اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

اوضاع آشفته زباله‌های یاسوج و آن‌هایی که سرمایه‌گذار بازیافت را فراری دادند

معضل روزانه در شهر یاسوج قابل مشاهده است که تمامی مواد ضایعاتی اعم از پلاستیک و غیره توسط خود کارگران شهرداری جداسازی و به فروش می‌رسد و یا اینکه دوره گردها شبانه روز زباله‌های مردم را بر سر هر کوچه و معبر مورد بررسی قرار داده و آنچه را که نیاز کارخانه بازیافت است مفت و مجانی تصاحب می‌کنند.

اوضاع آشفته زباله‌های یاسوج و آن‌هایی که سرمایه‌گذار بازیافت را فراری دادند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کارخانه بازیافت این شهر است که سرمایه گذار بومی کار ساخت این پروژه مهم شهری را پذیرفته بود.

شهر یاسوج یکی از شهرهای مرکز استان کشور به شمار می‌رود که تولید زباله در آن نه تنها از استانداردهای کشوری بلکه از استاندارد جهانی بالاتر است.

از طرف دیگر شهر یاسوج به واسطه قرار گرفتن در میان جنگل‌های انبوه و همچنین به دلیل گردشگر پذیر بودن در همه فصول سال نسبت به سایر شهرها و مراکز استان‌های دیگر باید وضعیت بهتری در خصوص ساماندهی زباله‌های شهری داشته باشد اما از یکی دو دهه گذشته تاکنون همواره مشکلات و حاشیه‌های فراوانی در خصوص زباله‌ها و نحوه امها و خود جایگاه دفن زباله وجود داشته است.

به ویژه مردم دهستان دشت روم انتقادات فراوانی از تخلیه زباله‌ها و مشکلات بهداشتی در این مکان دارند اما موضوع مهمتر به ذخایر و منابع آب برمی‌گردد که درست محل تخلیه و دفن زباله‌ها در منطقه دو پشته در دو قدمی یاسوج و نزدیکی معنادار آن با مخازن آب شهری در منطقه تنگ کناره حساسیت های زیادی ایجاد کرده است.

از سوی دیگر محل دفن زباله‌های مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دقیقاً مشرف بر سد مخزنی شاه قاسم است و نگرانی‌های زیادی را تاکنون فراهم کرده اما با همه این تفاسیر کلنگ کارخانه بازیافت زباله در مرکز استان به زمین زده شد و پس از کش و قوس‌های فراوان سرمایه‌گذار بومی پای کار آمد  و هزینه‌های زیادی در آنجا شکل گرفت اما به دلیل عدم همکاری با سرمایه‌گذار او هم ترجیح داد بعد از ساخت کارخانه فرار را بر قرار ترجیح داده و درخواست فروش کارخانه بازیافت را بدهد.

داستان از این قرار بود که همه آنچه را که کارخانه بازیافت زباله شهری یاسوج به عنوان مواد اولیه نیاز داشت در خود شهر توسط دوره گردها و همچنین کارگران شهرداری جداسازی می‌شود و اصولاً زباله قابل بازیافتی برای کارخانه باقی نمی‌ماند که سرمایه‌گذار بخواهد و یا بتواند به وسیله آن چرخ کارخانه خود را به حرکت درآورد.

این معضل روزانه در شهر یاسوج قابل مشاهده است که تمامی مواد ضایعاتی اعم از پلاستیک و غیره توسط خود کارگران شهرداری جداسازی و به فروش می‌رسد و یا اینکه دوره گردها شبانه روز زباله‌های مردم را بر سر هر کوچه و معبر مورد بررسی قرار داده و آنچه را که نیاز کارخانه بازیافت است مفت و مجانی تصاحب می‌کنند.

به دلایل مختلف از جمله برخی منفعت طلبی ها از درون خود حوزه شهرداری توسط پیمانکاران، سرمایه‌گذار ترجیح داد تا پیشنهاد فروش کارخانه را که از سوی شهرداری مطرح شده بود،بپذیرد.

او معتقد است با وضعیتی که اکنون به وجود آمده خود شهرداری بهتر از هر سرمایه‌گذار یا فرد دیگری می‌تواند این کارخانه را راه اندازی کرده همچنین از سازمان همیاری‌ها تسهیلات مورد نیاز و ماشین آلات مورد نیاز را به راحتی دریافت کند کاری که برای سرمایه‌گذار بومی تا حدودی غیر قابل ممکن است.

حال این پرونده به دادگستری استان رفته و کارشناسی‌های لازم انجام شده است تا اینکه هر چه سریع‌تر این پروژه و کارخانه بزرگ حوزه شهری راه‌اندازی و شهر یاسوج از وضعیت مبهم فعلی خارج شود.

مسئولان استانی باید بدانند که با ادامه روند کنونی و دفن غیر بهداشتی زباله‌ها هر لحظه و هر ثانیه آن ضرری بزرگ و ضربه کاری بر پیکره طبیعت است و می‌بایست هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

از سوی دیگر سرمایه‌گذار نیز معتقد است با وضعیت کنونی به هیچ وجه نمی‌تواند در این حوزه کار کرده و به همین خاطر منتظر تهاتر سرمایه خود در منطقه دو پشته است زیرا آنگونه که معلوم است شهرداری پولی برای خرید نداشته و مجبور است که با سرمایه‌گذار تهاتر کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول