اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: مشکلات گابن باید از طریق گفت‌وگو حل شود

وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از جدیدترین تحولات گابن، از طرف‌های درگیر در این کشور آفریقایی خواست به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو به نگرانی‌های خود رسیدگی کنند.

آمریکا: مشکلات گابن باید از طریق گفت‌وگو حل شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر در «گابن» با هرگونه انتقال قدرت غیرقانونی در این کشور آفریقایی مخالفت کرد.

صبح روز گذشته (چهارشنبه 30 آگوست هشتم شهریور ماه)، شماری از ژنرال‌های بلندپایه ارتش گابن، با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند و کلیه مرزهای کشور را بسته‌اند. نتایج انتخابات اخیر را ملغی و باطل اعلام می‌کنند.

وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گزارش کرد، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در اولین واکنش به این رخداد اعلام کرد: « ایالات متحده به شدت نگران رویدادهای در حال تحول در گابن است. ما همچنان به شدت مخالف تصرفات نظامی و انتقال غیرقانونی قدرت هستیم».

آمریکا بر لزوم حفظ امنیت مقام‌های گابن تأکید کرد و گفت: «ما از افراد مسئول می‌خواهیم که اعضای دولت و خانواده‌هایشان را آزاد کنند و ایمنی آن‌ها را تضمین کنند و حاکمیت مدنی را حفظ کنند».

وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها در گابن شد و ادامه داد: «بعلاوه، ما از تمامی بازیگران درخواست می‌کنیم تا خویشتنداری کنند و به حقوق بشر احترام بگذارند و پس از اعلام نتایج انتخابات، نگرانی‌های خود را به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو مورد رسیدگی قرار دهند».

وزارت خارجه آمریکا در پایان بیانیه‌ خود در خصوص انتخابات گابن گفت: « ما همچنین با نگرانی به عدم شفافیت و گزارش‌های مربوط به تخلفات پیرامون انتخابات توجه داریم.ایالات متحده در کنار مردم گابن ایستاده است».

گابن، در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس  قرار دارد و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست جمهوری «علی بونگو» اداره می‌شود.

یکشنبه پیش (۲۷ آگوست)، برای نخستین‌بار در تاریخ گابن، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای محلی به صورت همزمان در سایه تدابیر شدید امنیتی، قطع اینترنت و وضع مقررات منع آمد و شد، برگزار شد. مرکز انتخابات گابن نیز صبح روز گذشته، رسماً اعلام کرد که «علی بونگو» (۶۴ ساله) با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است اما مخالفان بونگو مدعی تقلب گسترده در انتخابات شدند و به آن اعتراض کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول