اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

انحلال نهضت سوادآموزی «آموزش ابتدایی» را به چالش می‌کشاند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه در گروه سنی 10 تا 49 سال، یک میلیون و 700 هزار بی‌سواد مطلق در کشور داریم، گفت: انحلال نهضت سوادآموزی، آموزش ابتدایی را هم به چالش می‌کشاند.

انحلال نهضت سوادآموزی «آموزش ابتدایی» را به چالش می‌کشاند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امروز در  نشست خبری که در ساختمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی می‌گویند نهضت کار ویژه‌ای انجام نداده است اما مشخص نیست استدلال آنها چیست و چه زمانی آمار دقیق را از ما گرفتند، اظهار کرد: کشور ما با جمعیت 35 میلیونی وارد جریان ریشه‌کنی بیسوادی شد و اکنون جمعیت به بیش از 70 میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب، شکاف بسیار بیسوادی بین مناطق شهری و روستایی وجود داشت و تا به امروز میزان باسوادی به 90 درصد رسیده است؛ آیا نهضت سهمی نداشته است؟ 

* با حذف نهضت سوادآموزی نمی‌توانیم در مسیر سواد گام برداریم

عبدی اضافه کرد: حدود 22 میلیون نفر را آموزش دادیم و از میان آنها 9 میلیون نفر بیسواد مطلق و 2 میلیون نفر نوسواد بودند یعنی تا پایه دوم تحصیل کرده بودند و باقی مانده تثبیت سواد نیاز داشتند؛ به این معنی که این افراد برای باسوادی اقدام کرده بودند اما در صورت عدم تمرین به دلیل فراموشی سواد به بیسوادی رجعت می‌کردند.

وی با بیان اینکه آیا مجموعه‌ای را که امکاناتش اندک است، حذف می‌کنند یا به آن امکانات لازم می‌دهند تا بهتر کار کند؟، افزود: یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت در دنیا بحث سواد است و با حذف نهضت سوادآموزی نمی‌توانیم در مسیر سواد گام برداریم.

 

* ظلم در حق معاونت آموزش ابتدایی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره ادغام نهضت با معاونت آموزش ابتدایی، بیان کرد: اکنون آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است و برخی می‌گویند کار را با حق التدریس جبران می‌کنند اما در برخی استان‌ها شاهد هستیم که حق التدریس معلمان باز هم کمبود معلم را جبران نمی‌کند، آن وقت چگونه قرار است برای نهضت سواد آموزی هم نیرو بدهند؛ این کار ظلم در حق معاونت ابتدایی است و اگر بار نهضت را هم بر دوش آنها بگذاریم، یک میلیون و 700 هزار بیسواد مطلق داریم و با آمار اتباع و نوسوادان جمعیت به 5 میلیون می‌رسد و این معاونت، کشش و ظرفیت آن را ندارد.

وی با بیان اینکه یک فرد بیسواد را به منتقدان می‌دهیم تا با مدل آموزش ابتدایی، او را آموزش بدهند و مشاهده کنند، آیا موفق می‌شوند یا خیر، گفت: آموزش بزرگسالان کاملا متفاوت است و در دوره بزرگسال باید آموزش دهنده به سراغ فرد بیسواد برود و او را قانع کند که درس بخواند؛ چون افراد بزرگسال بیسواد تمایلی به باسوادی ندارند، از سوی دیگر معلمان ابتدایی فرصت این کار را ندارند و اگر این کار را هم انجام بدهند، وظایف آنها در حوزه معلمی دچار آسیب می‌شود و درگیر یک چرخه سنگین و دشوار می‌شوند.

* عدم انسداد بیسوادی دلیل وجود افراد بی‌‌سواد

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره اینکه چرا بی‌سواد داریم، عنوان کرد: دلیل آن عدم انسداد بی‌سوادی است و معاونت ابتدایی نتوانسته آن را حل کند در این شرایط چگونه می‌خواهد مشکل بی‌سوادی را حل کند.

وی با تأکید بر اینکه این اندیشه، نهضت را به انحلال و آموزش ابتدایی را به چالش می‌کشاند، اظهار کرد: یک میلیون و 400 هزار بازمانده از تحصیل را نهضت سواد آموزی از سال 63 تا 87 باسواد کرده است؛ بازماندگی از تحصیل دارای دلایل مختلف است از جمله اینکه فرد نمی‌تواند در ساختار رسمی تحصیل کند همچنین نظام آموزش رسمی نمی‌تواند آنها را تحت پوشش قرار دهد.

*مسأله بازماندگی از تحصیل با انحلال سوادآموزی رفع نخواهد شد

عبدی با اشاره به اینکه اگر انحلال نهضت سواد آموزی رخ دهد مسأله بازماندگی از تحصیل رفع نخواهد شد، گفت: از سال گذشته به کمک آموزش ابتدایی آمدیم و معاونت‌های نهضت سوادآموزی در استان‌ها، دبیر کارگروه بازمانده از تحصیل قرارگاه عدالت آموزشی هستند و در استان‌ها به موضوع بازمانده از تحصیل‌ها کمک می‌کنیم؛ آموزش دهنده‌ها به شناسایی بازمانده از تحصیل‌ها کمک می‌کنند اما در آموزش آنها باید حتما بالای 10 سال باشند تا بتوانیم ورود کنیم.

وی درباره آینده نهضت سواد آموزی و ضرورت تغییر رویکرد بیان کرد: در جایی که آموزش و پرورش نیاز دارد حتما باید وارد شده و کمک کنیم که شاید یکی از آنها موضوع بازماندگان از تحصیل باشد.

* آموزش بزرگسالان در برخی کشورهای دنیا به شکل جدی دنبال می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش بزرگسالان در برخی کشورهای دنیا به شکل جدی دنبال می‌شود، تصریح کرد: سال 93 شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای داشت تا آموزش و پرورش برنامه نظام آموزش غیررسمی بزرگسالان را تهیه کند که تا کنون محقق نشده است و اگر این اتفاق می‌افتاد، فرد بزرگسال می‌توانست از دوره ابتدایی تا متوسطه وارد جریان آموزش بزرگسالان شود.

وی اضافه کرد: در نظام آموزش بزرگسالان، آموزش‌ها به ویژه در دوره متوسطه متفاوت و مهارت محور است و این حتی می‌تواند در زمینه اشتغال به کشور کمک کند؛ مثلا اگر فردی گچ‌کار است یک دوره آموزش مرتبط با شغل را در مراکز فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و دروس مورد نیاز را توسط نهضت سواد آموزی آموزش دیده و پس از آن به او مدرک می‌دهیم.

*به‌شدت موافق توسعه مأموریت‌های نهضت سوادآموزی هستم 

عبدی تأکید کرد: به‌شدت موافق توسعه مأموریت‌های نهضت سوادآموزی هستم و این سازمان در کنار انجام ماموریت‌های گذشته خود باید توسعه ماموریت پیدا کند چون نیازهای مردم و نحوه آموزش و سواد در دنیا متفاوت شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول