اما در خصوص سفر برت مک گورک به عربستان سعودی، وبگاه واللا نوشت که او سعی خواهد کرد تا فلسطینی‌ها را به کاهش سطح خواسته‌هایشان راضی کند.

از سوی دیگر روزنامه تایمز اسرائیل نوشته است که برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی همچنان موانع زیادی وجود دارد. عربستان سعودی در ازای عادی سازی از واشنگتن سه خواسته دارد: تضمین امنیتی مشابه ناتو، حمایت از توسعه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز و غیر نظامی و کاهش محدودیت در زمینه فروش تسلیحات.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم پیش از این، در گزارشی درباره سفر اخیر سالیوان به عربستان سعودی با هدف متقاعدکردن ریاض برای عادی‌سازی با تل‌آویو نوشت: «تاکنون تلاش‌های کاخ‌سفید به موفقیت خاصی منجر نشده‌ است».

«تساحی هنگبی»  مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز بر خلاف وزیر خارجه این رژیم که از نزدیک شدن به توافق با عربستان سخن گفته بود، تصریح کرد: «هنوز راه زیادی تا عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی مانده است». 

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول