اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

شهریار حیدری: دستاورد جدید انرژی اتمی قابل تقدیر است

نائب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی قانون اقدام راهبردی را به خوبی اجرا کرده، گفت: دستاورد‌های قابل تقدیر انرژی اتمی نتیجه عمل به این قانون است.

شهریار حیدری: دستاورد جدید انرژی اتمی قابل تقدیر است

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانای خبرگزاری فارس دانشمندان و متخصصان صنعت هسته‌ای کشورمان برای اولین بار در پنجم شهریور امسال موفق شدند هستهٔ پرتوزای سزیم ۱۳۷ که دارای ارزش‌های اقتصادی، فناوری و کاربردهای متعدد است را در مقیاس آزمایشگاهی به تولید برسانند.

در همین زمینه شهریار حیدری نماینده قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌ وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس با اشاره به این دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی گفت: «دستاورد جدید انرژی اتمی قابل تقدیر است.»

با توجه به نیاز کشور به تولید سزیم-۱۳۷ و دشوار بودن واردات این رادیونوکلئید، یک طرح تحقیقاتی برای دستیابی به دانش فنی جداسازی و تخلیص این ماده از محصولات شکافت  اورانیوم در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای آغاز گردید که با موفقیت در تیر امسال به پایان رسید.

وی با اشاره به نظارت مجلس بر عملکرد سازمان انرژی هسته‌ای تصریح کرد: «برابر "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران"  و  با توجه به حق نظارتی که برای مجلس شورای اسلامی در این قانون در نظر گرفته شده است، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس پس از ابلاغ و اجرا این قانون بر فعالیت‌های سازمان انرژی هسته‌ای کشور نظارت کرد.»

نائب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «کمیسیون  به این نتیجه رسید که سازمان انرژی اتمی تمام بندهای قانون اقدام راهبردی را به خوبی انجام داده و برنامه‌ها را به درستی پیش برده است.»

حیدری در پایان با اشاره به دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی گفت: «دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه دانش پزشکی، فنی-مهندسی در نمایشگاه چند هفته پیش نیز سازمان رونمایی کرد. اینکه هر روز  شاهد پیشرفت در صنعت هسته‌ای هستیم جای تشکر از زحمتکشان عرصه انرژی هسته‌ای دارد.»

هسته پرتوزای سزیم ۱۳۷ کاربردهای پزشکی و صنعتی متعددی داشته و در دستگاه‌های پرتوتابی، براکی تراپی، رادیوتراپی، چشمه‌های کالیبراسیون و انواع مختلف گیج های صنعتی استفاده می‌شود. امروزه از سزیم -۱۳۷ در اکتیویته‌های بالا جهت پرتودهی فرآورده های خونی، مواد آرایشی، مواد غذایی و سایر محصولات استفاده میگردد.

سزیم-۱۳۷ جهت پرتودهی فرآورده‌های خونی قبل از تزریق به بیمار جهت جلوگیری از بیماری پیوند علیه بیمار (GVHD) استفاده می‌شود. در حال حاضـر پیشـگیری از این عارضه با پرتودهی مستقیم با اشعه گامـا یـا ایکس بـه فرآورده‌های خونی قبل از تزریق ممکن است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول