اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

وابستگی سنتی و معیشتی بزرگترین تهدید برای جنگل‌ها است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وابستگی سنتی و معیشتی مردم، بزرگترین تهدید برای جنگل‌های کشور محسوب می‌شوند.

وابستگی سنتی و معیشتی بزرگترین تهدید برای جنگل‌ها است

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وابستگی معیشتی مردم به جنگل‌ها از جمله شامل دامداری سنتی و زراعت در زیرآشکوب جنگل‌ها به ویژه در منطقه زاگرس، تهدید جدی برای این منابع طبیعی است.

وی اظهار داشت: شخم زدن و سمپاشی در زیرآشکوب جنگل‌ها موجب می‌شود تعادل بیولوژیکی و اکولوژیک طبیعت بهم بخورد و ادامه آن منجر به بروز آفات و بیماری‌ها در این حوزه خواهد شد.

شعبانیان، طغیان آفات و امراض را از دیگر تهدیدها در حوزه جنگل‌های کشور نام برد و تصریح کرد: بخشی از علل طغیان آفات و بیماری در جنگل‌ها می‌تواند مربوط به تغییر اقلیم و خشکی‌های پی در پی باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از حشراتی که امروزه به عنوان آفت می‌شناسیم، زمانی عضو اکوسیستم جنگل بودند و آفت به حساب نمی‌آمدند، اما اکنون چون طغیان کردند از نظر اکولوژیکی و اقتصادی آسیب می‌زنند و آفت قلمداد می‌شوند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آتش‌سوزی را از دیگر تهدیدات در حوزه جنگل‌ها نام برد و گفت: آتش‌سوزی‌ها به طور عمده عامل انسانی دارند و ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور غیرعمدی است.

شعبانیان با بیان این که در حال حاضر سطح جنگل‌های کشور حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار است، تصریح کرد: دو میلیون هکتار از سطح جنگل‌ها در شمال کشور، نزدیک به ۶ میلیون هکتار در منطقه زاگرس و مابقی در منطقه جنوبی، مرکزی و ارسباران قرار دارد.

وی درباره افزایش سطح جنگل‌های کشور گفت: در گذشته مناطقی که کمتر از ۱۰ درصد تاج پوشش داشتند، جنگل به حساب نمی‌آمدند، اما اکنون مناطقی که بین ۵ تا ۱۰ درصد تاج پوشش دارند، جنگل محسوب می‌شوند و امیدواریم این اراضی با توجه به قوانینی که بر جنگل حاکم است، بهبود و ارتقا یابد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول