اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خاموشی، ارمغان تازه کمربندی برای شیرازی‌ها!

یک سال و دو ماه است که از واگذاری ۱۸ کیلومتر پرخطر کمربندی شیراز به شهرداری می‌گذرد، محور پرخطری که روزانه شاهد وقوع تصادف و مصدومیت و بعضا فوت هم‌وطنان‌مان در آن هستیم اما روشنایی این محور همچنان وضعیت خوبی ندارد.

خاموشی، ارمغان تازه کمربندی برای شیرازی‌ها!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کمربندی، محوری که از دروازه قرآن شروع شده و با پیمودن شهرک‌های اکبرآباد و جوادیه به همت جنوبی می‌رسد و با عبور از شهرک فرهنگیان، تقاطع نواب صفوی و سلطان‌آباد در نهایت به پل فسا ختم می‌شود و به‌عنوان یک رینگ بیرون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت شهرک‌های اطراف این محور طی سال‌های گذشته سبب شد بخشی از این محور به درون شهر کشیده شده و بسیار حادثه‌آفرین باشد.

موضوعی که سبب شد این محور به محل مناقشه دو دستگاه راهداری و شهرداری تبدیل شود.

پس از کش و قوس‌های بسیار میان این دو دستگاه و ورود برخی از مسئولان به این ماجرا در نهایت ۱۸ کیلومتر از این محور شامل شهرک جوادیه تا پل شهید فرصتیان به طول ۴ کیلومتر و از انتهای همت جنوبی تا سلطان‌آباد به طول ۱۴ کیلومتر از یکم تیرماه ۱۴۰۱ در اختیار شهرداری قرار گیرد.

حالا بیش از یک سال و دو ماه از این واگذاری‌ها می‌گذرد اما طی کردن مراحل اداری، طراحی‌ها و اخذ مجوزها زمان‌بر شده و هنوز تغییر محسوسی که مردم شاهد آن باشند رخ نداده ضمن اینکه آمار تصادفات این محور هم کاهش محسوسی نداشته و به صورت هفتگی خبرهایی از حادثه در این محور شنیده می‌شود.

محدوده‌ای که در اختیار شهرداری است تقریبا خاموش است و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

گرچه سرقت چراغ‌ها در این محور مهم‌ترین علت خاموشی است اما نگهداری از آن باید جدی‌تر در دستور کار باشد و چاره‌ای برایش اندیشیده شود.

در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز درباره آخرین اقدامات انجام شده در این محور گفت: بعد از اینکه ۱۸ کیلومتر از کمربندی جنوبی به شهرداری واگذار شد طراحی های لازم با جزئیات صورت گرفت و از شورای ترافیک استان جهت اجرا مصوبه گرفتیم و پس از آن به سراغ جذب پیمانکار رفتیم و اکنون در مرحله نهایی اخذ مجوزهای نهایی و انتخاب پیمانکار هستیم.

محمد امین، کمربندی در محدوده شهرداری را شامل ۹ پروژه اصلی با چندین زیرشاخه عنوان کرد و اظهار داشت: نصب دوربین‌های کنترل سرعت و اصلاح هندسی، ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح، خرید نیوجرسی و اجرای محدودسازی‌ و نصب تابلو علائم در حال انجام است.

وی درباره اجرای دو تقاطع سفیر-رحمت و قائم-رحمت نیز گفت: اجرای این دو تقاطع از وظایف راه و شهرسازی و در حال انجام است، چنانچه در تقاطع قائم-رحمت نقشه‌ها کامل شده و در حال پیش رفتن است اما در تقاطع سفیر تداخلی با تاسیسات برق فشارقوی وجود داشت که طراحی‌های جابه‌جایی انجام شده و برای ساخت دکل‌ها باید تا انتهای فصل تابستان صبر کنیم.

معاون شهردار شیراز همچنین از اجرای آسفالت، اصلاح هندسی مناطق، تکمیل تقاطع شهید فرصتیان و اجرای یک راست‌گرد و اجرای یک لوپ و تقاطع نواب صفوی و احمدی‌جنوبی نیز یاد کرد.

اجرای روشنایی در محدوده راهداری رو به اتمام است 

در ادامه، معاون ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز درباره آخرین اقدامات این دستگاه گفت: از محدوده شهرک جوادیه تا پل شهید فرصتیان به طول ۴ کیلومتر و از انتهای همت جنوبی تا سلطان آباد نیز به طول ۱۴ کیلومتر در اختیار شهرداری قرار دارد.

یزدانی افزود: از پل شهید اسکندری (اکبرآباد) تا جوادیه، محدوده دراک و از سلطان آباد تا پل فسا در حوزه راهداری است.

وی ادامه داد: از جوادیه تا تقاطع بام سبز به طول ۳ کیلومتر را روشن کرده‌ایم، همچنین یک کیلومتر دیگر نیز در ادامه اکبرآباد به جوادیه در حال اقدام است. از تقاطع فرصتیان نیز ۲ کیلومتر روشن شده است و دور برگردان کمربندی دراک که محل عبور کوهنوردان است نیز به طول ۵۰۰ متر تا یک ماه آینده روشن می‌شود.

معاون اداره کل راهداری فارس گفت: ۵۰۰ متر دیگر نیز مقابل پزشکی قانونی است که در حال ساماندهی است.

یزدانی حذف نقاط پرتگاهی محدوده دراک به طول ۶ کیلومتر را در مرحله مناقصه و مشخص شدن پیمانکار عنوان کرد و گفت: روکش آسفالت دامنه دراک نیز در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مقصد انتهایی کمربندی از سلطان آباد تا تقاطع خلیج فارس اجرای نیوجرسی را داشته‌ایم، گفت: در این هفته خط کشی این محدوده نیز به اتمام می‌رسد.

نکته‌ دیگری که به نظر می‌رسد باید به آن توجه کرد، توسعه این محور است.

ساخت کمربندی شمالی نیز سال‌هاست مطرح شده اما هنوز به نتیجه محسوسی نرسیده است.

در این راستا، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در نشستی راجع‌به توسعه این محور گفت: طی جلسه‌ای که به تازگی برگزار شده، مقرر گردید مطالعه رینگ دوم کمربندی شیراز به سرعت واگذار شود و در 2 قطعه یعنی از قطعه هشت آزادراه شیراز- اصفهان تا سیاخ دارنگون، کوار و اکبرآباد مشاور به سرعت مطالعه را انجام دهد تا به عنوان بزرگراه یا آزادراه به سمت انتخاب سرمایه گذار برویم.

جعفر قادری افزود: اولویت دوم در رابطه با کمربندی شیراز، حد فاصل مرودشت به خرامه است که پیمانکار شروع کرده اما فعلا به عنوان جاده فرعی درجه یک است تا به عنوان بخشی از رینگ دوم و به عنوان بزرگراه مصوبه آن دریافت شود و در آینده این تکه ها با اتصال به هم، رینگ دوم شهر شیراز را تشکیل دهند.

به گزارش فارس، کمربندی قدیمی جنوب شیراز سالهاست با مشکلات مختلفی رو به روست و با جان مردم در ارتباط است؛ لذا به نظر می‌رسد پس از سال‌ها وقت‌کشی ساماندهی آن باید در اولویت باشد تا با رفع مشکلات تکراری آن بتوان حافظ جان انسانها بود.

گزارش: راضیه نجار

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول